Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppbrenner eller lavstående med slange


Anbefalte innlegg

Meget erfaren i å mekke mat på tur, men har kun brukt JetBoil-flash med JB-stekepanne og kjele, i tillegg til originalbeholder, selvsagt. Meget fornøyd. 

Har nå kjøpt en Optimus Crux Lite, for å spare litt plass på lengre turer (samt et par X-pot'er).. det skal bli riktig så bra. 

Men lurer på om det egentlig er bedre å med brennere som har slange du kobler til gassen. 

Slik jeg ser det, blir det jo mer stabilt, (selv om det aldri har vært noe problem før).

For min del, tenker jeg ikke å lage mat ute vinterstid, ei heller storm og uvær på fjellet. Blir 3-sesongs i Marka for det meste. 

Fordelerulemper med begge typer, tas gjerne i mot. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er mine valg (ut fra brennere jeg har):

  • MSR Reactor / Windburner (toppmonterte) til turer hvor det er vindutsatt og kokkelering ikke er i fokus (fokuset med mat er da næring)
  • Toppmontert liten brenner når lite pakkevolum teller eller jeg tar en liten nærtur og skal koke opp vann til kaffe etc.)
  • Slangebrenner gass  + en annen når det skal kokkeleres i barmarkssesong
  • Slangebrenner bensin på vinteren (brukes også barmarkssesong innimellom) - på vinterturer over flere dager har jeg alltid med 2 bensinbrennere.

På de tre nederste har jeg alltid med egen vindskjerm. Jeg har valgt å ikke kjøre bensin og gass på samme brenner (dysebytte) og da ha alternativer til enten gass eller bensin som alltid står klare til sitt bruk.

 

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangebrenner mer stabil ja + at du kan ha vindskjerm rund brenneren,  gassboksen utenfor. Toppmontert, problematisk med vindskjerm pga gasboksen/du stenger varmen inne (**). (ser da bort fra toppmonterte av typen Jetboil, MSR Reactor osv da jo har dedikert skjerming rundt selve  brennerhodet, ikke boksen)

**erfarte dette selv en gang med Crux brenneren, hadde vindskjerm rundt boks/brenner , belegget på Crux regulatoren smeltet. Merket det ikke før jeg skulle skru ned gassen. (Satt heldigvis ved et vann, så jeg fikk kjølt ned fingrene uten særlig syndlig skade)

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker selv Optimus Vega (lettest) men har og liker også Primus Easyfuel II. Primus Expres Spider II og MSR Windpro 2 er også gode mener jeg å ha lest andre her inne si. Viktig at slangbrenneren har forvarmingsrør slik at den kan brukes med gassboksen opp ned (flytende "gass" vs gass), ikke bare for når det er kaldt ute,  men også til hjelp når boksen nærmer seg tom og effekten blir lavere og lavere....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (3 minutter siden):

Jeg har Kovea Spider, den er lett og grei å bruke. Bruker den på turer der jeg bare bruker gass og er opptatt av vekt. Har også lest mye bra om Kovea Moonwalker. 

Spider er også god ja, men en ulempen i min erfaring er  at kjelestøtten er glatt. Har du en gryte/panne som også er glatt under, kan det for bli litt kinkig om ikke brenneren står helt beint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (19 minutter siden):

Spider er også god ja, men en ulempen i min erfaring er  at kjelestøtten er glatt. Har du en gryte/panne som også er glatt under, kan det for bli litt kinkig om ikke brenneren står helt beint.

Ja det har jeg ikke tenkt så mye på men nå når du sier det så er jeg enig. Helt klart glattere enn vinterbrenneren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver bruken trenger du ikke nødvendigvis fordelene med en slangebrenner (mer stabilt, bedre i kulde hvis du snur boksen opp-ned). Ulempene er høyere vekt og større risiko for trøbbel siden det er flere deler og en slange med koblinger.
Kjøp noen billige støtter til gassboksen på Biltema så er toppbrenneren også ganske stabil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (1 minutt siden):

Slik du beskriver bruken trenger du ikke nødvendigvis fordelene med en slangebrenner (mer stabilt, bedre i kulde hvis du snur boksen opp-ned). Ulempene er høyere vekt og større risiko for trøbbel siden det er flere deler og en slange med koblinger.
Kjøp noen billige støtter til gassboksen på Biltema så er toppbrenneren også ganske stabil.

Er ikke sikkert jeg kjøper slangebrenner. Skal få testa Cruxen snart. Har som sagt aldri hatt problemer med ustabil JetBoil, og jeg har jo beina til den. 

Brenner til JetBoil passer fint i 1,5 l. kjelen på turer hvor jeg ikke er alene. Men nå blir det straks langtur med bl.a Crux og X-pot, så det blir stas. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (2 timer siden):

Hvordan er det med holdbarhet på slanger? Selvsagt an på bruk. Men er vel en del som må byttes på sikt?

