Gå til innhold
  • Bli medlem

Krysse Hardangervidda på langs på to dager


Fjellkklatrer123

Anbefalte innlegg

Heisann! 
En kompis og jeg planlegger å krysse Hardangervidda på langs på to dager. Det kan mildt kalles en ekstremtur, og kommer til å bli en stor fysisk prøvelse. Vi planlegger å gå Finse-Krækkja-Stigstuv-Sandhaug-Litlos-Hellevassbu-Haukeliseter. Turen til sammen er på om lag 125 km. 

Planen er å ta toget til Finse fredagskveld, slik at vi begynner å gå fra Finse lørdag 00:00. Natten kommer til å brukes til å gå, vi går hele lørdag, natt til søndag, går hele søndag, natt til mandag, og forhåpentligvis ankommer vi Haukeliseter før midnatt natt til mandag. Dette er en etappe vi har gått tidligere, og vi er begge erfarne tur-mennesker. Siden turen kommer til å gjennomføres på kort tid, trenger ikke sekken være ekstrem tung. Med tanke på sikkerhet ved eventuelt dårlig vær, dårlig sikt eller andre uforberedte hendelser har vi mange hytter å søke ly langs veien. 

Hva tenker dere om planen? Er den gjennomførbar? Hvordan er snøforholdene i det området nå? Turen gjennomføres tidlig august. 

Ser frem til å høre hva dere tenker! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjennomførbarheten kommer jo helt an på dere. Det kan være det går helt fint, men 48t uten søvn er ganske ekstremt selv uten gåingen. Jeg ville forsøkt dette i forkant. Det er slett ikke usannsynlig at dere kommer til å sovne i pausene. Søvndeprivasjon påvirker psyken negativt, gode beslutninger blir vanskelig å ta, og motorikken svekkes. Jeg ville ikke tenkt at man "bare kan gå til nærmeste hytte om man kommer i nød". Det er ikke lett å gå langt med vrikket ankel. Spesielt ikke dersom man har vært våken i 36t. Dere bør kanskje ta høyde for dette og ta med vindsekk, godt med ekstra klær, eller en isolert fjellduk som dere kan bruke dersom dere er ute for noe. Satellittkommunikasjon eller nødpeilesender kan også være aktuelt. 
Det finnes ultraløp i mer ekstreme omgivelser, men til forskjell fra disse er det et stort apparat tilstede for å fange opp ev skadde, DNF, osv.

Lykke til!

Edit: Å begynne å gå på natten når dere allerede er trette tror jeg er et dårlig alternativ. Start heller turen om morgenen. Ev med overnatting på Finse i forkant.

Endret av Prebb
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt! Jeg vet jo ikke hva slags form dere er i, men av egen erfaring er det særlig søvnmangelen som vil være utfordrende her. Jeg har deltatt i Marka24 og det var mye tyngre enn jeg først trodde å gå 24 timer uten søvn eller lengre pauser. Å starte på kvelds/nattøkta med en full dagsmarsj++ i beina syns jeg var ekstremt tungt fysisk og psykisk. I år deltok jeg også i Expedition Amundsen (ca 100 kilometer fra Haukeliseter til Maurset). Det er riktignok på ski utenfor løype og med pulk, men også der er det mangelen på søvn og  terskelen for å yte hardt fysisk når kroppen er innstilt på å sove, som gjør seg gjeldende. Det er sikkert ikke uten grunn at arrangørene krever at man tar 8 timer hvile på sjekkpunkt i løpet av strekningen.

Jeg ville i alle fall lagt inn i planen noen gode pauser med tid til å sove litt, spise og restituere underveis, i tillegg til en plan for nærmest kontinuerlig energipåfyll mens dere går. Fordelen på sommeren er jo at det er lenge lyst og at campoppsett går relativt raskt, slik at hviletiden blir effektiv. Å slippe å smelte snø til drikkevann er jo også en fordel. Jeg ville vurdert sovepose og telt for å slippe unna myggen og få effektiv hvile, men folk plages jo forskjellig av de små rakkerne. Værutsiktene spiller også inn, selvsagt.

Som andre påpeker, det er dårlig med mobildekning på store deler av strekningen så en eller annen form for nødkommunikasjon er nok lurt. 

Ser frem til rapport, Hardangervidda er et flott sted enten man går fort eller sakte :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort lignende og for min del ville denne turen vært lettere å løpe enn å gå +-18timer.

Turen bør forbi hytter hvor man kan ta inn om man skulle måtte, man bør ikke være alene samt ha nødpeiler... 

