Gå til innhold
  • Bli medlem

Flytte i Norge


ands

Anbefalte innlegg

Om du skulle flytte i Norge ut i fra natur/friluftsinteresse/aktiviteter, hvor hadde du flyttet? Hvorfor akkurat dette stedet? 

Sitter med en eventyrer i magen, ser for meg det er mange ukjente perler som jeg ikke vet om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drevsjø.

Kort vei til Sverige, kort vei til bortoverfjell (knærne mine er litt lei oppoverfjella vi har på Sunnmøre :D), kort (alt er relativt) vei til sentral flyplass og trivelige folk.

Mye pent noraførr også, men det blir noe usentralt og det får jeg ta igjen når jeg stempler ut som omstreifende tunnelslusk og får meg 9-4.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to! 

Drevsjø så ut som en idyllisk perle😊 At det ikke er så altfor langt til en flyplass er et stort pluss! Er selv fra Sunnmøre, veldig fornøyd med naturen her. Utforskeren i meg kunne likevel tenke seg å bo et annet sted. 

Finnmark har vært oppe til vurdering, er det noen spesielle områder du anbefaler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første innskyltelse var at det måtte bli et sted i det sørlige Afrika, kanskje Zambia. Men det er visst ikke i Norge 😁 Holder vi oss innenlands er det vel ikke så mange steder som ikke har flotte turmuligheter i umiddelbar nærhet. Men kanskje et stykke opp i Valdres så det ikke er for langt å komme seg opp i Jotunheimen? Eller på andre siden av vannskillet langs indre delen av Sognefjorden et sted.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke spørre hvor jeg hadde flyttet....

Jeg flyttet til Finnmark for 12 år siden for å komme nærmere friluftsinteressene. Her er alt fra kveitefiske, laksefiske, innlandsfiske, rypejakt, seljakt, elgjakt, bærplukking osv osv rett utenfor stuedøra. I tillegg til muligheter for alle slagst turer (med unntak av hengekøyeturer (er knapt et tre på øya jeg bor på, men trenger ikke kjøre mer enn en drøy halvtime før det også finnes trær i turområdene.))

Hvor i Finnmark som "passer for deg" kommer litt an på hvilke turmuligheter og fritidsaktiviteter du ønsker deg, men alt under 50 mil kjøretur er "rett borte i gata" for Finnmarkinger så vi har muligheter for det meste...

Noe av det vi får til i løpet av året finner veien til Insta: 

https://www.instagram.com/espenorud/

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg flyttet fra Fredrikstad til et annet sted i Norge, ville jeg vurdert to steder: Finnskogen og Hinnøya.

Finnskogen er stor, veldig stor. Om man ønsker å vandre rundt alene uten å høre støy fra veier og tettsteder, så har man virkelig muligheten til det der. I tillegg finnes det utallige muligheter for teltcamp, hengekøye-camp, fisking i små og store vann, bær- og soppplukking, osv.

Dessuten: Finnskogen  har sin egen historie, som synes og finnes i de mange finn-gårdene. Mange er godt bevart, andre står for fall. Har snakket med flere av de eldre beboerne der oppe, og det er fascinerende å høre historiene fra gamle tider.

Når det gjelder Hinnøya, så er jo også den stor. Og, den er vakker med sin lange kystlinje med utallige muligheter for fiske fra land og fra båt. Øya er frodig, og snaufjellet kommer kjapt etter få høydemetre. Også her enorme muligheter for telting og fiske i fjellvann. For de som ikke har vært i Kongsvikdalen, så er den verdt et besøk. Gunstig klima gjør at blant annet bregnene blir mannshøye, og inne mellom de høye plantene ligger ennå noen gammer fra da samene benyttet øya til beite for reinen.

 

Om jeg måtte velge, ville det blitt Hinnøya. Der får jeg kystfiske, som jeg garantert ville savnet etter å ha forlatt Østfoldbyen. Og jeg får tilgang til fjellvandring og utsyn :-)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Askøy utenfor Bergen. For meg som liker å padle havkajakk er det ett eldorado i alle retninger, både med og uten bil.

Vinterstid er det en time å kjøre til snøen, eller 2 timer å kjøre til enda mer snøsikre områder. Jeg synes det er litt langt, men det går.