Aldri erfart dette selv, kan ikke huske at jeg har lest om noen her inne som har hatt behov for det heller (med mindre det var reklamasjon på ny brenner), men nå leser jeg ikke alt her da :)PS: et kjapt søk og jeg fant feks denne www.fjellforum.no/topic/36922-bytte-slange-på-primus/

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett Optimus Vega. Veier ikke så mye og er fleksibel med at den er laget for å kjøre boks opp ned. Den er ganske lav så lett å skjerme for vind. Har også 2 toppmonterte, den ene blir ikke brukt og den anddre brukes stort sett bare til et kaffekok når jeg fisker i et vann like ved hytta. Synes ofte at flammespredning på toppmontert blir litt liten. Spes på stekepanner.  Vega har ikke like høy effekt som f.eks Easyfuel men til sommerbruk holder det fint. Om det tar 30 sek lengre å koke vann spiller ikke noe rolle. Har fuelbrennere til bruk vinterhalvåret når jg helst vil ha mye effekt.
Ikke vært noe problem på mine to som har slange, andre er Primus Omnifuel. Vega er fra 2013 hvis jeg husker rett mens Omnifuel er fra ca 2004.

Hvis du ikke har vinterbrenner pr nå er jo et alternativ du kan vurdere f.eks Primus Omnilite TI. Den kjører gass, bensin, parafin. Den bråker en del men primus har silencer til den. Da har du en stødig gassbrenner når du trenger det og toppmontert når du skal koke enklere ting. I tillegg kan du skifte til flytende drivstoff hvis det er kjølig. 3 sesongs i Norge er jo så ymse. I sommer var et jo flere ganger minusgrader på fjellet i juli. En slik løsning vil koste litt da men du sliter den neppe ut heller.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, som eg no har avslørt i tråden om friluftsliv som klimaversting, så tenkte eg å komme med nokre (ganske sikkert heilt utdaterte) tips. 

Eg har i all hovudsak laga mat på Primus Multifuel og Omnifuel. Eg har den siste, den førstnemnte var den turkompisen min hadde då eg byrja å gå på tur, for 20 år sida. Både Omnifuelen min og Multifuelen hans er i full drift enda, forresten. Men i dei seinare åra har eg blitt meir og meir glad i dei lause brennarane til Trangia, eg. Står støtt, vindskjermen er innebygd og eg kan stappe alt i ein bylt (som eg som oftast skubbar over til husbonden for å bære). Sidan det ikkje var vinterturar som var aktuelt ville eg derfor snakke opp gassbrennaren til Trangia. Elskar den! Det fine med vindskjermen der og bensinbrennaren er forresten at når ein får HV-bål så dreg det i alle fall ikkje ut til sidene. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingeline skrev (53 minutter siden):

Men i dei seinare åra har eg blitt meir og meir glad i dei lause brennarane til Trangia, eg. Står støtt, vindskjermen er innebygd og eg kan stappe alt i ein bylt (som eg som oftast skubbar over til husbonden for å bære). Sidan det ikkje var vinterturar som var aktuelt ville eg derfor snakke opp gassbrennaren til Trangia. Elskar den! :-)

Bruker og liker denne svært godt jeg også. Mange her inne som liker den. Det vil si noen av oss fortrekker en rimeligere kopi av Trangia brenneren. se fx 51938-trangias-gassbrenner-kr-298/?do=findComment&comment=473465   Som du sier, her pakker man alt i ett; vindskjerm, gryter og stekepanne. Brenneren og en liten gassboks får fint plass i den innerste gryta i mitt Trangia 27 sett.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (35 minutter siden):

Bruker og liker denne svært godt jeg også. Mange her inne som liker den. Det vil si noen av oss fortrekker en rimeligere kopi av Trangia brenneren. se fx 51938-trangias-gassbrenner-kr-298/?do=findComment&comment=473465   Som du sier, her pakker man alt i ett; vindskjerm, gryter og stekepanne. Brenneren og en liten gassboks får fint plass i den innerste gryta i mitt Trangia 27 sett.

Sikkert bra den også. Eg anar ikkje om det er ein kopi vi har, den er husbonden sin, opphavleg. Og sikkert minst 20 år gammal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det til st jeg returnerer Cruxen, og kjøper en Vega. Magefølelsen sier det etter å ha sett lit rundt. Er jo for mye å velge i, og ditto med brukererfaringer, men skal bli fint å prøve slangebrenner. Beholder den gamle JetBoilen, som hsr vært trofast i flere år, som reserve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Vega og Jetboil om en annen. Jetboil er bra på småkoking - altså veldig lav flamme. F.eks. kosefyring i teltet osv. Jeg syns ikke reguleringen på Vega er like presis som MSR Jetboil sin.

Vi har alltid med to brennere på tur, samt reserve gassboks. Vet i grunnen aldri om noe kan svikte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.