Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke ulltrøye er den kaldeste (tynneste)?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Finnes det ulltrøyer som er kaldere enn aclima sin ullnetting? Er Aclima Lightwool kaldere, eller finnes det enda kaldere alternativ i ull, som ikke er t-skjorter?

(Syntetisk er ikke alternativ, lukter for mye på flerdagers padleturer).

Er aclima light wool sport shirt det beste alternativet?  https://www.aclimashop.no/produkt/aclima-lightwool-sports-shirt-herre/

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes kanskje Aclima Lightwool framstår som bittelittegrann svalere enn Devold Breeze. Begge er uansett svale nok for meg, og jeg er varm av meg. Mulig det er lurt å vurdere noe i ull/silke-blanding. Houdini og Northern Playground, og sikkert en haug med andre, har vel slike. Jeg har hatt ei slik trøye fra en, eller annen "no-name produsent". Stoffet var fantastisk, men passformen var elendig, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (11 minutter siden):

Netting er vel godt kjølig uten noe over, og dritvarmt med noe tight over. 

Jepp. For varmt med padlejakken over når været krever vanntett jakke. Selv om jakken er lett og har stor lufteåpning i halsen.

Ull t-skjorte er greit nok, men når regnet kommer klistrer jakken seg veldig til huden og det blir megaklamt og litt kaldt når man tar av jakken på land.

Syltynt superundertøy er bra, men lukter alt for mye etter ett par klamme og våte dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (2 minutter siden):

Jeg synes kanskje Aclima Lightwool framstår som bittelittegrann svalere enn Devold Breeze. Begge er uansett svale nok for meg, og jeg er varm av meg. Mulig det er lurt å vurdere noe i ull/silke-blanding. Houdini og Northern Playground, og sikkert en haug med andre, har vel slike. Jeg har hatt ei slik trøye fra en, eller annen "no-name produsent". Stoffet var fantastisk, men passformen var elendig, dessverre.

Takk.

Ser devold har noe de kaller for Running man shirt. 69% ull, og i følge teksten noen meshpaneler. Kanskje det er bra saker? https://www.devold.com/nb-no/kategori/herre/running-man-shirt/?color=291A
 

På tilbud også, men koster fortsatt 600kr. Men er den bra, holder lenge, og ikke lukter for mye etter å ha blitt marinert i svette og saltvann i flere dager i strekk er det kanskje verdt prisen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et par Norheim langermet fra G-sport/max/intersport i veldig tynn 100% Merinoull med meshpaneler under armene og litt ned langs sidene. Står ikke hva modellen heter, bare Norheim. kr. 100,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (8 minutter siden):

Kjøpte et par Norheim langermet fra G-sport/max/intersport i veldig tynn 100% Merinoull med meshpaneler under armene og litt ned langs sidene. Står ikke hva modellen heter, bare Norheim. kr. 100,-

Hei, jeg og! Grå, veldig tynn. En størrelse større enn hva jeg normalt ville hatt, men veldig tynn og digg. Bruker den til å trene ute i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du ser etter ren ull, men jeg har en bambus trøye som er kjølig (bambus er et kaldt stoff, men kan bli noe klamt). Tror det har komme noe undertøy i blanding ull/bambus som skal være ganske svalt, men har ingen egenerfaring. Fant ikke noe ved et kjapt søk på nett, men du kan evt søke litt om det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg fikk en ull/silke skjorte fra Northern playground, har jeg ikke brukt annet sommerstid. Har en kortermet og en langermet. Brukes som regel alene når det er lite vind (grundig sprayet med peremetrin, da myggen lett stikker gjennom), eller med vindjakke over. Lukter ikke mye (har gått en mnd med denne hver dag, og fikk lov å komme inn da jeg kom hjem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TO skrev (25 minutter siden):

Hva med Brynje Wool Thermo Light?

Hmm, tja. Er den noe kjøligere enn Aclima Woolnet? 🤔

fjellkaren skrev (10 minutter siden):

Vet ikke om du ser etter ren ull, men jeg har en bambus trøye som er kjølig (bambus er et kaldt stoff, men kan bli noe klamt). Tror det har komme noe undertøy i blanding ull/bambus som skal være ganske svalt, men har ingen egenerfaring. Fant ikke noe ved et kjapt søk på nett, men du kan evt søke litt om det er av interesse.

Trenger ikke å være ren ull. Men det må være minst 50% ull for at det ikke skal lukte for gale. Litt syntet blandet inn er bare en fordel tenker jeg, for det pleier ikke å være like varmt.

Trond Monkvik skrev (7 minutter siden):

Siden jeg fikk en ull/silke skjorte fra Northern playground, har jeg ikke brukt annet sommerstid. Har en kortermet og en langermet. Brukes som regel alene når det er lite vind (grundig sprayet med peremetrin, da myggen lett stikker gjennom), eller med vindjakke over. Lukter ikke mye (har gått en mnd med denne hver dag, og fikk lov å komme inn da jeg kom hjem).

Skal sjekke ut 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Marius Engelsen said:

Takk.

Ser devold har noe de kaller for Running man shirt. 69% ull, og i følge teksten noen meshpaneler. Kanskje det er bra saker? https://www.devold.com/nb-no/kategori/herre/running-man-shirt/?color=291A
 

På tilbud også, men koster fortsatt 600kr. Men er den bra, holder lenge, og ikke lukter for mye etter å ha blitt marinert i svette og saltvann i flere dager i strekk er det kanskje verdt prisen..

Jeg har en slik med korte ermer og er veldig fornøyd! Desidert tynnere enn Aclima lightwool, og også tynnere enn f.eks. Klättermusen Eir. Den eneste ulltrøya jeg har som ikke blir for varm sommerstid under en genser når man er i normal aktivitet. Fikk den til jul i 2018 og den holder fortsatt fasongen fint. Tåler flere dagers svett bruk uten lukt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (2 timer siden):

Jeg har en slik med korte ermer og er veldig fornøyd! Desidert tynnere enn Aclima lightwool, og også tynnere enn f.eks. Klättermusen Eir. Den eneste ulltrøya jeg har som ikke blir for varm sommerstid under en genser når man er i normal aktivitet. Fikk den til jul i 2018 og den holder fortsatt fasongen fint. Tåler flere dagers svett bruk uten lukt.

Flott, da blir det en sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.