Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til allround fiskestang / sett


Hta

Anbefalte innlegg

Tenker å ta opp igjen litt hobby fiske.

Trenger noen tips til en god allround fiskesett.

Tenker stang med haspel og sene.

 

Kommer til å bli brukt til innlandsfiske og kast fra svaberg og liten båt i sjø.

Pris Max 2000kr. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til det fisket du skisserer, ville jeg valgt Berkley Twilight Travel 9,6 for (290 cm) med slukvekt-klassifisering 8-32 gram, og som dessuten er firedelt (praktisk med kort transportlengde). Denne stangen er god med sluker fra ca 12-14 g opp til 25-28 g. Dette skulle dekke et greit område for variert fiske i ulike typer vann.

Link XXL: https://www.xxl.no/berkley-twilight-travel-9-6-8-32g-4-delt/p/1137646_1_style

Når det gjelder snelle, ville jeg valgt Shimano (alternativt Daiwa i LT-serien) i 2500-serien. Shimano Sienna er mer enn bra nok mht kvalitet. Det finnes dyrere Shimano-sneller, men om man kun skal fiske litt av og til, så mener jeg Sienna-modellen duger.

Link XXL: https://www.xxl.no/shimano-sienna-2500-fg-haspelsnelle/p/1172360_1_style

 

Om du velger mono (nylon) eller multifilament-sene, er en smaksak. Nylon er enklere å bruke, samt mye rimeligere. Men, multi-sene er helt stum (ingen strekk) og morsommere (synes jeg) å fiske med; man kjenner det minste napp!

Jeg vil også anbefale deg å kjøpe en transporttube til å frakte stangen i (forutsatt at valget faller på mitt forslag). Lett å ødelegge stangen om man sklir på svaberget e.a.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Rino for gode tips!

Om andre også har noen gode tips tas det imot.

Hvor tykk bør senen jeg velger være? Hadde vært morro å kunne dra innland litt større fisk uten at ting ryker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hta skrev (4 timer siden):

Takk Rino for gode tips!

Om andre også har noen gode tips tas det imot.

Hvor tykk bør senen jeg velger være? Hadde vært morro å kunne dra innland litt større fisk uten at ting ryker. 

Jeg bruker berkley fireline sene som Rino over nevner. Mtp du skal fiske litt fra båt i sjø ville jeg ha minimum valgt 0,12 som har bruddstyrke på 6.8 kg. 0,15 sene har i forhold bruddstyrke på 7.9 kg og 0.17 sene 10,2 kg. Ville nok ha valgt 0.15 eller 0.17, langt bør du klare å kaste uansett med det utstyret han nevner over. Hadde gått for 0.12 om det var kun til innlandsfiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.