Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Dragonfly - dårlig effekt


Morild

Anbefalte innlegg

Så har man prøvd å rense dysa manuelt (satt fast, men kom til med nål) og flushet slangen etter instruksjonsvideo fra MSR. Hjalp ørlite, men jeg synes fortsatt 6 min (7 min før rens) på å koke opp  1l vann i vindstilla på kjøkkenbordet er litt drøyt (bensin). Eller er det ikke det? Brukte ikke vindskjermen om det har noen praktisk betydning.....Brenneren er noen år og kjøpt brukt, så ekstra filter fulgte ikke med, og ny pumpe koster en del....

En annen ting er at glassfiber(?) "tauet" eller hva det nå heter, som er på undersiden av brenneren har løsnet på den ene siden. Hvordan kan denne festes igjen?

Er det noen som har noen gode tips, eller er det bare å leve med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter er ikke ille og ganske realistisk men heller ikke optimalt, er vel de som påstår de kan koke vann på 4 minutter.

Anbefaler Classic Camp Stoves

Her har du 'Expedition' service kit for MSR Dragonfly

Kan være sot i regulatoren så du må bruke "reamer tool" som du ser der eller finne noe lignende sjøl.

Kan også være så enkelt som tett filter.

Veken er festa med en ståltrådbit på hver side av bøylen, bare vipp opp brennerhodet så ser du.

spacer.png

Endret av Bjørnar Mo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link - den var fin! Står lite om hva rep.kitet inneholder på diverse nettbutikker. Ser at der er med filter, og det er jo bra...Ellers ser det ut som om jeg har en litt annen (og eldre?) patent på festing av isolasjonsstrømpa (for det er vel kun for isolering den er der?) enn den du har. Kanskje er det så enkelt som å tre ny stålstreng igjennom og feste på nytt.....Fikk ikke til å legge ved bilde på annet vis enn vedlegg...

IMG_5029.HEIC

Endret av Morild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morild skrev (3 timer siden):

Takk for link - den var fin! Står lite om hva rep.kitet inneholder på diverse nettbutikker. Ser at der er med filter, og det er jo bra...Ellers ser det ut som om jeg har en litt annen (og eldre?) patent på festing av isolasjonsstrømpa (for det er vel kun for isolering den er der?) enn den du har. Kanskje er det så enkelt som å tre ny stålstreng igjennom og feste på nytt.....Fikk ikke til å legge ved bilde på annet vis enn vedlegg...

IMG_5029.HEIC 953 kB · 2 Nedlastninger

Det er original innfesting det du har der. Det er nøyaktig slik på min også og den er det ikke gjort noe med. Det er en veke og skal være festet akkurat sånn. 

Har du et bilde av brenneren når den durer og går?

Det skal være ganske rett frem å legge inn bilde her.

-> På iPhone: Gå til Innstillinger -> Kamera -> Formater

-> Huk av for Mest kompatibel istedenfor High Efficiency:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Litt opptatt på annet hold her, og ting tar tid.....

Takk for opplysning om veke- ga straks mer mening!👍🏻 Har skiftet filter i enden av slangen, det såg rett og slett skittent ut. Så da endret likegodt koketiden seg fra 6 til 11 minutt på 1 L vann.....🙄....

7BA1484E-7E6C-4F60-B9E5-385A29676D4A.jpeg

7748CFAE-A26F-44E2-BEFA-3D15F97D31D5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morild skrev (13 timer siden):

Litt opptatt på annet hold her, og ting tar tid.....

Takk for opplysning om veke- ga straks mer mening!👍🏻 Har skiftet filter i enden av slangen, det såg rett og slett skittent ut. Så da endret likegodt koketiden seg fra 6 til 11 minutt på 1 L vann.....🙄....

7BA1484E-7E6C-4F60-B9E5-385A29676D4A.jpeg

7748CFAE-A26F-44E2-BEFA-3D15F97D31D5.jpeg

Ingen av mine brennere har filter i slangen. MSR har filter på suglelangen til pumpen (den hvite klumpen), hvis du ikke har en gammel type pumpe.

Så hvis du har en rød pumpe, med filter på sugerøret, kan du førsøke å ta vekk filteret i slangen, og rense slangen og dyse på nytt.

11 minutter er alt for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
On 8/3/2020 at 3:44 PM, Morild said:

Så har man prøvd å rense dysa manuelt (satt fast, men kom til med nål) og flushet slangen etter instruksjonsvideo fra MSR. Hjalp ørlite, men jeg synes fortsatt 6 min (7 min før rens) på å koke opp  1l vann i vindstilla på kjøkkenbordet er litt drøyt (bensin). Eller er det ikke det? Brukte ikke vindskjermen om det har noen praktisk betydning.....Brenneren er noen år og kjøpt brukt, så ekstra filter fulgte ikke med, og ny pumpe koster en del....

En annen ting er at glassfiber(?) "tauet" eller hva det nå heter, som er på undersiden av brenneren har løsnet på den ene siden. Hvordan kan denne festes igjen?

Er det noen som har noen gode tips, eller er det bare å leve med det?

Jeg har hatt min Dragonfly siden 2000. Du kan se bort fra MSRs oppgitte koketider. Dragonfly har litt større avstand til gryten enn mange andre brennere. Det er egentlig en fordel fordi flammen får god spredning, men du mister nok noe effekt.

Jeg ville kjøpt et expedition kit, og tatt en full overhaling av brenneren. Den gamle pumpen fungerer fint så lenge det ikke er sprekker. Min utviklet en sprekk ved ventilen, og jeg byttet før det ble problematisk. Det er ingen grunn til å bry seg om veken under brenneren. Den er bare der for forvarmingens skyld. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.