Gå til innhold
  • Bli medlem

Rust på kvistbrenner - Solo Stove Titan


Unknown_Uke

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte Solo Stove Titan, og har prøvd den to ganger nå. Den virker helt super.

Sist gang jeg brukte den ble det mye sot, så jeg skylte av innsiden av kvistbrenneren med vann. Jeg tørket av og lot la den ligge på kjøkkenbenken slik den skulle være helt tørr før jeg pakket den ned.

Nå er det et lag med rust på innsiden av brenneren.. Skal det være slik? 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk skal du ha! Det var en veldig nyttig anmeldelse.

Sitat


We finally had 2 of the grate wires pop out on one side after 4 years of use, but I was able to use a needle-nose pliers to get them setting back down flat...not sure how long that will last. The rust concern is not too big of an issue. We still wipe out the inside with some cooking oil and set it in the oven on a low temp to dry out after a trip.

Godt tips det der! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unknown_Uke skrev (6 timer siden):

Takk skal du ha! Det var en veldig nyttig anmeldelse.

Godt tips det der! 

Ja, det kommer rust. Jeg har ikke gjort noe for å stoppe det, tømmer den for rusk når den er brukt og pakker den ned. Ang. risten i bunn så demonterte jeg den originale og fikk en bekjent til å kappe til og sveise noe solid flettegitter jeg fikk tak i, den er jo litt tyngre men mye mer solid, og så kan jeg ta den ut og få ut ev. kullbiter som kommer seg gjennom   risten og er vanskelig å få ut med originalen.

rust.jpg.838ccd72fd2b33979a7697d1e4ec4a82.jpg

rist.jpg.3e07fe71ef69d6f6ac29ef628504f684.jpg

Endret av Truant76
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde i grunnen at sot og tjærebelegg beskyttet mot rust, men jeg har aldri brukt vann til å rengjøre min Solo Stove, bare rister ut av den og pakker den ned. Min Bushbox tørker jeg av innvendig av og til, og da med tørr mose eller papir, og smører med litt matolje. Sot inne i brennkammeret ser jeg ikke på som noe problem egentlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke nevnte brenner, og vet derfor ikke hvor mye som kan demonteres for vedlikehold. 

Men når rusten blir plagsom på min brenner, denne laget jeg for øvrig i 2015 av blikket fra et gammelt malingsspann, og som ruster fort, gjør jeg som følger:

side.JPG.71f3d1e356fe853a7ab17717db4eec8e.JPG
 

 

1.  Demonterer. 

1461167710_MKIIendeplatene.jpg.30d928e936a3ff728203d51563a60fb1.jpg14.thumb.jpg.66dbcdf89cbd793152f5ec767e0915c1.jpg

2.  Pusser lett over med et fint  smergelpapir.  3.  Sprayer alle delene med 565/tilsvarende og lar dette virke en stund.  4.  Tørker av og gnikker litt med et papir,  5.  Tenner gassbrenneren og  holder delene med en tang over flammen og brenner vekk 565 slik at all lukt forsvinner.  

Har også vært inne på tanken om å sette den inn med matolje, men det blir visst bare med tanken. Men pytt, pytt jeg har da et visst lager.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en gengasbrännare med 2 steg förbränning som ska vara rostfri men rostar tex i vedkorg som man lägger pinnar i fast nästan ny.

Det är väl inte det stål som vi kallar rostfritt i industri produkter i Europa och US i dessa kina tillverkade vedugnar

Och de som sägs vara i Titan är ej heller den legering som anv tex i flygplan utan en annan blandning.

Det är ju bl krom i stålet som gör att det inte rostar och i kina anv man 6 värt mycket giftiga variant som är förbjuden i de flesta länder och detta frigörs vid uppvärmning till de temperaturer som blir i kök.

Min slutsats är att det är bra att de rostar annars hade det varit betydligt mer skadlig rök i alla fall i början på användningen.

Vissa bygger egna grillar av galvaniserat galler och före allt galv har blivit bortbränt ska man ej andas in röken.

Ska man ha ett rostfritt kök får man göra det själv av bättre material men med de priser man kan köpa direkt själv på web platser som wish och där Post Nord tar ut moms och exp avg på det låga importpriset så är nog de flesta nöjda med att de håller några år kanske kan man smörja in med spissvärta som man har till gjutjärn

eller tex vaxbaserad rostförebyggande olja till bilar före man lägger undan den i förådet

Och sedan torkar av före användningen och bränner bort före mat lagning på köket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.