Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte ut mitt 2019 Fjellheimen Superlight 3 Camp


Panzer

Anbefalte innlegg

Veldig fornøyd med teltet, helt perfekt med tanke på størrelse og vekt.

Men brukes som regel sammen 1-2 barn og er litt mer stressa når de herjer i dette teltet enn med mitt Hilleberg Allak 2. Konseptet Superlight er veldig bra syns jeg, men har kommet til at det ikke nødvendigvis er den perfekte komboen barn og litt hard bruk(glidelåser, ut/inn innertelt osv) . Dog veldig behagelig for meg å dra med.

Har et Allak 2 jeg bruker som solotelt og om kun 1 av barna skal med, men vil ha et 3 manns telt også.

Vekt er ikke så ekstremt viktig da det som regel ikke blir altfor lange turer og jeg kan la barna f eks bære stenger og plugger i egne sekker. Allak 2 er jo heller ikke verdens letteste telt så ikke veldig bortskjemt generellt.

Ser også at jeg generelt er mer happy med Hilleberg kontra Helsport så vil fortsette der.

Bestilt meg et Keron 3GT og et Allak 3 nå, men ikke satt opp noen av dem. Fikk litt kalde føtter plutselig men bestilte pga veldig god pris.Noen i samme situasjon som meg med erfaringer med noen av dem? Eller burde jeg kanskje heller gå for Kaitum 3GT?? 

I sommer har hele familen vært på tur og da har vi brukt begge teltene. Føler det er en bedre løsnining enn et enormt 4 manns telt.

 

yhjeeeelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anders_G skrev (12 timer siden):

Superlight teltene til Helsport tåler mer en man tror, og går noe i stykker fikser Helsport det på 1-2-3. Servicen til Hilleberg er mye mer knot.

Ja, klar over at det tåler mye, men er mer komfortabel når de herjer og styrer i Allaken. Ikke vært borti service med noen av produsentene enda , men hørt mye bra om Helsport. Men mitt inntrykk etter å ha prøvd en del telt er at Hilleberg trekker det lengste strået generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superlight tåler en del. Spørs når og hvor du skal campe. Høyfjell om vinteren ville jeg valgt noe annet enn superlight.  Keron er solid men også ganske tungt. Hvis du ikke skal på tur i for heftig vær så er Kaitum et bra valg. Det tåler helårsbruk, er romslig og noe lettere. Støtter tanken om 2 telt kontra et stort. Mindre telt blir gjerne med stabile i vind og det blir som regel færre oppvåkninger pr pers når noen skal ut å tisse f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i ganske lik situasjon som deg. Vi er to voksne, og et barn på fire år. Vi har både Hilldeberg Kaitum 3 gt og Helsport Fjellheimen camp 4. Helsportteltet har blitt brukt lite, etter første turen fikk det ei rift i duken, og jeg kjenner jeg sliter med å stole på slitestyrken. Som deg har vi en virvelvind inne i teltet som spretter opp og ned og da får teltet kjørt seg på nivå med en liten storm:) Med Hilllebergteltet er det ingen problem. I tillegg får du to fortelt på Kaitumen og du kan åpne opp hele fronten for optimal lufting og utsyn. Med to fortelt får vi lagt mesteparten av sekker og anna stasj i det lille forteltet, mens det største blir brukt til matlaging og opphold når været er litt dårlig. Kaitumen veier jo en del mer, men for vår del går vi ikke på de lengste turene uansett når vi har med guttungen, så det går helt fint. Jeg vurderer å selge helsportteltet. Jeg har fått reparert Hillebergtelt tidligere og det har ikke vært noen problem, ei systue i Trondheim som tar den jobben til en ok pris. Helsportteltet, er jo større i og med det er 4pers, men vi får plass til tre stk Theramrest neoair exthrem (det ene er ekstra langt og bredt). 

For all del, Helsport teltet er sikkert veldig bra, men jeg har aldri klart å bli komfortabel med superlightduken, og mitt inntrykk er at den er sårbar for små kvister og kratt, da kommer riftene fort. Og ikke minst, det har bare ett fortelt.

Jeg bruker også Kaitumen som vintertelt, ren luksus for en person:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Eriksen skrev (7 timer siden):

Jeg er i ganske lik situasjon som deg. Vi er to voksne, og et barn på fire år. Vi har både Hilldeberg Kaitum 3 gt og Helsport Fjellheimen camp 4. Helsportteltet har blitt brukt lite, etter første turen fikk det ei rift i duken, og jeg kjenner jeg sliter med å stole på slitestyrken. Som deg har vi en virvelvind inne i teltet som spretter opp og ned og da får teltet kjørt seg på nivå med en liten storm:) Med Hilllebergteltet er det ingen problem. I tillegg får du to fortelt på Kaitumen og du kan åpne opp hele fronten for optimal lufting og utsyn. Med to fortelt får vi lagt mesteparten av sekker og anna stasj i det lille forteltet, mens det største blir brukt til matlaging og opphold når været er litt dårlig. Kaitumen veier jo en del mer, men for vår del går vi ikke på de lengste turene uansett når vi har med guttungen, så det går helt fint. Jeg vurderer å selge helsportteltet. Jeg har fått reparert Hillebergtelt tidligere og det har ikke vært noen problem, ei systue i Trondheim som tar den jobben til en ok pris. Helsportteltet, er jo større i og med det er 4pers, men vi får plass til tre stk Theramrest neoair exthrem (det ene er ekstra langt og bredt). 

For all del, Helsport teltet er sikkert veldig bra, men jeg har aldri klart å bli komfortabel med superlightduken, og mitt inntrykk er at den er sårbar for små kvister og kratt, da kommer riftene fort. Og ikke minst, det har bare ett fortelt.

Jeg bruker også Kaitumen som vintertelt, ren luksus for en person:)

Da er vi i relativt lik situasjon ja. 
har en Kaitum på hånden som jeg vurdere. Men det er grønt. Litt skeptisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pettit skrev (51 minutter siden):

Da er vi i relativt lik situasjon ja. 
har en Kaitum på hånden som jeg vurdere. Men det er grønt. Litt skeptisk. 

Nå ble riktignok Sand omtalt som møkkete og Rødt som skrikete av datter og samboer så enda mer usikker på fargene   
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.