Vi har mye regn, men jeg synes det regner mye langs hele kysten i Norge.

Det ideelle for meg hadde vert litt lengre nordover, hvor man har gode padleforhold og litt kortere vei til toppturer på ski om vinteren :) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for inspirerende svar! Om flere har tips er det bare å komme med de😊 

Jeg har googlet litt, ser ut som jeg må utvide området jeg søker jobb i. Mange fine steder i dette landet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor nå i sørnorge(Agder) og er så lei av kuperte turområder med tett skog at her hadde vel alt nord for Jotunheimen vært bra. Jeg ville hatt kort vei til Femundsmarka, men også til fjellområder, og flott kyst der jeg evt kunne dratt på kajakkturer. Så da ser jeg jo at Trondheims-området hadde passet ganske greit som utgangspunkt for mine ønsker, men jeg skal ikke bo i noe by, så måtte blitt utenfor, i distriktet, nærme et bra turområde.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salten området. 

 

Det er i Nordland, men tilgang både til fly og tog. Lett å komme seg både til Lofoten og Helgelandskysten, i tillegg til fantastiske naturopplevelser i områder. Mange lettgådde fjellturer over tregrensen, og ordentlig vinter om vinteren, samtidig som det er overraskende frodig på sommeren.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bur på Romerike no, og trur kanskje det hadde vore nok med Lillehammer eller Hønefoss. Særleg Hønefoss har bra vegnett for landevegssykling, og kort veg til både skau og fjell. Lillehammer er jo meir snøsikkert, men vegnettet er vel litt tristare. Men der er det bra terrengsykling, bra skiføre og kort veg til fjells. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sogndal, uten tvil. 

Ikke veldig urbant, men finnes litt muligheter. 
Noe av landets beste stisykling. 
Noe av landets beste frikjøring 
Fantastiske toppturmuligheter
Brukbart kajakk
Flyplass
Relaitvt kort vei til Oslo  og Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlandet/Sogndal er utrolig fint og jeg har bodd der. Indre Sogn har utrolig mye å by på. Jeg har og drømt om å bo i en veiløs fjord på Vestlandet, kunne gjort drtb jeg ikke hadde barn. 

 Men jeg må si at jeg har tenkt at Lillehammer/omegn må være fint. En god venninne bor tjue min unna sentrum, landlig, rett ut til skiløyper. Og da med alt du kan tenke deg av fjell og skog og padling i rimelig nærhet, greie sommertemperaturer, grei avstand til resten av landet siden det ligger midt i...

Men det blir nok med drømmen, i alle fall inntil videre :) NordNorge får for lite varm temperatur for meg, jeg er for glad i sommeren..

Endret av Imp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Jeg har bodd mesteparten av livet i Østfold, og har "alltid" ønsket meg bort fra disse pannekakeflate jordene og byggefeltene, så dette var en morsom tråd å finne. :) Jeg begynner å nærme meg et punkt i livet hvor flytting faktisk er en mulighet, og vurderer for tiden Ålesundsområdet pga fjell og fjord (samtidig som man har et jobbmarked i nærheten). Møre og Romsdal generelt ser jo (har kun vært der én gang riktignok) fantastisk ut - dog er jeg noe (veldig 😁) skeptisk til klimaet på Vestlandet generelt. Regnvær og tur fungerer liksom ikke så bra sammen... Vi er bortskjemte med tørt klarvær her i Fredrikstad!

Hvis jobb ikke hadde vært et tema hadde jeg også vurdert Lom, Skjåk og andre innlands-fjellområder. 😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Halkatla said:

Hvis jobb ikke hadde vært et tema hadde jeg også vurdert Lom, Skjåk og andre innlands-fjellområder. 😍

https://www.komtiloss.no/ - nytt "stillingsslepp" 12. mars :)

Vi valgte Vågå; tørt og stabilt klima, fire forskjellige årstider(!), omringet av fem nasjonalparker, stisykling i norgestoppen, toppturer, jakt, fiske og alt som trengs. 

vågåleve.no 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bodd i Stavanger i over 20 år skal jeg selv flytte nærmere naturen om noen år. Etter planen skal det skje høst/vinter 2023. Men jeg er usikker på hvor den endelige destinasjonen blir. Det er så uendelig mange hensyn å ta. Jeg kan jo dele noen av mine refleksjoner. :)

Jeg tjenestegjorde på Sortland under militæret og ble nærmest forelsket i Nordland under denne perioden. Det er noe magisk med Nord-Norge og Nordland, Troms og Finnmark. Midnattssola gir en ubeskrivelig atmosfære som jeg virkelig blir tiltrukket av. Flott natur, og flotte mennesker med et åpent og vennlig sinn. Langøya og Senja står høyt på min liste.

