Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursekk med plass til hund i nødstilfelle


Amaya

Anbefalte innlegg

(For ordens skyld: Jeg kommer til å dra og prøve aktuelle sekker, for å finne en som sitter godt :) Vil bare orientere meg litt i jungelen av muligheter først :D )

Jeg skal gå til innkjøp av tursekk til bruk både på hytte-til-hytte- og teltur.

Normalt sett vil jeg gjerne begrense oppakningen til 12-17kg, men jeg vil gjerne at det skal være mulig å bære hunden min i tilfelle noe skulle skje, uten at jeg sliter i stykker sekken eller meg selv. Har en 25kg blandingshund på størrelse med liten labradortispe. I et eventuelt nødstilfelle ville jeg antakelig lagt igjen noe utstyr eller fått en venn til å ta noe av oppakningen slik at sekken ikke blir stort tyngre enn rundt 30kg. Budsjett: Maks 4000,-

Funksjoner jeg ønsker meg:

  • Bæresystem som ikke blir vondt med 25-30kg oppakning
  • Romslig hovedrom med åpning både i topp, bunn og front (enklere å få hunden inn)
  • Kraftig stoff som ikke rives opp uten videre av huneklør
  • Godt med lommer eller festemuligheter utenom hovedrom, slik at det går an å pakke om sekken for å gjøre plass til hunden.
  • At sekken i seg selv er litt "fast i fisken" og ikke blir altfor ustabil med pelsdotten oppi
  • Gjerne damemodell (om det er relevant er jeg 173cm høy, med rygglengde på ca 46cm)
  • Minimum 65 L.

Har kikket litt på Lundhags Gnaur og Fjällräven Kajka. Synes også mange av modellene til Gregory og Osprey ser interessante ut, men er litt nyskjerige på om de er for "myke" (ikke faste i fisken :D ).

- Amaya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott at du tenker på å måtte evt bære ut hunden din ved evt skade. Blir jo mye styr om du skal pakke om sekken, ei bikkje på 25kg tar fort litt plass. Er det ikke en bedre løsning å bære bikkja ut i brannmann løft? altså liggende over skuldra dine. evt da sett etter en sekk som du kunne bruke som ei delvis hylle for å avlaste litt på skuldrene og få mere av vekta ned på hofta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tycker inte du skall vara orolig för hunden och köpa säck för det du skall ha med på turen. 

Men skaffa en klövjeväska till hunden så får du hjälp med att bära och hunden får jobba och blir nöjd och lugn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Diger Jotne jeg har tidvis litt rygg- og nakkeproblemer. Ikke noe voldsomme greier, men jeg vil ordne meg en løsning hvor jeg kan gå så normalt som mulig med vekten jevnt fordelt :) Noe hengende rundt nakken tror jeg er no-go for min fysikk :P 

@Troll1 hun har kløv og skal gå med den :D  Det jeg planlegger for, er eventuell skadet hund. Det skal ikke mer til enn skadede poter, strekk eller huggormbitt før man ikke bør la hunden gå mangfoldige kilometer selv i ymse terreng. Siden det er en hund, kan jeg antakelig ikke regne med at noen sender ut redningsmannskap for å hjelpe oss ned fra fjellet, og må dermed være i stand til å frakte henne for egen maskin :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fjällvandra med 2 och 3 hundar (Vorsteher) och jag ville fokusera på vad gör jag för att inte hamna i nåt läge som det du är orolig för, och jag skulle heller inte orka bära nån 25 kg. hund ned från fjället. När det gäller huggorm bett så får du köpt medicin mot det. Ta med salva till trampdyna/pote och ett par hund sockar som är slitstarka och tål att gå med. Skulle också ta med bredare plåster för att hindra den att slicka på eventuella sår. Det kan ju hända att en blir tvunget att ligga kvar nån dag för att se an nån skada och möjligen lätta på klövjeväska för att avlasta hunden.

Men den hunden vi har i dag skulle jag kunde bära ned från fjället ej lita dvärgschnauzer tik, där tror jag det största problemet är å få hon i säcken.😉

  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potesokker, salve, førstehjelpsveske, bandasjer og kortisontabletter er selvsagt med. 😁 Jeg ønsker fortsatt å ha en slagplan i tilfelle. Mest sannsynlig vil jeg ikke behøve det, men man vet aldri, og jeg kommer ikke til å legge igjen hunden i fjellet. 😜

Endret av Amaya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Amaya skrev (På 29.7.2020 den 18.49):

Potesokker, salve, førstehjelpsveske, bandasjer og kortisontabletter er selvsagt med. 😁 Jeg ønsker fortsatt å ha en slagplan i tilfelle. Mest sannsynlig vil jeg ikke behøve det, men man vet aldri, og jeg kommer ikke til å legge igjen hunden i fjellet. 😜

Dette er vel kanskje en bedre mulighet.

https://fidoprotection.com/products/airlift-by-fido-pro-emergency-dog-carrying-harness-europe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kan ikke svare helt på det du spør om, da jeg har en hund på bare 6 kg. Men det som har funket for meg når jeg har måttet ha henne i sekken (skiturer i dyp sne etc), er rett og slett "stive av sekken" med et sitteunderlag (jeg har et av den sammenfoldbare typen som koster kanskje 20 kr). 

Jeg bruker selv gjerne et sitteunderlag av reinskinn, men alltid kjekt med et ekstra i sekken om turfølget  har glemt. Siden du har en litt større hund og skal ha en større sekken, er det kanskje mulig å lage en løsning med et liggeunderlag; enten at du kapper det til og får et ekstra (litt stort) sitteunderlag, eller legger det dobbelt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hadde for  mange år siden  en sibirsk husky på ca30 kg. Sverre var ofte med på steder med stor trengsel, og bre derfor trent til å ligge over nakken min med bakbeina over den ene skuldra og frambeina over den andre.  Dette var langt bedre enn noen sekk, og mye billigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.