Gå til innhold
  • Bli medlem

Nyttig med VHF i kajakk?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt med VHF i kajakk på noen lengre turer, men denne var ikke vanntett og har tatt kvelden (en jeg hadde liggende fra «gamle dager»).

Jeg vurderer ny, men er litt usikker på hvor nyttig den er. Kanskje jeg klarer meg like fint uten VHF, også på langturer langs kysten 🤔 

Mobildekningen langs kysten er veldig bra, og dekningen man får med en bærbar VHF er i praksis stort sett begrenset til båt-til-båt kommunikajson, og værmeldingen har jeg stort sett fått inn sporadisk (smarttelefonen er enklere). Jeg har aldri klart å nå kystradio når jeg gjør radiosjekk, så tjenester som «følg meg hjem» eller å ringe gratis vil ikke bli brukt. Jeg har nødpeilesender på vesten, og smarttelefon i vestlommen. (Har gammel vanntett tastetelefon med tvillingkort som kan være med som backup).

Det er ved fjordkrysninger jeg lurer på om denne kan være nyttig, for man kan bli usikker på om større skip og raske båter ser padleren. Og hvordan kaller man opp båter man ikke vet kallenavnet på?

Kan man kalle opp «Grønn og hvit, stor båt, i Sognefjorden. Dette er xxx. Jeg padler kajakk og du har kurs mot meg. Ser du meg?» ?

Kan man kalle opp alle båter ved dårlig sikt i Fensfjorden, og informere om at man krysser i kajakk og hvor man er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du radiotelefonisertifikat/lisens? Det er et krav for å ha maritim VHF. Da får du også tildelt kallesignal som du bruker. 

Nyttefartøy har AIS og du kan se navn/kallesignal på marinetraffic.com. Navnet på fartøyet står også på siden, og krigsskip har et nummer. 

Hvis du er redd du ikke blir sett kan du ev ha en AIS transponder eller radar reflektor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 minutter siden):

Det er ved fjordkrysninger jeg lurer på om denne kan være nyttig, for man kan bli usikker på om større skip og raske båter ser padleren. Og hvordan kaller man opp båter man ikke vet kallenavnet på?

Som @Prebb nevner så er det AIS sender du vil ha for å bli sett av større skip. Det finnes bærbare AIS sendere for småbåter som sikkert fungerer like bra for kajakk. Her er noen eksempler: https://www.batliv.no/ais-sart-seawave-vmstrack-pro-bt-cs/ais-sender-for-mindre-bter/214492

Raske fritidsbåter er mer variabelt hva har av utstyr ombord, og litt bingo om dem ser deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at hvite årer er my synligere enn feks sorte og andre mørke årer, når jeg er ute og padler.
Jeg har derfor satt på reflekstape på min sorte (Gearlab) åre. Det gjør meg litt mere synlig for andre på vannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prebb skrev (46 minutter siden):

Har du radiotelefonisertifikat/lisens? Det er et krav for å ha maritim VHF.


Har sertifikat, men lisensavgiften hopper jeg over for så sjelden bruk i kajakk.

Jeg snakket tidligere med lisensavdelingen, og de kunne ikke finne hjemmel i lovverket som pålegger kajakkpadler å tegne lisens på bærbar VHF uten distress knapp - selv om de valgte å tolke det sånn :)

Siden jeg har PLB som jeg betaler lisens for, så blir det VHF uten distress funksjon.

Prebb skrev (46 minutter siden):

Nyttefartøy har AIS og du kan se navn/kallesignal på marinetraffic.com. Navnet på fartøyet står også på siden, og krigsskip har et nummer. 

Upraktisk stoppe opp å sjekke dette i regnvær på en smarttelefon med våte hansker i kajakken. Og er det edge-dekning blir det umulig.

Prebb skrev (46 minutter siden):

Hvis du er redd du ikke blir sett kan du ev ha en AIS transponder eller radar reflektor. 

