Gå til innhold
  • Bli medlem

Footprint til telt. Ønsker erfaringer og eventuelt andre tips


Sodankylä

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! 

Jeg har tidligere brukt forumet kun for å lese og finne tips, takk for det😊 Og i dag opprettet jeg bruker for jeg lurer på noe. 

Jeg har et Fjällräven Abisko dome 3 telt. Veldig fornøyd med det. Har undersøkt litt om footprint for å spare duken og hindre fukt/kondens. Er det noen som har brukt det og ser nytten? Eller er det litt sånn penger ut av vinduet? 

Trenger ikke være erfaringer fra det teltet. Gjerne alle erfaringer og om noen bruker noe annet under teltet som fungerer like bra. 

Takker for alle svar😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Har brukt footprint i mange år. Er stort sett svært fornøyd og tror at dette forhindrer slitasje. I tillegg er det veldig greit å bruke footprinten som underlag når man ruller teltet sammen. Den er stor sett tørr men skal følge med oppsett. Fikk sist helg en skikkelig regnskur på natta og våknet opp med vått gulv. Trodde først teltet var blitt lekk men når jeg slo det sammen så jeg at footprinten var fylt med vann altså en stor dam mellom teltbunn og footprint. Teltplassen er tørr og det var ingen dam under footprinten. Her må jeg ha vært litt uheldig i oppsett og at footprinten nok har kommet utenfor. Kanskje i kombinasjon med dårlig bruk av plugger og vind. Vær derfor litt obs når du setter opp teltet. Jeg er lat og det hender at jeg setter opp kuppelteltene med null barduner og 2 plugger. Neste gang sjekker jeg værmelding. La meg i strålende sol.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt footprint på mine telt, for teltbunnen tåler vanlig bruk og evt hull er kjempelett å lappe. Og Fjellreven telt har god bunnduk som reprasjonteiper henger godt på :) (Egen repteip følger med teltet, klipp av det du trenger).

Footprint kan vel ikke forhindre kondens med mindre den dekker forteltene. Hvis man vil ha gulv i forteltet ville jeg heller laget ett lite footprint som bare dekker forteltet dersom vekt/volum betyr noe. (Jeg har laget ett sånt, men det ble ikke brukt mye før teltet ble solgt).

Jeg kjøpte for noen år siden ett 12 år gammelt Hilleberg Unna. Jeg har brukt det mye på svaberg og i mye regn, og enda ikke oppdaget hull i bunnduken :) (Heller ikke på mine andre telt har jeg sett hull).

 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport skriver følgende om footprint: 

Sitat

For å oppnå minimal kondensdannelse på bunnduken (og fra forteltet som ikke har innertelt) er det svært effektivt å bruke en footprint i teltet. Det er mulig å kjøpe footprint til nesten alle våre modeller.

 

Personlig er jeg tilhenger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor solid bunnduken i Abisko Dome er, men jeg antar den tåler godt med barnåler og i de fleste forhold vil ekstra beskyttelse da være unødvendig. Footprint kan hjelpe mot kondens, men det er hovedsaklig ventilasjonen som avgjør, og det tror jeg Fjällräven har godt på stell. Så, hvis du vet at du må campe på underlag som gjør deg bekymret for bunnduken kan det være verdt å bære den ekstra vekten, men ellers hadde jeg latt det være :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Heisann, 

Har nylig kjøpt Sydvang skaring 2P og har lagt merke til at barnåler trenger igjennom bunnduken i innerteltet veldig lett. Duken er naturligvis ikke av den mest robuste typen siden det er et superlett telt, men jeg er redd for at fuktighet skal finne veien lett inn i teltet med mange små hull. Er derfor på utkikk etter en footprint som kan passe til modellen. 

Ser fler anbefaler å klippe til en presenning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du lage footprint selv så er det 1 ting som er forholdsvis viktig, og det er å heller lage det litt mindre enn teltbunnen. Har sett noen varianter der for stor footprint lager basseng i innerteltet fordi footprinten er for stor og vann som renner fra teltduken ned på den samles opp. 

Så sørg for at den er så liten at den aldri vi stikke utenfor ytterduken i det minste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke med liten footprint om du legger den feil..... Det klarte jeg i sommer, og badebasseng x10! Har brukt footprint til mine kuppeltelt i mange år. Veldig fornøyd med unntak av den ene turen i sommer. Vind fra siden og ytterteltet som mest sannsynlig ikke var bardunert godt nok. Ikke store glipa men nok til å fylle footprinten. Sitter ofte på footprinten når jeg pakker teltet. Mindre skit og rask gir et renere telt i baggen. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (3 timer siden):

Skal du lage footprint selv så er det 1 ting som er forholdsvis viktig, og det er å heller lage det litt mindre enn teltbunnen. Har sett noen varianter der for stor footprint lager basseng i innerteltet fordi footprinten er for stor og vann som renner fra teltduken ned på den samles opp. 

Så sørg for at den er så liten at den aldri vi stikke utenfor ytterduken i det minste....

Godt poeng det altså! Da forsvinner hele poenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har footprint på mitt. Dels for å spare slitasje. Dels for å kunne sette opp yttertelt først(amerikansk type telt). Greide å sette teltet i en grop en gang, var strålende sommer vær men det kom noen tordenbyger. Merket da morgen etter at det var vann mellom footprint og bunn men ikke noen vann kom gjennom bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.