Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til gass-tursystem når MSR windburner feiler


andrevr

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte MSR Windburner opplegg for en god del penger for kanskje to år siden. Det har ikke vært mye brukt, men har allerede fått ødelagt to stekepanner (på samme måte som han her har gjort; https://www.ianslack.com/camping/msr-windburner-ceramic-skillet-doesnt-stay-nonstick-for-long/). Den ene pannen fikk jeg tilbake på garanti, den andre skjedde det samme med så da skjønner jeg at dette ikke er bra nok for meg. Har benyttet olje ved steking og så lav varme som mulig, men stekepannen er åpenbart veldig tynn og det samme skjer hele tiden. Vurderer derfor andre merker/løsninger. 

Jeg har bensinbrenner, så er utelukkende ute etter et gassystem (kan selvsagt bruke gass på bensinbrenneren, men tenker det er greit å bare bruke bensin på denne - enig?). Mitt behov er å lage mat og varme vann på tur. Skal være godt skjermet for vind, derfor jeg kjøpte MSR sitt system forrige gang. Fint hvis det kan kompakt pakkes sammen. Vil heller bare noen gram ekstra (eks. ved å ha billig Ikea-stekepanne) istedenfor at tynt metall brenner seg av det varme gassblusset. Har vurdert en Jetboil løsning, men dette fungerer nok best til kun oppvarming av vann. 

Tar gjerne imot gode tips :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring med alle turstekepanner på brennere med høy effekt er at det brenner seg. Det er som om man tar en tynn stekepanne på boosterfunksjonen på komfyren hjemme. 

Det samme gjelder forsåvidt bål. Man må regulere temperaturen ved å løfte pannen av og på. Ev bite det sure eplet og ta med en panne med tykkere bunn som fordeler varmen bedre. 

Jeg synes den windburneren som har slange er litt lettere å jobbe med når en skal kokkelere. Likevel mener jeg også at dette er primært en vindresistent vannkoker. 

Jeg vet dessverre ikke hvilke brennere som er god på lavere effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange turpanner blir lett ødelagt på primus og bål, hvertfall de med teflon. Må være veldig forsiktig med varme. Den panne jeg har som har levd i mange år er Trangia Gourmet, litt tykkere bunn i den. Der er belegg helt men bunn blitt litt bulkete av varme. Tittet på slikt gassystem men synes de passer best til å koke vann etc. Så jeg kjører fremdeles slangebrenner. Med vindskjerm fungerer det fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Primus Easyfuel montert i bunndelen (som er snudd opp-ned)  til et Trangiasett  gir svært jevn varmefordeling til stekepanne. Sett stekepanna på toppen og still ned varmen. Dessuten gir denne løsningen ekstremt god vindbeskyttelse.

s_1407_6631.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar. Utrolig frustrerende å prøve å ta hensyn til tynn bunn i panne og bruke lav varme, men så brenner det gjennom teflonen allikevel. 

Liker jo MSR sitt opplegg for å beskytte for vind, men hjelper så lite når utstyret ikke tåler ordinært bruk. 

Likte vindskjermen til Primus som Bjørn J viste bilde av. Jeg tror jeg vil gå for en standard kjele (som helst kan pakkes bra sammen med resten av brenneropplegget) som har såpass med bunn at det ikke brenner seg fast. Med kjele har man ofte vann, suppe osv og dette brenner seg naturlig nok mindre/aldri sammenlignet med eksempelvis kjøtt/fisk i en panne. Finnes slik kjele til primusen? 

Hva med å bruke en billig mindre IKEA stekepanne (eksempelvis Hemlagad 17cm diameter, 300gram, 79kr). Disse trenger man ikke være redd for. Får man plass til dette når man bruker vindbeskytter av ulike slag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører to forskjellige regimer til når det gjelder større stekepanner (bruker som oftest en liten rektangulær panne på tur ellers). Større panner når det er mer folk eller skal kokkes litt "turgourmet".