Bærbar AIS er dyrt, og jeg mister kommunikasjonsmuligheten. Får ikke tatt kontakt og ryddet unna tvilen om jeg er sett eller ikke, eller hvilke kurs skipet skal ta.

De fleste radarreflektorene fungerer dårlig i kajakk har jeg lest. Og radarrefleksene som må monteres i par på 3 på årene for å virke er skikkelig upraktisk til mørkepadling. Lanternen på bakdekk treffer refleksene, og du blir helt blendet. Hjelper også kun hvis båten har radar og ser deg på den. Spurte produsent om de kunne plasseres på båten og på ryggen, men de ville visst ikke virke da.

 

-

 

Jeg bruker trehvite årer. De synes faktisk enda bedre enn helt hvite når det er overskyet, sies det. Uansett er det «refleksgrønn» vest, synlig drakt og hodeplagg, (men synlig bekledning hjalp lite når en dame i skjærgådsjeep kom rett mot meg i Hauglandsosen, mens hun tastet på mobiltelefonen sin. Hun)

sofasliter skrev (31 minutter siden):

Jeg har lagt merke til at hvite årer er my synligere enn feks sorte og andre mørke årer, når jeg er ute og padler.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lite greie på, og jeg er ikke vant med sjøen, men vil ikke en kraftig strobelykt kunne gjøre andre oppmerksom på hvor du er? Jeg snakker om håndlykt/hodelykgs størrelse, men på 2-3000 lumen eller kanskje enda mer rettet mot fartøyet som nærmer seg. Kanskje for lite synlig midt på dagen?

Mot hu dama i mobiltelefon måtte du vel ha skutt en nødrakett i hennes retning. Folk som gjør seg selv blinde er det vanskelig å få gjort noe med.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (11 timer siden):

Kan man kalle opp «Grønn og hvit, stor båt, i Sognefjorden. Dette er xxx. Jeg padler kajakk og du har kurs mot meg. Ser du meg?» ?

Kan man kalle opp alle båter ved dårlig sikt i Fensfjorden, og informere om at man krysser i kajakk og hvor man er?

Det kan du. Jeg har gjort førstnevnte en gang vi var en gjeng som så ut til å skulle bli nedkjørt av en speedsjark. Jeg har også gjort det samme da noen i min gruppe bestemte seg for å padle i nærheten av et skip og det var vanskelig fra min posisjon å se om de var i veien eller trygt på avstand - kjekt å da kunne kommunisere enkelt og få avklart situasjonen. Jeg har også kalt opp "all ships" og informert om at jeg skulle krysse sund og fjorder der det er skipsleier.

Men rekkevidden er en bøyg ja. Det er litt for ofte at Kystradioen ikke hører hva man sier, og da får jeg litt noia. Hva om de tror jeg prøvde å be om hjelp, liksom.

Jeg har VHF-en med, for den er et ekstra hjelpemiddel der det er dårlig telefondekning, men den blir mest brukt når man er store eller flere grupper på havet. Tror nok også jeg kommer til å kjøpe ny når den blir ødelagt, de er blitt så pass billige nå at det er grei ekstraforsikring for min del. (Men her jeg bor er det mye fiskeri, oppdrett og andre båter, og ikke nødvendigvis god mobildekning der jeg ferdes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (7 timer siden):

Mot hu dama i mobiltelefon måtte du vel ha skutt en nødrakett i hennes retning. Folk som gjør seg selv blinde er det vanskelig å få gjort noe med.

Jeg padler med signalpenn i vesten, sånn med tre skudd i. Det er ikke egentlig for at helikopteret skal finne meg den dagen det måtte trenges, men for å eventuelt få vekket opp sånne der…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (7 timer siden):

Dette har jeg lite greie på, og jeg er ikke vant med sjøen, men vil ikke en kraftig strobelykt kunne gjøre andre oppmerksom på hvor du er? Jeg snakker om håndlykt/hodelykgs størrelse, men på 2-3000 lumen eller kanskje enda mer rettet mot fartøyet som nærmer seg. Kanskje for lite synlig midt på dagen?

