Gå til innhold
  • Bli medlem

Uforberedt til Forolhogna


virrma

Anbefalte innlegg

Annonse

Ting man kan gjøre i Forollhogna:

  • Pilegrimsleden går gjennom Forollhogna. Du finner et kart med overnattingsmuligheter (typisk åpne buer) her https://pilegrimleden.no/kart
  • Toppturer, i Forhollhogna har man et ganske udramatisk og duvende landskap, så bare du kommer deg over tregrensa kan du bestige de toppene du får øye på. Forollhogna er også navnet på den høyeste toppen i Forollhogna nasjonalpark og er en lokal toppturklassiker, du kan følge pilegrimsleden fra Dalsbygda eller Budalen til fjellet.
  • Med barn kan det  være aktuelt å stasjonere seg i f.eks. Budalen, der har de et museumsområde med gamle bygninger etc. Det går visst an å overnatte i noen av museumsbygningene, se https://budal.net/Storbekkoeya-museumsseter.html
  • Flere av bygdene rundt Forolhogna har egne sider hvor du kan finne steder å overnatte. F.eks. finnes en oversikt over hytter til leie her: https://www.vingelen.com

 

Endret av Ultralett
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Begynner med å presisere at Forollhogna er navnet på et fjell, og ingenting annet. Området rundt er mest kjent som Gauldalsvidda. Ultralett glemte det beste med området, nemlig fisket. Her er det fullt av vann som huser stor ørret. De største reinsbukkene i landet finnes også her. Kommer du sørfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balle skrev (5 timer siden):

Hei. Begynner med å presisere at Forollhogna er navnet på et fjell, og ingenting annet. Området rundt er mest kjent som Gauldalsvidda. Ultralett glemte det beste med området, nemlig fisket. Her er det fullt av vann som huser stor ørret. De største reinsbukkene i landet finnes også her. Kommer du sørfra?

Forollhogna er vel også en nasjonalpark? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tronn skrev (4 timer siden):

Forollhogna er vel også en nasjonalpark? 

Nei, da heter det Forollhogna nasjonalpark, ikke bare Forollhogna.  Kan virke som pirk dette, men hvis du bruker dine siste mAh på telefonbatteriet til å sende en melding til Røde Kors der det står at du er på Forollhogna, når du i virkeligheten ligger på Sverjesjøhøa med brukket ankel, kan natta bli lang. Er litt opptatt av at dette med stedsnavn, det er f.eks mange som tror at Femundsmarka nasjonalpark ligger på vestsiden av Femunden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kjell Iver endret tittelen til Uforberedt til Forolhogna
  • 2 uker senere...

Hopper inn i denne tråden i håp om tips. Sitter å planlegger litt i tilfelle jeg skulle få tid til en tur nå før 15 september, greit å få ting litt klart slik at jeg bare kan kaste sekken i bilen om det skulle åpne seg en anledning. 

Jeg vil komme kjørende fra enten Oppdal eller nord-vest fra. Sjekker kartet for fiskekortet Budal/Endal og det ser jo nesten ut som at det er hytter ved alle vann? Noen som kunne gitt meg tips om egnet parkeringsplass og ett område for en som liker å luffe alene med telt og fiskestang? Jeg har noe begrenset internet her jeg befinner meg så sliter litt med å laste inn bilder og kart, men noterer meg stedsnavnene og vil få mulighet å laste inn senere.

Send gjerne PM om det er å foretrekke.  

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanks skrev (6 timer siden):

Hopper inn i denne tråden i håp om tips. Sitter å planlegger litt i tilfelle jeg skulle få tid til en tur nå før 15 september, greit å få ting litt klart slik at jeg bare kan kaste sekken i bilen om det skulle åpne seg en anledning. 

Jeg vil komme kjørende fra enten Oppdal eller nord-vest fra. Sjekker kartet for fiskekortet Budal/Endal og det ser jo nesten ut som at det er hytter ved alle vann? Noen som kunne gitt meg tips om egnet parkeringsplass og ett område for en som liker å luffe alene med telt og fiskestang? Jeg har noe begrenset internet her jeg befinner meg så sliter litt med å laste inn bilder og kart, men noterer meg stedsnavnene og vil få mulighet å laste inn senere.

Send gjerne PM om det er å foretrekke.  

   

Har ingen konkrete tips, men vil bare gjøre oppmerksom på at reinsjakta starter den 20. august, og det vil være mange jegere i området de første par ukene etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips!

For ordens skyld ville jeg jo aldri meldt i Forollhogna (NP) som stedsangivelse til nødetatene, på samme måte som jeg ikke ville meldt inn Rondane eller Jotunheimen. Men når jeg ba om tips var jeg interessert i hele området.

Vi endte opp med å kjøre inn y-dalen og parkere ved bommen før naturreservatet. Hadde en super tur, med et nært møte med en flokk på 200+ reinsdyr som høydepunkt. Lettgått terreng, i alle fall når ma unngikk myrene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.