 

Da er det enten: 

a) Stor titanpanne som er tynn, uten belegg og rør for harde livet. (Til bære langt og lenge)
b) Vi har gjemt et par store og tykke "kjøkkenstekepanner" nær turplassser vi bruker mye. (Til bære kort eller ofte)

Eksempel på b) ->


511475058_2020-07-1721_53_24.thumb.jpg.9d5c897a9f301cba13306b67967ed8c5.jpg
 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en slik jeg har. Kjelen fungerer bra, men det er pannen som er for tynn. På denne slangebrenneren som jeg ellers er fornøyd med er det en slags ring montert på pannen, og denne gjør det vanskelig å benytte andre billige panner (slik som fra Ikea). Noen som har vært borti et slikt "adapter" som kan settes oppå brenneren slik at alle panner kan benyttes? 

WEB_Image MSR WindBurner Combo Stove System msr-windburner-combo-stove-system564027312.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrevr skrev (11 minutter siden):

Noen som har vært borti et slikt "adapter" som kan settes oppå brenneren slik at alle panner kan benyttes? 

Du kan jo bruke ringen fra pannen du vil erstatte?

https://www.ianslack.com/camping/msr-windburner-ceramic-skillet-doesnt-stay-nonstick-for-long/

Om ikke så kan du modifisere en Jetboil adapter; 

https://www.instructables.com/id/MSR-Windboiler-Pot-Stand/

EDIT:

Det finnes også slike som på bildet under som består av to metallstykkker man setter i kryss. (En kamerat av meg syntes det han kjøpte funka dårlig, men jeg husker ikke hvorfor.)

20200803_072523.thumb.jpg.baac7c626da367f76373425c7afbec04.jpg

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrevr skrev (På 2.8.2020 den 8.49):

Jeg har bensinbrenner, så er utelukkende ute etter et gassystem (kan selvsagt bruke gass på bensinbrenneren, men tenker det er greit å bare bruke bensin på denne - enig?). Mitt behov er å lage mat og varme vann på tur. Skal være godt skjermet for vind, derfor jeg kjøpte MSR sitt system forrige gang. [...]  Tar gjerne imot gode tips :-)  

I denne tråden finner et alternativ, med utgangspunkt i Trangia kjøkkenet. Se innlegget til Memento Mori der han viser hvordan han har modifisert Trangia kjøkkenet til Primus Omnilite:
44311-optimus-polaris-trangia/
Jeg har selv brukt samme modifisering og adapter på mitt Trangia 27 kjøkken for Optimus Polaris brenneren, som bruker samme dyse for bensin og gass.
www.optimusstoves.com/us/us/111-8016303-optimus-trangia-adapter

Men om du vil ha en ren gass-brenner, og vil ha det billig, så er Trangia kjøkkenet og denne et godt alternativ: 51938-trangias-gassbrenner-kr-298/

Om Trangia kjøkkenet, se f.eks også:
46396-det-ideelle-trangia-oppsettet/
47714-trangia-stormkjøkken-spritfyrt-hele-året/

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så bruker jeg mye en slik: 

1462962779624547.jpg

....som jeg ga litt over 300,- for på en kampanje. Kombinert med vindskjerm av merket Toppits fra Melitta nordic as ->


image.png.4dfeae3159f46ca75574ef456984b213.png

Brenneren "kan ikke" bruke boksen opp ned da den ikke har forvarmingsrør, men det har ikke vært noe problem for min bruk. Her tyner vi ut det meste av gassen uansett...

Fungerer ok til vår bruk på laveste effekt. Har kokt grøt til turfølget minst 15 morgener hittil i år uten å svi den, men er selvsagt forberedt på at man må sitte og røre kontinuerlig i den korte tiden det tar når man har valgt å ha syltynne og superlette titankjeler. 


Eneste "ulempe" er at den brenner såpass stille at når man sitter på en elvebredd hvor vannet bruser litt så må man innimellom sjekke om det faktisk brenner. Tilsvarende deilig når man ligger i teltet og koker morgenkaffe at man slipper hørselvern...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.