Jump to content
Oksen

Mammut Tyin MTI vinterpose og svær hette

Recommended Posts

Hei,

Har nettopp bestilt meg en Mammut Tyin MTI winter og lurer på om noen har erfaring med hetta på denne eller 5-season utgaven. Ble litt overrasket over at hetta er så stor at jeg kan få plass til alpinthjelm og enda mer, og at det ikke er noen stramnemulighrter bak. Jeg lurer umiddelbart på om man produserer nye kondens inni hetta som følge av at man kan forsvinne inni hetta. Er det noen som har noen erfaringer å dele?

Posted (edited)

Jeg har Mammut Denali MTI 5-Season. (https://www.milrab.no/mammut-denali-mti-5-season-200/cat-p/c/p1500013586?gclid=Cj0KCQjwvIT5BRCqARIsAAwwD-SO-dyjgHIRtYj95NYZGtcDHkzEganBSJnS1lGk20IIULktXd2jYlgaAinfEALw_wcB)

Den har i hvertfall stramming rundt nakke og stramming av åpning. Fungert utmerket ned til -25 inne i teltet en hel natt. Jeg bruker gjerne en slik https://www.fruugo.no/trixes-unisex-half-face-fleece-balaclava-hood-grey/p-36645023-75171776?language=en&ac=croud&gclid=Cj0KCQjwvIT5BRCqARIsAAwwD-RuvJovgaqM_28z8MMZHfqgB6OSHBnyGs47I9UbeuXq_j_HFz8Nbf0aAqO_EALw_wcB når det er kaldt om vinteren om natta også. Snurper gjerne ansiktsåpningen rimelig stramt. Det blir gjerne litt rim rundt påpningen naturlig nok, men det anser jeg ikke som noe problem. 

Er i hvert fall meget fornøyd med min opplevelse av den modellen. Tipper de ikke er veldig forskjellig

(Linker funnet helt på random via Google og sammenfaller ikke med noen anbefaling fra min side)

Edited by Espen Ørud

Har to stramminger: nakkekragen og åpningen til ansiktet. Jeg følte bare at hetta var så dyp bakover at åpningen til ansiktet ble veldig langt unna,og at pusten kanskje blir værende inni hetta