Mot hu dama i mobiltelefon måtte du vel ha skutt en nødrakett i hennes retning. Folk som gjør seg selv blinde er det vanskelig å få gjort noe med.

;-)

Strobelykt på dagen fungerer nok ikke, ikke i størrelsesorden man kan ha med i kajakk. Men nødrakketten ville nok fungert 😁😎

Miamaria skrev (14 minutter siden):

Det kan du. Jeg har gjort førstnevnte en gang vi var en gjeng som så ut til å skulle bli nedkjørt av en speedsjark. Jeg har også gjort det samme da noen i min gruppe bestemte seg for å padle i nærheten av et skip og det var vanskelig fra min posisjon å se om de var i veien eller trygt på avstand - kjekt å da kunne kommunisere enkelt og få avklart situasjonen. Jeg har også kalt opp "all ships" og informert om at jeg skulle krysse sund og fjorder der det er skipsleier.

 

Ja, det er akkurat denne bruken jeg ser for meg.

Til selve nødbruken føler jeg at jeg er bedre dekket med Nødpeilesenderen. Den har «uendelig» dekning på sjøen.

Miamaria skrev (16 minutter siden):

Jeg padler med signalpenn i vesten, sånn med tre skudd i. Det er ikke egentlig for at helikopteret skal finne meg den dagen det måtte trenges, men for å eventuelt få vekket opp sånne der…

Signalpenn var ikke dumt. Kanskje litt vanskelig å vurdere rett øyeblikk å bruke den, jeg har sett noen ganger båter på vei imot, og 100-200 meter i fra brekker de kjapt av - virker som der er øyeblikket de oppdager meg/oss.

Skal se hva som finnes å få kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både nødpeilesender, VHF med distressknapp, Spot og vanntett telefon. Det har blitt kjøpt litt sånn etter hvert som behovet mitt har endret seg, og det varierer litt fra tur til tur hva jeg tar med. Hadde jeg visst dagens behov og omfang av padle-/turinteressen ville de nok blitt kjøpt i annen rekkefølge, og Spotn neppe i det hele tatt. AIS kunne jeg vurdert, men der står ikke mitt behov sånn i forhold til pris at det blir prioritert. Hadde jeg bodd i mer sentralt område kunne det nok blitt det.

  • Nødpeilesenderen er alltid med. 
  • VHF er med når jeg skal padle med andre som har det med, når jeg skal på yttersia eller kan tenkes å krysse skipslei og i områder med mye båttrafikk, og når jeg er steder med dårlig dekning men som det gjerne er en og annen båt som kan høre meg på VHF.
  • Vanntett telefon - Facebook må jo oppdateres. 😆 Om jeg trenger hjelp en dag vil nok denne bli prøvd først, ettersom man da også får forklart hva som er problemet.
  • Spot'n er stort sett med, men fra jeg anskaffet PLB så er det mest fordi opphavet synes det er artig å se hvor jeg er på tur hen. (De kan finne på å dukke opp i fjæra med nystekte fiskekaker for eksempel.)

Jeg har enda ikke brukt signalpenna, men det var nære på den gangen med speedsjarken, ettersom det tok tid før han reagerte på oppkalling. Jeg var begynt å gjøre klar til avfyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg padler ikke kajakk og heller ikke i saltvann. Men som tidligere sjømann i handelsflåten, har jeg noe erfaringer med småbåter, både mindre fiskebåter og seilbåter. De var (den gang) ofte umulig å se på radaren. Så ikke stol på at store båter ser dere på radaren. Å se dere med "blåtte øye", er også tvilsomt spesielt i mørket. Båter som handelsfartøy har også liten evne til å raskt korrigere kursen og ennå mindre stoppe. Små båter skal også vike for store farkoster. Så hold dere unna og det burde ikke være vanskelig. Er nok verre med mindre raske båter.

