Gå til innhold
  • Bli medlem

Truger.


turid

Anbefalte innlegg

Et raskt spørsmål.

Planlegger julegave til min far på 75 år.

Han går i skog og fjell hver eneste dag året rundt, uansett vær og føre. Vet at han lager sine egne stier rundt i skogen, og at han vasser i dyp snø 1-1.5 time i bekmørket hver morgen.

Han har isjas og har derfor en fot som er delvis lam og som lett tråkker over. I tillegg har han et dårlig kne. Vet at skiene blir litt brukt, men han går helst på beina. Kan han klare å gå med truger, og i så fall hvilken type?

Han bor en liten km fra skogen og må bære trugene et stykke, men jeg vet at han ikke klarer å bære tungt pga ryggen. Han kan heller ikke henge noe bak, armene er for dårlige til å få ting og tang ned igjen. Kondisen er det derimot ikke noe å si på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i alle fall lettere å gå i dyp snø med truger enn uten. Tubbs-truger er svært bra. Fåes kjøpt bl.a. på XXL (selv om jeg ikke vanligvis anbefaler denne kjeden) Problemet med truger er at det kan være tungvint å ta av og på for en eldre mann. Særlig om han har vondt for å bøye seg eller å bruke hendene. Det medfører kanskje at de blir stående i boden sammen med skiene....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner. Han får antakelig problemer med å bøye seg, og iallefall om det tar litt tid å få de på..Takk for svar, da tror jeg at jeg finner på noe annet! Enda godt jeg ikke dro og kastet bort penger på flere støvsamlere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Et raskt spørsmål.

Planlegger julegave til min far på 75 år.

Slik ser det ut når en kaill går på Tubbs truger bortover fjellet:

http://www.krovoll.net/Remmafjellet/slides/P2.html

Legg merke til kardinalfeilen, man bruker staver når man går på ski, og likeens til truger!

Men om ikke truger gikk an, så kanskje en GPS -- en slik en med kart -- da får jo turene hans en ny og helt annen dimensjon :)

På de NYE kartgpseene ser displayet ut som orntli kart, dvs:

http://www.krovoll.net/Ilfjellet/Ilfjellkart.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det liknet jo på gamlingen..ganske mye også!

Har snakket om gps til ham, og han er litt nyskjerrig på det. Men han kommer aldri til å skaffe seg en om ikke jeg kjøper til ham. Har vurdert det, og jeg får tenke på det fram til jul. Før eller senere kommer jeg sikkert til å gjøre det. Han går jo 2-3 mil hver dag, og vandrer rundt i ødemarka hvor ingen andre går. Fiske på isen gjør ham også, og sist han var på Altafjorden rak isen av mens han og kompisen var midtfjords. De måtte hoppe fra flak til flak for å komme i land. Ikke skulle de ringe etter hjelpe heller, de måtte for all del ikke komme i avisen og bli framstilt som tosker. Mannfolk, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.