Gå til innhold
  • Bli medlem

Lysefjorden/Frafjordheiene


LarsRI

Anbefalte innlegg

Hei, trenger lokal hjelp her. Lyse åpner slusene som stenger for Flørli-Kjerag i helgen men det stopper ikke oss. Det jeg lurer på er følgende: ser på kartet at det mulighet å gå rundt Blåfjellenden mot Langavatn(grønn rute)  ELLER gå mellom Øvra Flørvatnet og Stora Hoggarvatnet(svart rute) som tar oss fort inn på stien mot Langavatn som hadde spart mye tid. Noen som har gått der?

Skjermbilde 2020-07-30 kl. 12.08.53.png

Endret av LarsRI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flørli til Kjerag er en lang tur uansett hvilken vei du velger.  Opp trappene og videre til Låtervikvannet og Kjerrag er minst 9-10 timer om dere bærer med utstyr og telt. Omtrent det samme til Langavatn.

Flørli  mot Blåfjellenden (Blåstøldalen) til Langavatn opp stien (ikke trappene) er omtrent 6 - 7 timer, og da 2,5 timer til Kjerrag. (Det blir omtrent samme tiden som over Låtervikvannet.) Går dere trappen og så mot Blåfjellenden er det omtrent 1-2 timer lengre.

Der går en gammel sti på nordøstsiden av  Hogganvannet og mot Langavatn. Opp stien fra Førli og stien langs Hogganvannet til  Langavatn er omtrent 6 timer (og 2,5 til Kjerrag.) Stien her ble lagt om fordi Hogganvannet et regulert høyere enn før og det er temmelig bratt der stien gikk. Jeg har ikke vært på de kanter etter at reguleringshøyden ble endret, så jeg vet ikke sikkert om det er mulig å komme fram, men ut fra det jeg har hørt kan det være vanskelig og magasinene er skikkelig fulle.

Slik jeg forstår det, så bærer dere på telt og greier. Om dere ikke er spesialsoldater og under trening, så vil dere nesten sikkert  få en overnatting før dere når Kjerrag  -  om dere går opp trappene. Da tror jeg det vil være greit å gå Blåstøldalen. (Jeg vil selvsagt anbefale overnatting på Langavatn og lette sekker, men det er en annen historie.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (1 time siden):

 

Flørli  mot Blåfjellenden (Blåstøldalen) til Langavatn opp stien (ikke trappene) er omtrent 6 - 7 timer, og da 2,5 timer til Kjerrag. (Det blir omtrent samme tiden som over Låtervikvannet.) Går dere trappen og så mot Blåfjellenden er det omtrent 1-2 timer lengre.

 

Slik jeg forstår det, så bærer dere på telt og greier. Om dere ikke er spesialsoldater og under trening, så vil dere nesten sikkert  få en overnatting før dere når Kjerrag  -  om dere går opp trappene. Da tror jeg det vil være greit å gå Blåstøldalen. (Jeg vil selvsagt anbefale overnatting på Langavatn og lette sekker, men det er en annen historie.)

Takk for mye god informasjon, høres ut som det blir via Blåstødalen før Langavatn :) Vi er litt turvandte og har med det meste men første gang vi går innover der

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.