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By knerten
      Jeg skal ut på turer med pulk og telt og trenger en varm vintersovepose. Jeg er en relativt slank dame på 162 cm og synes det er vanskelig å navigere i soveposejungelen. 
      Jeg har fått i hus en Mountain Equipment Glacier Expedition dunsovepose i størrelse "regular" (185 cm) for en overkommelig pris. Jeg er imidlertid usikker på om den er en "keeper" eller om den bør returneres. Spørsmål jeg har er:
      Er soveposen i str. regular for stor for meg - for lang/bred? Posen har en såkalt romslig "expedition fit" ved at den er bredere i toppen enn de andre modellene i serien. Dette skal tillater bruk med mer klær i posen og "skifting av klær" i posen. Posen finnes også i en Short versjon for kroppslengde inntil 165 cm (men da til en betydelig høyere pris). Er denne å foretrekke fremfor en Regular? Eller blir den for kort? Er det OK å satse kun på en dunpose til pulkturer over flere dager? Ser at flere mener at det er gunstig å kombinere dun og syntet som sikkerhet mht. fuktproblematikk. Jeg har allerede en "kort" dunpose med T-comfort på -3. Hvilken syntetpose kan den eventuelt kombineres med? Håper på gode råd som gjør at jeg kan sove varmt og trygt uten å tømme bankkontoen 🙄
      Mountain Equipment Glacier Expedition
      Sesong: Vinter, ekstrem Yttermateriale: DRILITE® Loft 50D, vindtett og vannavvisende Fyllmateriale: 90-10 Andedun med minimum 700 Fill Power Fyllvekt: 1352g (Regular), Mountain Equipment Sleep temp: -35°C Maks personlengde: 185cm (regular) Lengde innside: 204cm (regular) Bredde innside: 80cm Fotbredde: 50cm Glidelås: Venstre Pakkvolum: 34x29x25cm (LxBxD)(Regular), 35x30x25cm Vekt: 2020g (regular)  
    • By eriblist
      Hei
      Skal skaffe ny sovepose til min kone for vinterbruk, det er jo et et hav å velge i mellom.
      Tenker på noe som koster max 6000,-
      har sett litt på  dun poser Helsport, Warmpeace og Rab.
      Håper noen med litt mere vinter erfaring enn oss kan komme med tips til en god sovepose, 
    • By Hege Myhre
      Vintersesongen er her! 😃
      Jeg ser på soveposer for vinteren (igjen), da jeg ikke fikk kjøpt en forrige sesong.  Det blir for kronglete å ta med to sommerposer i år også.
      Jeg ser at Magasinet.no har en Mammut Ajungilak Kompakt Down Winter 180R - sovepose; Lurer på om det er noen som har noen erfaringer med denne eller andre gode tips til en varm og god sovepose med comfortemperatur mellom -0 og -18 grader. Jeg har lyst på dun, men det er mest på grunn av komprimeringen. Penger jeg ønsker å bruke er 2000-3000 kr
    • By Winger
      Hei
      Jeg har det siste året blitt mer og mer glad i å sove ute og nå som det begynner å bli litt kjøligere på nettene fremover har jeg behov for en ny sovepose til høsten/vinteren.
      Jeg har en gaaaammel Ajungilak sovepose som jeg ikke aner hvor kommer fra, men har mitt navn på seg. Den er i fiber, er alt for stor og varmer lite. Men, man tar det man har så selv om comfort for damer sto til +4 ble den med en kald påskenatt i -10. Den natten har jeg ingen gode minner fra og må derfor skynde meg å investere i en ordentlig pose før kulda setter inn. Det står utenpå kompresjonsposen at den skal være 7,2l...
      Jeg har Exped Downmat 7 og et annet underlag under der igjen som er med på tur.
      Siden noen av turene er alene er jeg avhengig av en sovepose som ikke er for stor og tung. 
      Helst en som er ca 1,5kg og så liten som mulig i volum da jeg for tiden har en sekk på 65L : 
      https://www.fjellsport.no/osprey-aura-ag-65-challenger-blue.html
      Dessverre så er en del av volumet på sekken i topplokket som kan tas av dersom man ønsker en mindre sekk.
      Jeg kjøpte nettopp denne soveposen som jeg hentet på posten i går:
      https://www.fjellsport.no/marmot-wm-s-ouray-electric-purple-royal-grape.html
      Jeg kjøpte den ettersom limits (se under) ser ut til å kunne holde meg varm  : 
      T-comfort: -19ºC T-limit: -28,1ºC T-extreme: -52,5ºC   Men, når jeg fikk den og stappet den i kompresjonsposen for å se hvor mye plass den tar, så tar den aaaalt for stor plass i sekken Den står beskrevet til å ha 'lavt pakkvolum' så jeg tok en sjans selv om antall liter ikke var oppgitt. På en nettside ser jeg nå at denne står til 11,2l.   Er det noen som har tips til en sovepose til dame (er 163cm) som har dunfyll, veier inntil ca 1,5kg og har lavt pakkvolum til max Kr. 5000,-?   Setter stor pris på alle tips   På forhånd, takk   -Madeleine        
    • By TillaCharlotte
      Hei! 
      Jeg har en vinterpose som er både for lang og litt for romslig. Lengden har jeg funnet en løsning på, men ønsker gjerne å sy en innerpose, da jeg fryser lett og den store posen rommer mye kald luft. Hvilket stoff bør jeg sy i? Har i utgangspunktet siktet meg inn på ullfilt, men så ved jeg at mange bruker fleece. Hva er best? Kanskje begge i en kombo? 

Til info har jeg et veldig godt liggeunderlag og sover med tørr ull på kroppen. 
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy