Gå til innhold
  • Bli medlem

Sko-valg til Jotunheimen!


malinmej

Anbefalte innlegg

Hei, Skal på fem-dagers tur hytte-til-hytte i Jotunheimen fra imorgen. Går da med ca. ti kilo sekk. Meldt mye regn. Har to par gode fjellstøvler.. og vet ikke hvilke jeg skal velge. Det ene paret: Crispi Skarven er jo tungt og stabilt og holder beina tørre. Det andre paret: Scarpa Mescalito mid gtx er litt lettere, trekker mere vann, men er også gode. Noe lavere enn Crispi, men ikke som en sko. Lett-vekt. eller tung-vekt? Har brukt begge på noen turer og liker begge. unntatt at Crispi kan oppleves litt tung og klumpete. Hvilke skal jeg velge??? Begge er gode på beina.. Litt tullete spørsmål kanskje, men første tur i Jotunheimen og lange dagsturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Detta er skrekkeleg individuelt...sjølv går eg med joggesko der mange ville sverga til seriøse fjellstøvlar, også sjølv om det er mykje stein og ur. Det er tung sekk som kan få meg til å trekke i støvlar, då for å bli mindre sårbeint under. 

Men det heile kjem an på dine føter, kvar ruta di går, mengde stein/ur/snøfelt og evt kva føtene dine er vande med. Kne, anklar osv. 

Utan å kjenne dine føter ville eg kanskje vurdert crispistøvlane, og så hatt med eit par lett joggesko i tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som Tessa sier, det er individuelt og det spørs hva man er vant til. Jeg bruker Crispsi Skarven eller tilsvarende til å gå tur med i fjell og skog med sekk, og joggesko med godt grep til terrengløping uten sekk.

Men til trasking i Jotunheimen ville jeg brukt Crispi Skarven uten tvil. Mye regn betyr glatt og vått, man kan fort skli litt og tråkke over og turen blir ødelagt. Skikkelig fjellstøvler forhindrer at du får et overtråkk med skade i motsetning til hva lavere sko vil gjøre, ingenting er kjipere enn å ligge rett ut med en bristet ankel i villmarka. Nå er det litt høyde på Scarpa Mescalito Mid GTX skoene, så den støtter vel litt ved en slik situasjon. Men den er såpass lav at vann vil renne fortere over kanten ved å tråkke rundt i våte områder enn hva en høyere støvel gjør. Kjipt å være våt på beina i dagesvis også, jeg syns nå hvertfall det. Ser det er mange som ikke er så nøye på det og trasker rundt i elver med vann opp til låret og roper hurra, men jeg vil helst unngå det. Har med meg et par crocs som ikke veier stort og tar på meg dem hvis jeg må vade over elver etc. Helt greit fottøy å ha i leiren etter en endt dag i felten er det også.

Jeg har forresten en god dempesåle inne i Skarven støvlene som er gull verdt og gjør at føttene tåler mange flere kilometer før de blir slitne enn uten en slik investering :) God tur uansett, og skriv gjerne en turrapport med bilder her på Fjellforum når du kommer hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettop kommet fra en tur Leirvassbu-Skogadalsbøen-Olavsbu-Leirvassbu. Brukte sko med stiv såle. Har også tursko, og jeg får vondt under føttene når jeg bruker disse ved terreng med mye stein. Tursko bruker jeg når jeg går i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin HJ skrev (10 timer siden):

Er som Tessa sier, det er individuelt og det spørs hva man er vant til. Jeg bruker Crispsi Skarven eller tilsvarende til å gå tur med i fjell og skog med sekk, og joggesko med godt grep til terrengløping uten sekk.

Men til trasking i Jotunheimen ville jeg brukt Crispi Skarven uten tvil. Mye regn betyr glatt og vått, man kan fort skli litt og tråkke over og turen blir ødelagt. Skikkelig fjellstøvler forhindrer at du får et overtråkk med skade i motsetning til hva lavere sko vil gjøre, ingenting er kjipere enn å ligge rett ut med en bristet ankel i villmarka. Nå er det litt høyde på Scarpa Mescalito Mid GTX skoene, så den støtter vel litt ved en slik situasjon. Men den er såpass lav at vann vil renne fortere over kanten ved å tråkke rundt i våte områder enn hva en høyere støvel gjør. Kjipt å være våt på beina i dagesvis også, jeg syns nå hvertfall det. Ser det er mange som ikke er så nøye på det og trasker rundt i elver med vann opp til låret og roper hurra, men jeg vil helst unngå det. Har med meg et par crocs som ikke veier stort og tar på meg dem hvis jeg må vade over elver etc. Helt greit fottøy å ha i leiren etter en endt dag i felten er det også.

Jeg har forresten en god dempesåle inne i Skarven støvlene som er gull verdt og gjør at føttene tåler mange flere kilometer før de blir slitne enn uten en slik investering :) God tur uansett, og skriv gjerne en turrapport med bilder her på Fjellforum når du kommer hjem igjen.

Hvilke såler er det? 

 

Men til ts så er min erfaring at de stivere "turskoene" er relativt glatt på stein uansett (inkludert skarven). Ville heller gått for noen litt stivere terrengløpesko med en god såle for stein om de var tilgjengelige ettersom du har såpass lett sekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et par Scarpa Rebel Lite i Jotunheimen. De er relativt lette, har glimrende grep og stive såler. Fine på steinete stier, i ur, til klyving og kryssing av bre. Ville nok gått for Crispi-skoene.

1999006.jpg

Endret av Olamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kunnet velge hadde jeg brukt Crispi Skarven også på jobben! Digger å ha de på beina og eneste grunn til at jeg velger noe annet på andre "enkle turer" på sti og vei er å spare de fra å bli utslitt av "unødig bruk"...


(Så da kan du gjette hva jeg hadde valgt.... ;-) )

Ellers enig med @Martin HJ. Jeg er stort sett alltid enig med @Martin HJ, det er en fornuftig kar ;-) 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkefyrsten skrev (På 27.7.2020 den 9.59):

Hvilke såler er det? 

Husker ikke navnet, og støvlene står ferdig behandlet etter oppskrift fra min tipp tipp oldefar med minkolje og moskusmelk i et oksygenfritt glassmonter i utstyrsrommet. Men sålene er grønne, de er myke og de er deilige :) 

Endret av Martin HJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for gode råd og innspill! Jeg er hjemme fra veeeldig fin tur i Jotunheimen. Valget falt på Crispi Skarven. Støvlene er solide, og jeg var nok den eneste som var relativt tørr på beina. Mye steingåing og vading over små elver og bekker. Fornøyd med skovalg! Skal prøve meg på en tur-rapport. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malinmej skrev (2 timer siden):

Takk alle sammen for gode råd og innspill! Jeg er hjemme fra veeeldig fin tur i Jotunheimen. Valget falt på Crispi Skarven. Støvlene er solide, og jeg var nok den eneste som var relativt tørr på beina. Mye steingåing og vading over små elver og bekker. Fornøyd med skovalg! Skal prøve meg på en tur-rapport. 

Gleder oss til rapport! Tørre føtter er sterkt undervurdert ;-)

Begynner allerede glede meg til jakstsesongen fra september så jeg kan få milevis i Skarven igjen ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (14 minutter siden):

Gleder oss til rapport! Tørre føtter er sterkt undervurdert ;-)

Begynner allerede glede meg til jakstsesongen fra september så jeg kan få milevis i Skarven igjen ;-) 

Takk! Lagt ut en liten rapport:-). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.