Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia 27-4 HA eller 27-4 UL stormkjøkken


_K._

Anbefalte innlegg

Annonse

Skulle jeg købe et Trangia  27 køkken i dag? ville jeg vælge 27-7-HA. Som zimwalker og Bjørn J skriver, nemmest at gøre rent og har den stærkeste overflade.

Øvre og nedre vindskærme vælges i blank aluminium, der kan reflektere varmestrålingen fra skærmene til gryden. 

Det kunne være interessant at veje brændstofforbruget, før og efter blankpolering vindskærmene på de sider der vender mod gryden.  Er det arbejdet og pengene vært? 

Autosol til aluminium: https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/voks-og-polish/autosol-aluminium-polish-75ml./n1227177116/pn-267485327/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville valgt UL pga av prisen. Også ville eg kjøpt den ytre kjelen med teflon i tillegg.

Om vindskjermen vert ripete, betyr null og niks for meg. Og med tanke på korleis mitt Trangia-kjøkken frå 1990 ser ut, er ikkje riper noko stort problem. Men at hardanodisert aluminium ser fint ut, skal eg seie meg einig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du handler 27-serien og syntes steikepanna er litt liten, så kan jeg anbefale steikepanna fra 25-serien. Den passer på 27-serien og gir bedre plass når man skal steike litt større ting, som feks bacon eller fisk. Steikepanna til 27-serien bruker jeg på kortere turer når det feks skal steikes grillpølser, en biff eller annet småtteri. Jeg har også "bygget ut" mitt Trangia-sett med et Trangia Triangle, så man slipper å drasse på hele stormkjøkkenet på kortere turer. Har blitt veldig glad i mitt Trangia-sett når man kan velge akkurat de bitene man trenger etter hva slags tur man skal på :) 

27-serie med 25-serie steikepanne:

IMG_1472.thumb.jpg.ceb17deb1669cfac47ffe30af15fd681.jpg

Trangia Triangle og 27-serien steikepanne på liten dagstur. Vanlige Gilde grillpølser for sammenligning :P 
Her med spritbrenneren, men passer og med gassbrenneren
IMG_0397.thumb.jpg.4ea758cbe3efe1a6ffa5799afe500b04.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GJM skrev (1 time siden):

Skulle jeg købe et Trangia  27 køkken i dag? ville jeg vælge 27-7-HA. Som zimwalker og Bjørn J skriver, nemmest at gøre rent og har den stærkeste overflade.

Øvre og nedre vindskærme vælges i blank aluminium, der kan reflektere varmestrålingen fra skærmene til gryden.

Dersom du skal ha vindskjermer i UL og gryter/panne i HA, må du kjøpe i delene for seg og sette sammen sette selv. Det blir dyrere. Men går du den veien ville jeg ha vurdert gryter i Duossal.

Skal bare... skrev (58 minutter siden):

Eg ville valgt UL pga av prisen. Også ville eg kjøpt den ytre kjelen med teflon i tillegg.

Om vindskjermen vert ripete, betyr null og niks for meg. Og med tanke på korleis mitt Trangia-kjøkken frå 1990 ser ut, er ikkje riper noko stort problem. Men at hardanodisert aluminium ser fint ut, skal eg seie meg einig i.

Godt poeng om pris, men pdas side har man et slikt sett i mange år, som du selv illustrerer, så da er HA verdt prisen spør du meg. Og det betyr vel  neppe noe for de fleste om det blir riper i vindskjermen, men HA er uansett lettere å holde rent (koke over gryteretten  gjør man før eller siden, og at det spruter fett fra stekepannen skjer vel noen ganger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (7 minutter siden):

Hvis du handler 27-serien og syntes steikepanna er litt liten, så kan jeg anbefale steikepanna fra 25-serien. Den passer på 27-serien og gir bedre plass når man skal steike litt større ting, som feks bacon eller fisk.

Godt poeng. Det blir vel litt mer avstand fra flamme til panne med ei stekepanne fra 25 serien, men det har kanskje ikke så mye å si. Selv bruker jeg ei Trangia stekepanne med litt tykkere bunn og med utfresing så den ikke er så glatt under (om man vil bruke den over andre brennere). Tror den er  er denne fra Tundra I settet jeg har:  shop.trangia.se/sv/reservdelar/stekpanna-24t.html   (Passer ikke 100% i holderen til 27, men godt nok for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.