Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Cotton Jacket


Lisecat

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har erfaring med Norrøna Cotton jacket

Jeg vurderer denne for turer utover høsten. I følge salgsreklamen  er den vindtett, og tåler lette regnskurer.. Veier 580g

Har ikke så lyst til å kjøpe gore-tex da det ofte blir  både varmt og vått innenfra også når det ikke regner. Tenker at det kanskje er bedre med denne, og et lett regnsett eller poncho i sekken i tilfelle regn. Jeg skal på en lengre tur i september 4-5 dager over Varangerhalvøya. Planen er å overnatte i hytter, men tar med telt da men ikke på forhånd vet om det er plass i hyttene.

Hva sier dere erfarne fjellfolk?

Endret av Lisecat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anorakken du linker til veier halvparten av jakken, og kalles også "lightweight".  Stoffet i den er temmelig tynt, og dermed ikke så slitesterkt. Jeg ville helt opplagt valgt den kraftigere og mer robuste jakken til en høsttur over Varangerhalvøya - det kan bli ufyselig vær der. (Det kan også bli varmt og stille, og da er det kjekt å kunne åpne jakken helt for lufting.)
Husk bare å ta med en regnponcho el.l., det er begrenset hvor mye regn impregnert bomull tåler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tusen takk for svar :) 

Jeg tror jeg går for jakken, men tenker du at man egentlig burde gå for GTX? Ble også litt nysgjerrig på hvilke turer du har gått på Varangerhalvøya? Vår plan er å krysse fra Komagvær til Båtsfjord, men usikker på hvor lange dagsetapper man bør legge opp til.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en del rundt i Varanger, men ikke gått lengre turer oppe på platået.
GTX har sine fordeler i vått og hustrig vær, men hvis været er bra blir det fort klamt inni jakken. God lufting hjelper. Bommullsklær eller den klassiske blandingen 65/35 bomull/polyester er stillere, puster bedre, mer behagelig å ha på. Men ulempen er at det ikke er vanntett, så du må ha med regnbeskyttelse. En poncho veier lite, er billig, og gir god lufting samtidig som den beskytter deg og sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg tror jeg blir fornøyd med den jakken og en regnponcho jeg fant på XXL som passer til både meg og sekken. Hos Varangerhalvøya turlag fant jeg tips til ruter og veivalg

Fortsatt god sommer! Og takk igjen for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.