Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av fiskesene?


KS10

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har kjøpt meg en billig cardinal teleskopstang fra Abu Garcia beregnet for innlandsfiske når jeg er på tur med sekk.

Sena som fulgte med ble jeg litt imponert over, så er interessert i anbefalinger fra dere om en sene som er sterk, gjør det lett å kaste langt og er forholdsvis rimelig. 

Hva anbefaler dere? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker mest multi selv, som regel fireline. De koster mer men varer lengre også. Det er og sterkere så man kan ha tynnere sene for samme vekt. Synes det er greit da det gir noen meter ekstra på spole, spes på små sneller. Av mono har jeg brukt både Trilene og sufix. Ikke værr noe galt med noen av de, men brukt det lite så det er ikke noe langtidbruk på de. Jeg har oppsett med en spole med multi og en med mono på mine sneller. Multi er ikke så god egnet i steinete elv da den fort blir slitt av.  Om du kaster langt har jo mye med stang og kastevekt å gjøre. Men også viktig å ha passe med sene på spola.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at om du skal sette ny sene på en snelle der det allerede er sene, så trenger du ikke bytte ut alt. Du kan ta av en del og spole på 100-150 meter ny sene. Da sparer du noen kroner .... 

Det samme gjelder ved multiline. Ingen grunn til å fylle opp med 300 meter dyr multisene. 

Endret av TOT
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Espen Ørud said:

Stroft!

Soleklart førstevalg gjennom testing av det aller meste av monosene gjennom mange år. 

Vet dette ikke er noe du får over alt, men jeg legger som regel inn litt ekstra innsats for å få tak i dette om det skal byttes på noen sneller...

 

Har du fått kjøpt dette i noen vanlig butikk? Hva med sufix super 21? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (6 timer siden):

Bruker mest multi selv, som regel fireline. De koster mer men varer lengre også. Det er og sterkere så man kan ha tynnere sene for samme vekt. Synes det er greit da det gir noen meter ekstra på spole, spes på små sneller. Av mono har jeg brukt både Trilene og sufix. Ikke værr noe galt med noen av de, men brukt det lite så det er ikke noe langtidbruk på de. Jeg har oppsett med en spole med multi og en med mono på mine sneller. Multi er ikke så god egnet i steinete elv da den fort blir slitt av.  Om du kaster langt har jo mye med stang og kastevekt å gjøre. Men også viktig å ha passe med sene på spola.

Samme her. Etter at jeg begynte å bruke fireline sene for noen år tilbake har jeg aldri gått tilbake til monosene eller annen multisene. Rett og slett knallgod sene hvor man også får skikkelig "kontakt" med fisken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivrigfisker93 skrev (29 minutter siden):

Samme her. Etter at jeg begynte å bruke fireline sene for noen år tilbake har jeg aldri gått tilbake til monosene eller annen multisene. Rett og slett knallgod sene hvor man også får skikkelig "kontakt" med fisken. 

Jeg bruker monofilament når det er hensiktsmessig :) 
Multi har sine klare svakheter den også.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (På 2.8.2020 den 17.53):

Jeg bruker monofilament når det er hensiktsmessig :) 
Multi har sine klare svakheter den også.

Ikke dumt det, ja multisene har noen få svakheter som at den ryker fort på stein osv men pleier å gå fint om man er litt forsiktig. 

Endret av Ivrigfisker93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.