Gå til innhold
  • Bli medlem

Biltema-gass, lekker med Optimus Crux


Anbefalte innlegg

Jeg har en JetBoil Flash, brukt regelmessig i ca fem år, med Primus-gass. Null stress. Kjøpte nylig Biltema-gass, det har gått fint.

Så kjøpte jeg nå en Optimus Crux Lite-brenner for å komprimere. Kobler på Primus-gass. Nema problema. På Biltema-gassen, hører jeg "svisjjjjj" selv når ventil er stengt.

Min konklusjon, siden det ikke "svisjjjjer" på Primus med Optimusen.... Biltema er Biltema, m.a.o, ikke alltid helt patent. 

Innspill? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Espen Ørud sier: Du må prøve deg frem, noen gassbokser fungerer ikke på visse brennere. Selv har jeg en vanlig Primus Easyfuel som jeg har brukt både Biltema, Primus og en del mindre kjente gassbokser på, null problem. Men Coleman sine bokser går ikke, det kommer ikke gass ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, DenGladeVandrer said:

Hva slags problemer med Crux? 

Problemer med o-ringer som forvitrer i tide og utide; har til dels blitt fiksa med tilfeldige viton-pakninger siden de originale ikke holdt mål,

reguleringa er til tider helt ubrukelig da det er slark i den så om du gir den litt sideveis belastning når du skrur ned til simring så enten blusser den opp eller stenger av når du slipper opp og den går tilbake til senter; det har blitt bedre etter jeg bytta o-ringer men trenger fortsatt litt justering,

tappen som dytter ned ventilen i boksa kunne vært bedre, tror den var skeiv, var et par tilfeller der ventilen på boksa ikke tetta etter jeg skrudde den av og måtte pirke ventilen på plass med kvist; ble uansett bedre etter den ramla av og jeg limte den på igjen.

Godt mulig min er et mandagseksemplar, er uansett noen år og kvalitetskontrollen har blitt bedre hos Optimus.

Også mulig min er oppbrukt og misbrukt da jeg bruker den flere ganger daglig til tevann og lignende og bor i sekken min på jobb resten av tiden.

Endret av Bjørnar Mo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (På 2.8.2020 den 23.38):

Som Espen Ørud sier: Du må prøve deg frem, noen gassbokser fungerer ikke på visse brennere. Selv har jeg en vanlig Primus Easyfuel som jeg har brukt både Biltema, Primus og en del mindre kjente gassbokser på, null problem. Men Coleman sine bokser går ikke, det kommer ikke gass ut.

Rart det er forskjell slik. En kompis har Easyfuel og har ofte brukt Coleman bokser, både vanlig og vinterversjonen. Kan jo være noe forskjelk i produksjon gjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Mo skrev (På 3.8.2020 den 13.38):

 

reguleringa er til tider helt ubrukelig da det er slark i den så om du gir den litt sideveis belastning når du skrur ned til simring så enten blusser den opp eller stenger av når du slipper opp og den går tilbake til senter; det har blitt bedre etter jeg bytta o-ringer men trenger fortsatt litt justering,

 

 

Disse problemene har jeg også hatt med denne brenneren. Jeg reklamerte og fikk ny, men stoler ikke på den nye nok til å ville bruke den. Jeg hadde også noen tilfeller hvor den var nesten umulig å tenne og det var ikke gøy når jeg var langt avgårde i en kald ørken og det ikke engang fantes en liten kvist i nærheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snartur skrev (9 timer siden):

Disse problemene har jeg også hatt med denne brenneren. Jeg reklamerte og fikk ny, men stoler ikke på den nye nok til å ville bruke den. Jeg hadde også noen tilfeller hvor den var nesten umulig å tenne og det var ikke gøy når jeg var langt avgårde i en kald ørken og det ikke engang fantes en liten kvist i nærheten. 

Nå har jeg nåde Crux og Vega, (og Biltema og Priums gass).... Tror det blir bra jeg. Alle brennere har sine plusser og minuser, som med alt annet utstyr. 

Endret av DenGladeVandrer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.