Signal penn, er jo et godt råd. Men, dere bruker vel hodelykter. Og mange hodelykter har også blinkende lys. Er dere usikker på om en båt ser dere, still om lykta til blinkende hvitt lys og rette det mot båten som nærmer seg, så blir dere nok sett. Å bruke tid på å kalle opp båter, som nærmer seg raskt, ville ikke jeg brukt tid på. Heller fokusert på å holde avstand for kryssende kurs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiur3 skrev (3 minutter siden):

Jeg padler ikke kajakk og heller ikke i saltvann. Men som tidligere sjømann i handelsflåten, har jeg noe erfaringer med småbåter, både mindre fiskebåter og seilbåter. De var (den gang) ofte umulig å se på radaren. Så ikke stol på at store båter ser dere på radaren. Å se dere med "blåtte øye", er også tvilsomt spesielt i mørket. Båter som handelsfartøy har også liten evne til å raskt korrigere kursen og ennå mindre stoppe. Små båter skal også vike for store farkoster. Så hold dere unna og det burde ikke være vanskelig. Er nok verre med mindre raske båter.

Signal penn, er jo et godt råd. Men, dere bruker vel hodelykter. Og mange hodelykter har også blinkende lys. Er dere usikker på om en båt ser dere, still om lykta til blinkende hvitt lys og rette det mot båten som nærmer seg, så blir dere nok sett. Å bruke tid på å kalle opp båter, som nærmer seg raskt, ville ikke jeg brukt tid på. Heller fokusert på å holde avstand for kryssende kurs.

Du kan være helt sikker på at jeg ikke stoler på at sånne som deg ser meg verken på radar eller andre steder, ikke et øyeblikk. Men når en speedsjark stadig dreier mot deg etter hvert som du forsøker å padle ut av kursen til den, så tror jeg du også ville prøvd noe annet enn å "holde avstand for kryssende kurs" når du padler i 6 km/t og den andre kommer i gud vet hvor stor fart. Det er rett og slett ganske umulig noen ganger å holde avstand fra båter som virrer rundt i stor fart - det er langt fra hver gang det er mulig å forutsi hvor i all verden den har tenkt seg.

Men det er jo et poeng, Marius. Bare hold deg unna der det er båter du, så trenger du ikke VHF. Holder du deg hjemme i sofaen så trenger du kanskje ikke nødpeilesenderen heller. Sats på det, masse penger spart. 🤣

  • Liker 1
  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å padle i Færder nasjonalpark i helga De båtene som er synlig vha AIS av båtene er ikke de jeg er mest bekymtet for, de fleste av dem har sansynligvis litt erfaring før de har investert. Men med årets massive båtsalg så er jeg mer bekymret for alle de som har kjøpt sin første båt i år og ikke har sjøvett og noe erfaring fra ferdsel på sjøen. De er mange i år.

image.png.909704522c973b45d88bfd3b843ebeec.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (7 timer siden):

 

Men det er jo et poeng, Marius. Bare hold deg unna der det er båter du, så trenger du ikke VHF. Holder du deg hjemme i sofaen så trenger du kanskje ikke nødpeilesenderen heller. Sats på det, masse penger spart. 🤣

Ja, jeg kan faktisk selge kajakken og skiene også da. Fantastisk økonomisk løsning 👍

Tiur3 skrev (8 timer siden):

Jeg padler ikke kajakk og heller ikke i saltvann. Men som tidligere sjømann i handelsflåten, har jeg noe erfaringer med småbåter, både mindre fiskebåter og seilbåter. De var (den gang) ofte umulig å se på radaren. Så ikke stol på at store båter ser dere på radaren. Å se dere med "blåtte øye", er også tvilsomt spesielt i mørket. Båter som handelsfartøy har også liten evne til å raskt korrigere kursen og ennå mindre stoppe. Små båter skal også vike for store farkoster. Så hold dere unna og det burde ikke være vanskelig. Er nok verre med mindre raske båter.

