Gå til innhold
  • Bli medlem

Is Hardanger Jøkullen


Panzer

Anbefalte innlegg

Annonse

Kommer akkurat fra en rundtur fra Finse. Har ikke sett Hardangerjøkulen og brefallene på nært hold, men på avstand var det klart at det var mye snø og lite bar is i Blåisen. Situasjonen kan forandre seg til september, men nå er det kanskje ikke så mye poeng å dra til Blåisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (2 timer siden):

Kommer akkurat fra en rundtur fra Finse. Har ikke sett Hardangerjøkulen og brefallene på nært hold, men på avstand var det klart at det var mye snø og lite bar is i Blåisen. Situasjonen kan forandre seg til september, men nå er det kanskje ikke så mye poeng å dra til Blåisen.

Hei. Antar du gikk rembesdalseter/sysenvannet/leiro/helvetesgjela eller lignende. Var det ok å ferdes her? Har sett ymse om broer og snø/vannmengde generelt.

Unnskyld for å kuppe tråden @Pettit, håper du får andre svar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (16 timer siden):

Hei. Antar du gikk rembesdalseter/sysenvannet/leiro/helvetesgjela eller lignende. Var det ok å ferdes her? Har sett ymse om broer og snø/vannmengde generelt.

Nei, jeg gikk ikke rundt Hardangerjøkulen.

Plan A var å komme meg til nordvestsiden av jøkulen, kanskje telte på Luranuten med utsikt mot Rembesdalsskåkje, deretter nordover og ned på 12-1300 moh før kulingen og regnet som var varslet noen dager etter start, for noen dager med basecamp og lesing.

Plan A avhang at det gikk an å passere Ustekveikja.  På forhånd hadde jeg sett at sommerbrua skulle reparareres samme uke, men den informasjonen var en uke eller to gammel.  Da jeg kom fram til Ustekveikja på kvelden 22/7, var sommerbroa ikke montert, og jeg fant denne snøbroa som jeg syntes var for utrygg (relativt smal og tynn, sprekker langs elvesidene, mye vann i elva):

P1020035.thumb.jpeg.ddcc80927bab37816bf4a8390306e015.jpeg

Så da bestemte jeg at ble det plan B: en runde inn i Hallingskarvet nasjonalpark.

Første kvelden satte jeg opp teltet noen hundre meter oppover Ustekveikja.  Dagen etter så jeg at det kanskje var en brukbar snøbro litt lenger oppe (oppe til høyre for teltet).   Med plan A skulle jeg passere Ustekveikja en uke senere, og det var ikke sikkert at snøbroene holdt så lenge, eller at sommerbroa hadde blitt satt opp, og beslutningen om plan B var jo tatt.

P1020036.thumb.jpeg.5e0e08ef2dfc1e0c3f8b9579ee3c07bc.jpeg

Så det ble lite gåing på sti.   Fra Finse til Ustekveikja var det lengre partier med snø på Rallarveien.   I går gikk jeg noen få kilometer på sti til Finse, fra Hansbudalen, det aller meste på bar sti, og noen få partier med snø, helt kurant.

 

 

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (19 timer siden):

Kommer akkurat fra en rundtur fra Finse. Har ikke sett Hardangerjøkulen og brefallene på nært hold, men på avstand var det klart at det var mye snø og lite bar is i Blåisen. Situasjonen kan forandre seg til september, men nå er det kanskje ikke så mye poeng å dra til Blåisen.

Slik så Blåisen ut fredag ettermiddag 31/7:

P1020105.thumb.jpeg.647bb9bf86bdbf9fea434716ff22a8a3.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (På 2.8.2020 den 10.51):

Da jeg kom fram til Ustekveikja på kvelden 22/7, var sommerbroa ikke montert, og jeg fant denne snøbroa som jeg syntes var for utrygg (relativt smal og tynn, sprekker langs elvesidene, mye vann i elva):

P1020035.thumb.jpeg.ddcc80927bab37816bf4a8390306e015.jpeg

 

 

Det tror jeg var en klok avgjørelse :)

 

Takk for fin beskrivelse!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.