"Go big or go home" er det noe som heter. I så fall er Finnmark kraftig undervurdert generelt blant Norges befolkning. Familien min hadde nok reagert med vantro om jeg flyttet dit. 

Personlig tror jeg Finnmark blir for isolerende for min livsstil. 

Mine kriterier
- Boligpris under 1 million. Har ingen krav til standard utenom at det må ligge 100% skjermet og privat. Dumt at det er "ulovlig" å bosette seg på hytter i Norge. En mulighet er å kjøpe en billig leilighet i sivilisasjonen for i tillegg å kjøpe en billig hytte i utkanten innenfor samme kommune.
- Kort avstand til sykehus. Jeg må til behandling hver sjette uke på grunn av kronisk sykdom. I dårlige perioder er det en trygghet om denne avstanden er kort.
- Mulighet for kollektiv transport innen 10-15 km. Selv om jeg sannsynligvis kommer til å ha bil - reiser jeg ofte til utlandet på vinterhalvåret. Det hadde vært til stor fordel om bilen kunne stått hjemme når jeg skal ut å reise. Om det er 10-15 km å gå til nærmeste bussholdeplass eller lignende; er det innafor. 
- Ingen naboer. Dersom jeg føler for det har jeg lyst å traske rundt på eiendommen min splitter naken uten at det skal være sjenerende for noen. 😜
- Ikke alt for langt unna sivilasjon/tettsted/by. Jeg har mange venner rundt omkring i verden. Om jeg bor i "anstendig" avstand flyplass/by er det lettere å få besøk.
- 4G dekning til internett. Jeg jobber fra internett av og til. 
- INGEN biltrafikk/støy. Ønsker ikke en "svak sus" fra E6 eller noe. Her i Stavanger hører man motorveien svakt uansett hvor du måtte befinne deg. 
- Ingen/minimalt med mygg.
- Ei søt & singel jente i 20-30 åra som bor i nærheten. (Kan sløyfes). ^^


Så bestemt er jeg på dette; at jeg har laget meg en liten "kalender" med datofrist på når dette prosjektet skal gjennomføres. "Bare" 924 dager igjen nå.

På grunn av et litt stramt budsjett for dette prosjektet. Så blir det nok ganske tilfeldig hvor jeg havner. Forutsatt at kriteriene over er oppfylt, så spiller det ikke så stor rolle hvor i Nordland og til og med også Finnmark jeg havner. Så får familie og venner protestere så mye dem bare vil. 

Minuset er mørketiden. Men jeg liker ikke å oppholde meg for mye og ofte på et sted. Så jeg tenker at store deler av vinterhalvåret blir tilbragt andre plasser i verden.

IMG_20210310_152417183.thumb.jpg.45c3cccdeef7dcae40d32fe3295ecbdf.jpg




 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet85 skrev (1 time siden):

[....]
- Ingen/minimalt med mygg.

[....]

, så spiller det ikke så stor rolle hvor i Nordland og til og med også Finnmark jeg havner.



 


Etter 15 år nordpå så må jeg nok bare skuffe deg i forhold til gjennomførbarhet av denne planen med mindre 5G-nettet totalt skulle ta knekken på myggen likevel.....


;-)

Endret av Espen Ørud
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):


Etter 15 år nordpå så må jeg nok bare skuffe deg i forhold til gjennomførbarhet av denne planen med mindre 5G-nettet totalt skulle ta knekken på myggen likevel.....


;-)

Langs kysten er det vel ikke mygg. Vet at på Finnmarksvidda og mer innlands er saken litt annerledes. Hehe. Kan ikke huske jeg var plaget av mygg på militærøvelser jeg var på. I så fall; ikke nok til at jeg var spesielt plaget av det. Finland derimot. Aldri besøkt et land med så mye mygg som i Finland. 😜 Heldigvis er ikke myggen så nevneverdig glad i meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.