Signal penn, er jo et godt råd. Men, dere bruker vel hodelykter. Og mange hodelykter har også blinkende lys. Er dere usikker på om en båt ser dere, still om lykta til blinkende hvitt lys og rette det mot båten som nærmer seg, så blir dere nok sett. Å bruke tid på å kalle opp båter, som nærmer seg raskt, ville ikke jeg brukt tid på. Heller fokusert på å holde avstand for kryssende kurs.

Problemet er når jeg padler langt, på flerdagersturer, og må krysse fjordstrekk og slikt. Kan ta lang tid å krysse en fjord, og store fartøy kommer nærmere og nærmere mens jeg med min fart ikke har mulighet til å «komme unna». Jeg aner jo ikke hvilke vei båten har tenkt å ligge seg på, eller hvilke fart den holder, det er som ett fjell som nærmer meg uansett om jeg padler raskere eller senere. Og kanskje skipet var så langt borte når man begynte krysningen, at det var ute av syne.

I mørket Padler jeg med rundtlysende lanterne på bakerst på bakdekk, padler man med hodelykt blir man blendet av gjenskinn fra åren og fordekk og padler helt i blinde. Men jeg har hodelykten på hodet, og kan tenne den om den trengs (og som reserve for lanternen). Men jeg kommer ikke til å krysse en trafikkert fjord i mørket, det skjer kun i dagslys ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

Jeg aner jo ikke hvilke vei båten har tenkt å ligge seg på, eller hvilke fart den holder

At den endrer kurs er de vanskelig å forutse (men det skjer vel ikke hele tiden akkurat), men store fartøy går gjerne med nokså konstant fart (tipper små hurtiggående fartøy som driver med andre ting enn å se forover også går på konstant fart). Da vil det være slik at hvis fartøyet ligger i samme kompasspeiling hele tiden er dere på kollisjonskurs. Trekker det mot baugen din vil det går foran deg, trekker det vekk fra baugen din vil du gå foran det.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke mene for mye om kajakk da min (VHF-)erfaring er fra høyere luftlag hvor alt kontrolleres av høyere makter (flygelederen).

Har ikke kajakk vikeplikt for alle (nytte)fartøy (de som sannsynligvis har VHF)? Da vil jo det hjelpe lite om de ser deg. Det er du som må se dem og legge opp etter det. 

Jeg vet ikke, men personlig ville jeg ikke stolt på at noen andre passet på å ikke treffe meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dere som snakker om vikeplikt kan forsøke å krysse en fjord i 3-4 knop med kajakk, mens det midtfjords dukker opp ett skip som kommer innover i en mye mye større fart enn seg selv. Du har ikke kjangs å komme unna før skipet er passert deg for lengst, og det er stort som ett fjell.

Man prøver selvfølgelig å vike, og unngå sånne situasjoner, selvfølgelig. Men det er ikke til å unngå hvis man driver med langturpadling langs kysten, og det er utrolig begrenset hva man får til i en så treg farkost.

De fleste «kosepadlere» holder seg innaskjærs og trenger ikke å tenke på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kajakk har i prinsippet vikeplikt for alle. 

Regel 43. Små fartøy sier følgende:

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 (c) eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

Marius Engelsen skrev (27 minutter siden):

mens det midtfjords dukker opp ett skip som kommer innover i en mye mye større fart enn seg selv. Du har ikke kjangs å komme unna før skipet er passert deg for lengst, og det er stort som ett fjell.

Et skip som kommer kommer inn midfjords har en stabil fart og stabil kurs, og dukker ikke opp plutselig. Her er det bare å vike unna i god tid. Observerer hvilken kurs det har og være sikker på at du har krysset skipes kurs før det når ditt kryssningspunkt, eller vike/endre kurs og krysse skipets kurs etter at det har passert.