Husk nok næring til ditt behov, enkeltmannspakke, vind/vanntett bukse og jakke og space blanket.

Igjen, er dere treningskompisene til Kilian blir dette en søndagstur, for utrente gjennomsnittsnordmenn med 30bmi blir dette SVÆRT tungt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellkklatrer123 skrev (4 timer siden):

For en tur, for en opplevelse jeg ikke vil være foruten! Det var beinhardt, til tider helt ubeskrivelig. Jeg har sett nye sider av meg selv, fått mye erfaring og er gang på gang overrasket over hvor mye mer kroppen tåler enn man tror. Jeg aksepterte ingen negative tanker, og holdt meg positiv på tross av mange utfordringer som egentlig er "gode" nok til å avbryte turen. Nei, vet dere hva? Dette var gøy! 

Gratulerer med oppnådd mål! Høres ut som en flott tur! Hva blir neste prosjekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (2 timer siden):

Det står at sekken var tung i innlegget - så stemmer nok med 20. Men det er jo egentlig bare mer imponerende.

 

Tror ikke på dette, jeg. Stemmer ikke. Har gått distansen med lettere sekk. Løpe fra Litlos til Haukeliseter om natta... sjekk terreng, høydeprofil m.m. Turene er regnet som krevende  i utgangspunktet... Bilder takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at sekken veide 20, 8 kg. Dette bekreftet både badevekta hjemme + transportvekten på togstasjonen. Min plan var selvsagt å gjøre sekken så lett som mulig, men når planen er å i utgangspunktet ikke kjøpe noe på noen betjente hytter, krever det at jeg har med alt av utstyr og mat. Både sovepose, stormkjøkken, termos, to gassbeholdere, kniv, fjellduk, stor powerbank, (20100 mAh) en bok til togturen, turbestikk, førstehjelpsutstyr, ekstra bekledning, mye mat, (real turmat, havregryn, sjokolade, nøtter, kjeks...) toalettsaker osv. gjør at sekken blir ganske mye tyngre enn antatt. Kunne droppet boka og hatt med en mindre powerbank, ellers var resten nødvendig. 
 

Løpeturen på 35 km var ekstremt utfordrende med den tunge sekken i kupert terreng med mye høydeforskjell... Legger ved tre bilder: avmarsj fra Finse midnatt, bilde av skilt ved Hellevassbu + klokke når jeg ankom Haukeliseter 23:29 med 102k skritt det siste døgnet. 

IMG_0197.JPG

IMG_0126.HEIC IMG_0184.HEIC

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende prestasjon! Som andre her også påpeker tror jeg nok du kunne ha redusert vekten på den sekken ganske betraktelig og fremdeles ha hatt alt du trengte, og kanskje fått mindre gnagsår. Uansett. Respekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellkklatrer123 skrev (På 16.8.2020 den 17.58):

Kan bekrefte at sekken veide 20, 8 kg. Dette bekreftet både badevekta hjemme + transportvekten på togstasjonen. Min plan var selvsagt å gjøre sekken så lett som mulig, men når planen er å i utgangspunktet ikke kjøpe noe på noen betjente hytter, krever det at jeg har med alt av utstyr og mat. Både sovepose, stormkjøkken, termos, to gassbeholdere, kniv, fjellduk, stor powerbank, (20100 mAh) en bok til togturen, turbestikk, førstehjelpsutstyr, ekstra bekledning, mye mat, (real turmat, havregryn, sjokolade, nøtter, kjeks...) toalettsaker osv. gjør at sekken blir ganske mye tyngre enn antatt. Kunne droppet boka og hatt med en mindre powerbank, ellers var resten nødvendig. 
 

Løpeturen på 35 km var ekstremt utfordrende med den tunge sekken i kupert terreng med mye høydeforskjell... Legger ved tre bilder: avmarsj fra Finse midnatt, bilde av skilt ved Hellevassbu + klokke når jeg ankom Haukeliseter 23:29 med 102k skritt det siste døgnet. 

IMG_0197.JPG

IMG_0126.HEIC 1 MB · 27 Nedlastninger IMG_0184.HEIC 2 MB · 11 Nedlastninger

Hadde vært artig å sett pakklista di? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ufattelig imponerende, men jeg sitter igjen med noen tanker om sikkerhet. Kan du si noe om din vurdering av risiko på en slik tur? Særlig med tanke på at du svimte av, og allikevel fortsatte. Det er jo klart at du må kjenne grensene i kroppen din godt for å kunne gjøre noe sånt. Hvor nær grensen tenker du at du var her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.