Gå til innhold
  • Bli medlem

Et lite mystisk funn...


JackLind

Anbefalte innlegg

Jeg begynner bare med å si at jeg er dansk, så jeg vil prøve å gjøre meg så forståelig som mulig

Jeg har en hytte i Norge og har kommet over et noe mystisk fenomen et stykke inne i skogen.

 

I fjor var det mye skogbruk her like ved hytta og relativt langt inn i skogen har jeg kommet over en liten pauseplass i området der du har jobbet med en liten stol og bål, noe som gir god mening.

Men noen få meter fra stedet er det tre treskur med hugget tre, det er tilsynelatende ikke brukt. (Tror det er fra i fjor) Det er langt fra alt (bare hytta min i nærheten), og du kan ikke bare kjøre der inne, ikke i et vanlig kjøretøy i det minste. Det jeg synes er mest underlig er at det er mye tre.

Tenkte at jegere kanskje kunne komme på et lite depot, men jeg synes bare her er mye.

Er det normalt at jegere gjør noe slikt? Eller er det andre som har en teori om hvorfor den er der?

På forhånd takk for svarene.

Jack

_20200731_113314.JPG

_20200731_113437.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette bør det  være grunneieren som holder på med.  Det er egentlig ikke spesielt underlig - veden kan enkelt kjøres ut med snøscooter, og grunneieren har (eller vil enkelt kunne få) tillatelse til å kjøre scooteren innover. 

 

Den "stående" konstruksjonen er nok en gapahuk når det kommer en presenning over - med stol og bål i åpningen. Egentlig ganske flott....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke så mye "hugget tre" (som vi kalle for ved/fyringsved), trolig 2 - 3 favner. En "favn" er 2,4 m2 løst oppstablet ved. Enkelt å regne ut hvor mye dette er, L x B x H. For de som bor på steder, det kan vær kaldt i lengere perioder, kan det gå med både 2 og 4 favner ved på en vintersesong.

Og som REJOHN nevner, så er det trolig grunneier (eller bekjent av grunneier), som har hugget veden av tre som ikke skulle selges. Her er det nok fraktet ut mye tømmer. Et gammelt godt råd, er at fyringsved bør tørke i minst 2 år. Om det ikke er mulig å kjøre ut veden (når den trengs) med en 4W traktor, så kan den fraktes ut med snøskuter, eller hest på vinteren.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.