Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til sovepose til kald dame


Fleur

Anbefalte innlegg

Jeg trenger ny sovepose og ønsker noen tips. Jeg er en dame som fryser veldig lett, spesielt på føttene. Soveposen skal brukes vår/sommer/høst (mest sommer) men neppe utendørs vinterstid. Primært telt, men kan tenke meg å prøve hengekøye en gang på sommeren med fint vær også. Noen som har tips til sovepose? Er så mye å velge mellom. Også usikker på om jeg skal ha dun eller syntet.

Tar gjerne imot tips til liggeunderlag og. Har til nå sovet på flytemadrass men synes nesten den er litt for høy, selv med mindre luft. Jeg må sovne på siden og klarer ikke å sove på hardt underlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også veldig frysen. Jeg bruker Marmot Phase 20 om sommeren og Rab Neutrino 800 vår og høst. Begge er ganske dyre men jeg fant dem på salg. Om vinteren bruker jeg Rab-posen og Halite overbag i tillegg. 

Jeg liker dun pga lav vekt, men syntet holder varmen bedre når det er fuktig. Har du tenkt å sove mye ute i regnvær/flere netter på rad? 

Hvis du er frysen så er det viktig å velge underlag med høy r verdi, fra 4 og oppover. Exped, Mountain Equipment og Thermarest har alle gode alternativer som kommer på salg med jevne mellomrom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (1 time siden):

Jeg er også veldig frysen. Jeg bruker Marmot Phase 20 om sommeren og Rab Neutrino 800 vår og høst. Begge er ganske dyre men jeg fant dem på salg. Om vinteren bruker jeg Rab-posen og Halite overbag i tillegg. 

Jeg liker dun pga lav vekt, men syntet holder varmen bedre når det er fuktig. Har du tenkt å sove mye ute i regnvær/flere netter på rad? 

Hvis du er frysen så er det viktig å velge underlag med høy r verdi, fra 4 og oppover. Exped, Mountain Equipment og Thermarest har alle gode alternativer som kommer på salg med jevne mellomrom. 

Nei kommer nok til å dra på teltturer når det er meldt opphold, men man vet jo aldri om det kommer en skur. 

Ønsker også kun å kjøpe 1 sovepose som passer til alle de 3 årstidene. 

Når det gjelder underlag trenger jeg også noe ekstremt komfortabelt siden jeg sover mest på siden og ikke takler å ligge på hardt underlag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tina Rahman skrev (8 timer siden):

Nei kommer nok til å dra på teltturer når det er meldt opphold, men man vet jo aldri om det kommer en skur. 

Ønsker også kun å kjøpe 1 sovepose som passer til alle de 3 årstidene. 

Når det gjelder underlag trenger jeg også noe ekstremt komfortabelt siden jeg sover mest på siden og ikke takler å ligge på hardt underlag. 

Det finnes dessverre ingen soveposer som er 100% tresesong for norsk vår, sommer og høst. Temperaturen spriker for mye. Her må du enten velge noe som er varmt nok på de kaldeste nettene, bruke to-pose system, eller sove med mer klær når det er kaldt.

Varmeflaske med beina og dunsokker hjelper meg mye på vinteren. Kanskje det er noe for deg?

 Jeg har hørt at sea to summit etherlight xt insulated (xt=extra thick) er et av de mest behagelige liggeunderlagene. Dessverre ikke blant de varmeste (som exped downmat 9), men du kan alltids supplere med vanlig celleskum oppe på, eller under, liggeunderlaget. Teoretisk kan man addere R-verdi til liggeunderlag som ligger oppe på hverandre. 

Jeg har ikke prøvd sts etherlight xt selv, men har thermarest neoair xtherm. Varmt, men ikke varmt om du slipper ut luft for å gjøre det mykt

Endret av Prebb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tina Rahman skrev (7 timer siden):

Nei kommer nok til å dra på teltturer når det er meldt opphold, men man vet jo aldri om det kommer en skur. 

Ønsker også kun å kjøpe 1 sovepose som passer til alle de 3 årstidene.

Da ville jeg gått for dun, med mindre du har andre grunner til at du vurderer syntet? 

Som @Prebb sa så er det utfordrende med bare en pose, spesielt hvis du er frysen. Spennet kan jo ligge fra 20 grader om sommeren til frost om høsten. Men du kan jo eventuelt vurdere å gå for en varm pose og så bare bruke den som dyne på varme dager. Og støtter tipset om varmeflaske, det er deilig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (1 time siden):

Da ville jeg gått for dun, med mindre du har andre grunner til at du vurderer syntet? 

Som @Prebb sa så er det utfordrende med bare en pose, spesielt hvis du er frysen. Spennet kan jo ligge fra 20 grader om sommeren til frost om høsten. Men du kan jo eventuelt vurdere å gå for en varm pose og så bare bruke den som dyne på varme dager. Og støtter tipset om varmeflaske, det er deilig. 

 

Ja velger heller en varmere pose og bruker den som dyne. Noen som har tips til pose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fleur: jeg kjøpte nylig Warmpeace Viking 900 og er veldig fornøyd med den!

Jeg fryser også lett,  og har aldri hatt en sovepose jeg har vært fornøyd med før denne. Var nettopp på en 4 dagers telttur på Hardangervidda i dårlig vær og lave temperaturer. Soveposen holdt meg varm og komfortabel hver natt. Den komprimerer godt, og veier ikke så mye. Jeg kjøpte min hos Hekta på tur:

https://www.hektapatur.no/sove-ute/warmpeace-viking-900

Hvis du går for denne, så vær oppmerksom på at det nå ser ut til at Hekta på tur kun har soveposen i "short". Antar at de får inn andre lengder snart, men det går jo an å sjekke med kundeservice.

 

Georg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleur skrev (På 1.8.2020 den 10.15):

Ja velger heller en varmere pose og bruker den som dyne. Noen som har tips til pose? 

Mountain Equipment Helium 800 har 700 fp dun og kommer i vanntett pakkpose og oppbevaringspose. Min lekker ikke dun, fungerer ned mot -10 og det eneste jeg har å innvende er en litt kort glidelås. Fås til under 4000.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på å sove på en flytemadrass og et oppblåsbart liggeunderlag med høy R-verdi. Du taper mye varme på flytemadrassen. Jeg bruker selv kombinasjonen thermarest neoair xlite og en dunsovepose. På varme netter bruker jeg soveposen som dyne og regulerer temperaturen med å skyfle den til siden. Jeg sover også mye på siden og på magen og det fungerer godt for meg på det liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.