Selv ferjer i rute har vikeplikt for større skip: https://www.avisa-hordaland.no/nyhende/trengsel-pa-hardangerfjorden/

Generelt råd er vel desverre å krysse skipleia og padle nærmere land, ikke padle langsetter skipsleia på  samme/motsatt  kurs som skip.

image.png.359ab179cf2f6487ebfbb0ecdd8fbbd9.png

Det er selvsagt noen skipsleier med mye trafikk og da er det vanskelig å finne rom for å krysse leia med en saktegående kajakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (4 timer siden):

Et skip som kommer kommer inn midfjords har en stabil fart og stabil kurs, og dukker ikke opp plutselig.

Da har du ikke opplevd forsvaret i Hjeltefjorden, eller hurtigbåten til Norled.

Kommer i stor fart, og så er de der.

Og over Fedjeosen har jeg observert skip som ser ut til at det ligger i ro ute i havet, inntil det nærmer seg ganske hurtig. Kursen på fartøy langt unna er ikke lett å se, det ser alltid ut som de er imot deg.

Det er ikke noe jeg finner på. Jeg padler flere ganger i uken hele året...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (6 timer siden):

 

Generelt råd er vel desverre å krysse skipleia

Skal man på langtur langs kysten i norge, må man krysse.

Padler man langs fjorden padler man selvfølgelig langs land, men det har aldri vert ett problem.

 

Samme som At noen går i skredterreng på vinteren. Man må ikke, men skal man på topp X, blir det gjennom skredterreng, og risikoen må minimeres :) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Da har du ikke opplevd forsvaret i Hjeltefjorden, eller hurtigbåten til Norled.

Kommer i stor fart, og så er de der.

Og over Fedjeosen har jeg observert skip som ser ut til at det ligger i ro ute i havet, inntil det nærmer seg ganske hurtig. Kursen på fartøy langt unna er ikke lett å se, det ser alltid ut som de er imot deg.

Det er ikke noe jeg finner på. Jeg padler flere ganger i uken hele året...

Du skal nå ha takk for forsøket, men glem det. Noen ting er bare umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Da har du ikke opplevd forsvaret i Hjeltefjorden, eller hurtigbåten til Norled.

Kommer i stor fart, og så er de der.

Og over Fedjeosen har jeg observert skip som ser ut til at det ligger i ro ute i havet, inntil det nærmer seg ganske hurtig. Kursen på fartøy langt unna er ikke lett å se, det ser alltid ut som de er imot deg.

Det er ikke noe jeg finner på. Jeg padler flere ganger i uken hele året...

Nei, det har eg ikkje. :) Mellom Bulandet og Bømlo har eg kun padla inne i Aurlandsfjorden og Nærøyfjorden. Du padler definifivt meir en meg også nå, og eg tviler absolutt ikkje på det du skriver. (Hurtigbåten til Norled suser forresten innom og forbi ein av turomområdene eg pleier å padle når eg er heime i ytre Hardanger).

Der eg padla i dag var det sjukt mykje småbåter som suser rundt deg når du paserer hovedleia for småbåter. Eg syntes det var litt ubehagelig å heile tida ha 5-10 båter som eg måtte forholde meg til hvorav de nærmeste raste forbi 10 meter forran baugen på kajakken. (Måtte pasere båtleia for å komme lenger ut).

Men på retur til land så såg eg 3 "triathlon svømmere" som kom løpende der det er blå pil på bildet nedenfor og svømte innover mot neste øy, tvers over der småbåtene suste forbi (såg ingen følgebåt kun svømmere med "blåse i tau"). Da tenkte eg at eg er ganske synlig i kajakk likevel. 😄

image.png.07b1175c62d6f191ef08eeda4a48e7f1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Terka, Fridykkere bruker også bare en sånn blåse, og dykkerflagget har litt for mange båtfolk glemt hvordan ser ut. 😱

Sist jeg returnerte fra tur, med kajakken ombord på Norled, måtte den foreta en unnamanøver for en stor garnblåse, større enn fridykkerbøyen og svømmebøyen.

