Gå til innhold
  • Bli medlem

Symaskin og å hindre trådflising


Tom42

Anbefalte innlegg

Symaskin.  Et av de beste kjøpene jeg har gjort er en symaskin - av enkleste sort.  Greit å kunne fikse eget utstyr og lage smarte ting f eks poser.

526938385_Tomssymaskin.JPG.e13d5f72a3766400693495e48636b83e.JPG

Min maskin er av enkleste slaget, men ganske kraftig.  Jeg syr i skinn og flere lag med web.  Mine krav var at den syr rett søm, sikksakk og at den har en tilbakssyingsfunksjon.    Det eneste jeg savner er automatisk trådtreing.

----------------------

Hindre at stoffet fliser seg opp.  Når jeg tilpasser stoffet merker jeg hvor stort stykke jeg trenger og kippper et merke.  Deretter river jeg stykket opp, i stdet for å klippe.  Ved å rive får du en helt rett kant.  men pga vevingen kan du ikke sy rettsøm direkte, for stoffet vil før eller siden flise seg opp.  Derfor må du sikke "sårkanten".

Men på stoffer av nylon, f eks stoff fra et gammelt telt, forseglere jeg sårkanten ved å føre en tent lighter raskt nedover.  Dette er enkelt og effektivt istedet for å sikke.

qwert666.JPG.bb342dbca23fa09c69a2453155863560.JPG

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Boggabogg skrev (37 minutter siden):

Jeg tenker han meiner å kaste over stoffkanten vha sikksakk-søm.

Det går vel ikke med en vanlig symaskin? Da må man ha en overlockmaskin, og dette ser ikke ut som en overlockmaskin.

Tom leser vel dette snart tenker jeg :) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Marius Engelsen said:

Det går vel ikke med en vanlig symaskin? Da må man ha en overlockmaskin, og dette ser ikke ut som en overlockmaskin.

Tom leser vel dette snart tenker jeg :) 

En overlockmaskin gjør det enklere og penere, og skjærer kanten samtidig. Med en vanlig symaskin må du gjøre det mer manuelt, og bruke både sikk og sakk :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (På 30.7.2020 den 8.38):

Kan du ikke lage en faldsøm/rolled hem søm?

Bretter kanten noen millimeter, 2 ganger og syr en langsgående søm. Da ender du opp med å brette inn og skjule hele kanten din. 

Heldige du.  Dessverre er jeg ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener jeg?  Jo på stoffer hvor jeg ikke kan forsegle sårkanten med en ligter, stiller jeg inn maskinen på siksak søm og syr denne sømmen ca en halv cm inn på stoffet.  Dessverre er jeg ikke mer avansert.  Den videre sammenføynig skjer vha en rettsøm.  Men en ting som er viktig når du syr en rettsøm er å "forsegle start og stopp ved å bruke tilbaketasten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Kan du inte vika in kanten i en liten fåll dvs dubbelvikt och sedan sy raksöm.

Jag har ej haft någon maskin med sick sack på flera år men gått bra ändå.

Jag syr ju ej nytt men lagar mycket olika saker i många material.

Jag har en Singer 96 K gammal hemma maskin som har kantat bilmattor till veteranbil lagat ryggsäcksremmar osv klarar även sy i tunn bommul.

En Brother Industrimaskin med dubbelmaning och centralsmörjning. Sytt bil klädsel till stolar.

Är lite svårt att lära sig använda då den lätt syr 1m på någon sekund men justerat ned hastighet går även att byta drivhjul på motorn.

Dubbelmatning gör att du kan sy ihop grova marteial men känslig på att få jämn matning.

Har ni andra frågor om inställningar av maskiner trådmatning,val av nålar osv kan jag kanske hjälpa till.

Om ni undviker märken som Elna.Istället köper Bernina tex så sparar ni mycket bekymmer och ej de med mycket finnesser som ni ej använder och så lite plast detaljer på väsentliga delar och smörjer regelbundet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det lille jeg vet om sånn type kantsøm er at du kan sy de på vanlig symaskin sånn som det er vist i den videoen over. Det er  nok ingen grunn til å kjøpe en overlock-maskin med mindre du skal sy det veldig ofte og at du har behov for at den kutter automatisk... Men jeg er ingen ekspert. Vurderer å skaffe meg en symaskin og begynne å lage litt eget utstyr selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.