Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose + liggeunderlag


Anbefalte innlegg

Ikke bare telt skal oppgraderes, men også soveutstyr. Syntes det er litt vanskelig å navigere i hva som faktisk er brukbart for våre behov. 
 

Vi skal iløpet av vinteren kjøpe nye liggeunderlag og soveposer. Og klarer ikke lande på om syntet eller dun er fornuftig for vårt bruk. Telting i stand/fjære og på fjellturer både under og over tregrensa i Troms. Jeg fryser lett, og junior er av det varme slaget, så har innsett at vi har ganske forskjellige behov. 
 

Jeg er 157, og ca 60kg. Vekt på posene har noe å si, men komfort veier tyngst. Vil ikke drepe turgleden junior allerede har. 
Har skjønt at damepose vil være greit for min del. Junior er en plugg på ca 140cm. 
 

Noen som har gode tips til oss? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil for din del anbefale en damesovepose med comforttemperatur på -5 eller kaldere. - Det er enklere å lufte enn å varme opp etter at man har begynt å fryse. Jeg kjøpte først en syntetpose fordi jeg var så redd for fukt og dunkollaps, men angrer egentlig på at jeg ikke gikk rett på dun: Jeg pakker den i vanntett pose og bruker den enten inne i tørt telt eller bruker grevlingtrekk når vi ligger under åpen himmel. 

Nå har jeg en dun «sommerpose» (Rab Neutrino 600 med vannavvisende dun) som veier 1 kg, pakker smått og er deilig og varm i motsetning til syntetposen som veier 1,9 kg og tar 1/3-dels sekk (og er deilig og varm).

Hilsen frossenpinn i Troms.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke på kajakktur i ØS PØS regnvær og vann inn i kajakklukene. Dunpose helt uproblematisk, og overlever den det, så overlever den alt.

 

Den er vanntett pakket, og jeg pakker den ikke ut i teltet før jeg har tørket opp vannet med kjøkkenhåndklè og evt. tørket innerteltet med brenneren hvis nødvendig.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boggabogg skrev (4 timer siden):

Jeg vil for din del anbefale en damesovepose med comforttemperatur på -5 eller kaldere. - Det er enklere å lufte enn å varme opp etter at man har begynt å fryse. Jeg kjøpte først en syntetpose fordi jeg var så redd for fukt og dunkollaps, men angrer egentlig på at jeg ikke gikk rett på dun: Jeg pakker den i vanntett pose og bruker den enten inne i tørt telt eller bruker grevlingtrekk når vi ligger under åpen himmel. 

Nå har jeg en dun «sommerpose» (Rab Neutrino 600 med vannavvisende dun) som veier 1 kg, pakker smått og er deilig og varm i motsetning til syntetposen som veier 1,9 kg og tar 1/3-dels sekk (og er deilig og varm).

Hilsen frossenpinn i Troms.

Tusen takk for godt tips! Ser ut som jeg kanskje da kan legge våt dun-frykt fra meg! 
 

Rab Neutrino var en av soveposene som var til vurdering. Enten den, eller en Helsport Rago. Villig til å gå endel opp i pris for å få den komforten vi er ute etter. 
 

Takk frossenpinn i Troms, fra annen Frossenpinn i Troms 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

En uke på kajakktur i ØS PØS regnvær og vann inn i kajakklukene. Dunpose helt uproblematisk, og overlever den det, så overlever den alt.

 

Den er vanntett pakket, og jeg pakker den ikke ut i teltet før jeg har tørket opp vannet med kjøkkenhåndklè og evt. tørket innerteltet med brenneren hvis nødvendig.

Da kan det se ut som dun er rett i alle fall for meg! Så får vi se hva som vil være fornuftig for junior å gjøre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helsport Rago Superllight og som sommerpose har jeg Rab Neutrino 200. Rago posen kjøpte jeg på outlet siden til Helsport der er det ofte gode tilbud. Hvis jeg ikke husker helt feil gav jeg 3.700.- for Rago posen. Begge disse er nær perfekte for mitt bruk. da det var viktig å få ned vekt og volum. Rab posen pakkes ned til 4,8 liter. Komprimeringstrekket som fulgte med er vanntett og lukkes med med rulle topp.Jeg har mye Helsport greier, men hadde ingen erfaring med Rab, men den virker som skikkelig kvalitets greie. Rab oppdaterte neutrino serien sin i 2019, det ble gjort en del forbedringer. Lykke til videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.