Jeg skal vurdere en ny vanntett VHF. Virker som @Miamaria har hatt nytte av den akkurat slik jeg tenker at den kan være til nytte på den type turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Marius Engelsen skrev (På 1.8.2020 den 21.40):

@Terka, Fridykkere bruker også bare en sånn blåse, og dykkerflagget har litt for mange båtfolk glemt hvordan ser ut. 😱

Sist jeg returnerte fra tur, med kajakken ombord på Norled, måtte den foreta en unnamanøver for en stor garnblåse, større enn fridykkerbøyen og svømmebøyen.

Jeg skal vurdere en ny vanntett VHF. Virker som @Miamaria har hatt nytte av den akkurat slik jeg tenker at den kan være til nytte på den type turer.

Slik jeg skjønner det padler du mye i overvåkningssonen til Fedje VTS. Ved kryssing kan det være nyttig å ringe de eller kalle de opp på vhf kanal 71 eller 80 og fortelle dem hvor du er, hvor du skal og gjerne ca hvor lang tid du beregner. Da har de deg på lista, og er man ekstra heldig (trolig ikke) så kan de plotte deg på radaren sin også. De har og info om alle større båter (ikke fritidsbåter) som beveger seg i området. Med vhfen på kan du også overvåke annen trafikk som snakker med hverandre og med VTSen. 

Jeg tror, som forsåvidt allerede er konkludert med, at til sitt bruk er vhf et nyttig verktøy å ha i mange områder.

En annen ting jeg kom til å tenke på, etter å ha lett intensivt og manøvrert unna mang en garnblåse ute på sjøen i store båter;
Blåser med flaggstang er _utrolig_ mye lettere å se. De trenger nødvendigvis ikke være mer enn 1-1,5m over vannet. Dette kan og brukes av kajakkpadlere, stikke en kort flaggstang bak ryggen mellom vesten og jakken. 

Endret av Leinad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leinad skrev (25 minutter siden):

Slik jeg skjønner det padler du mye i overvåkningssonen til Fedje VTS. Ved kryssing kan det være nyttig å ringe de eller kalle de opp på vhf kanal 71 eller 80 og fortelle dem hvor du er, hvor du skal og gjerne ca hvor lang tid du beregner. Da har de deg på lista, og er man ekstra heldig (trolig ikke) så kan de plotte deg på radaren sin også. De har og info om alle større båter (ikke fritidsbåter) som beveger seg i området. Med vhfen på kan du også overvåke annen trafikk som snakker med hverandre og med VTSen. 

Jeg tror, som forsåvidt allerede er konkludert med, at til sitt bruk er vhf et nyttig verktøy å ha i mange områder.

En annen ting jeg kom til å tenke på, etter å ha lett intensivt og manøvrert unna mang en garnblåse ute på sjøen i store båter;
Blåser med flaggstang er _utrolig_ mye lettere å se. De trenger nødvendigvis ikke være mer enn 1-1,5m over vannet. Dette kan og brukes av kajakkpadlere, stikke en kort flaggstang bak ryggen mellom vesten og jakken. 

Har snakket med Fedje VTS. De har sagt jeg kan ringe ved engangstilfelle, men de ønsker det primært ikke fordi det tar fokus vekk fra der som er deres hovedoppgave: å overvåke og dirigere skipstrafikken. (Jeg mener at jeg er en del av trafikkbildet da..)

 Jeg hører de på Håndholdt VHF, men jeg tviler på jeg når de fra vestsiden av fjorden (har ikke prøvd). Andre skip hører jeg godt.

Dette med blåser har du helt rett i. Stor forskjell på de med og uten lite flagg. Jeg har en tynn glassfiberstang med ett gult flagg jeg har stikket ned bak vesten ved solokrysninger tidligere. Har ikke brukt den på lenge, men burde kanskje ta den fram igjen. Legger den under strikk på dekk når jeg er over, så den er jo ikke i veien ved vanlig padling heller.

Må bare lage ett bedre flagg. Har sikkert en gammel refleksvest liggende som jeg kan sy ett litt bedre flagg av :) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.