Gå til innhold
  • Bli medlem

Kristine Sørheim

Anbefalte innlegg

Hei! Beklager for nok en telttråd, men trenger ganske spesifikke innspill, da jeg ATTER EN GANG har gått meg vill på internett. 
Etter mye moro med hytte-til-hytte, har jeh besluttet å supplere med et telt. Det er snakk om til soloturer, og trenger ikke å tåle enormt med vær, men den miljøbevisste i meg er streng på at når man først kjøper, så kjøpet man noe i ålreit kvalitet som varer litt (helst brukt og ikke sinnsykt dyrt). Jeg er liten; under 170 og 40 kg, så plass er ikke noe problem. Liker kanskje romfølelsen i kuppeltelt bedre, men ser at disse er litt tyngre (?) og dyrere (?). Innbiller meg også st frittstående telt er digg og lettere å sette opp, men det er kanskje helt feil? Innser manglende peiling og lander på at jeg har egentlig kun to krav, men disse er dog superviktig: det må være lett og raskt å sette opp, og det må være LETT og ha lavt pakkevolum. 
 

Vurderer primært:

Helsport Ringstind SL

Fjällräven Abisko Lite

Hilleberg Enan og Akto (og unna og soulo, men vil helst under 2 kg)

Erfaringer med en eller flere av disse? Er særlig interessert i hvor lette de er å sette opp. Fem min? Femten? 
Andre tips til lettvinte telt tas gjerne imot! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tips så har fjellsport.no 25% på telt. 

*Rabattkoden TELT25 gjelder t.o.m. 24.07.20 og gjelder produkter i kategorien "telt" og “tarp”.

Koden gjelder ikke tilbudsprodukter,  “superdeals” eller “outlet”.

När jag stod i valet av nytt solo tält i våras så blev det ett Unna p.g.a. det rymliga innertältet.

På 5 min. bör du satt upp tältet om inner och yttertält sätts upp samtidigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskt å sette opp, lav vekt = Big Agnes Copper Spur (1,2 kg.)

 https://www.addnature.com/big-agnes-copper-spur-hv-ul1-tent-mtnglo-M842596.html?vgid=G1184890&eqrecqid=f2176a71-cd75-11ea-ba00-a8a1591300f3

Amerikansk oppsett, dvs at inner settes opp først og ytter legges over og klipses fast. Mye mesh i inner og høyt skåret duk i ytter gjør denne typen telt litt luftigere enn telt med hel inner og ytterduk til bakken. 

MSR har tilsvarende telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Ringstind SL tidligere men solgte det da jeg ville ha litt mer takhøyde. Jeg kan anbefale Hilleberg Niak. 1.7 kilo, lett å sette opp, romslig, og tåler litt vær. Fantastisk utsikt, også når du må ha meshdøra stengt for insekter. Dette er min favoritt på soloturer i sommerhalvåret. Ellers bruker jeg Unna. 

(sendt fra en Niak på Hardangervidda 😊

Endret av varmtvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristine Sørheim skrev (3 timer siden):

meg også st frittstående telt er digg og lettere å sette opp, men det er kanskje helt feil?

Tunneltelt er generelt lettere, men frittstående er ikke vanskelig! Bare øv deg litt hjemme før du drar på tur. 

Når du er på telttur så kan det være greit å også føle at du har litt rom i teltet, for eksempel hvis det bøtter ned utenfor eller det er mye insekter sånn at det blir litt tid inne i teltet før du skal videre. Og der skårer ofte kuppeltelt litt høyere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (44 minutter siden):

Raskt å sette opp, lav vekt = Big Agnes Copper Spur (1,2 kg.)

 https://www.addnature.com/big-agnes-copper-spur-hv-ul1-tent-mtnglo-M842596.html?vgid=G1184890&eqrecqid=f2176a71-cd75-11ea-ba00-a8a1591300f3

Amerikansk oppsett, dvs at inner settes opp først og ytter legges over og klipses fast. Mye mesh i inner og høyt skåret duk i ytter gjør denne typen telt litt luftigere enn telt med hel inner og ytterduk til bakken. 

MSR har tilsvarende telt.

Har 2 manns av dette og veldig fornøyd. Mitt er fra 2009 så vidt jeg husker, holder fint enda.  Det teltet jeg bruker på de fleste turene i året,Jeg ville valgt 2 manns også som solo. Det veier riktinok 200gr mer menn totalvekt på 1,43 kilo er ikke mye. 2 manns har 2 fortelt noe jeg synes er vel greit. Kan lagre sekk etc i et og bruke andre til inngang, matlaging etc. I tilleggg får du mer plass inne også, bl.a er det noe høyere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første telt til solo-bruk ble et MSR Hubba Hubba. Til bruk i fjellet i Norge vil jeg si at det - og andre telt med hovedsaklig mesh i innerteltet - er lite egnet til dette bruket. Du vil aldri klare å stenge for trekk og opplevd temperatur inne i teltet blir mye lavere. 
 

Gitt høyde og vekt virker du av som en av de heldige som vil ha god plass i en akto eller unna. Begge har lettere varianter (enan og niak) men spart vekt er så lite at du fort bruker det opp på ekstra klær / sovepose for å holde deg varm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Hilleberg Enan, et telt jeg er veldig fornøyd med.
Liker at det er kun myggnetting i døren slik at en se ut, og i tillegg
får en større romfølelse.
Helt greit å koke i forteltet uten at ting blir vått, og sekken kan stå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (2 timer siden):

Mitt første telt til solo-bruk ble et MSR Hubba Hubba. Til bruk i fjellet i Norge vil jeg si at det - og andre telt med hovedsaklig mesh i innerteltet - er lite egnet til dette bruket. Du vil aldri klare å stenge for trekk og opplevd temperatur inne i teltet blir mye lavere. 

Mulig at vi har ulike definisjoner av "fjellet" eller ferdes i fjellet på ulik årstid, men jeg har enda til gode å oppleve at teltet mitt (Exped gemini) oppleves kaldt og trekkfullt når det har vært surt vær ute. Merker selvsagt litt trekk og at lufta er veldig frisk og god, men til gjengjeld har vi ingen problemer med kondens. Den største ulempen med denne typen telt, slik jeg ser det, er at man slår opp innerteltet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Helsport Ringstind SL 1-2 i tre år. Det er 2017 modellen jeg har. Den nye modellen skal være lettere å sette opp og vindprofilen er bedre. Som flere her på forumet har jeg veldig god erfaring med kundeservicen hos Helsport, det er bare å ringe dem.  Du kan også sjekke outlet siden til Helsport her er ofte gode tilbud til sterkt reduserte priser. Frittstående telt er ikke frittståede på noen måte. Jeg har også Helsport Trolltind som er et kuppeltelt, å få det opp når det blåser er en utfordring. Fjellreven Abisko Lite 1 ville jeg vurdert hvis du ser etter et 4 sesongs telt. Bergans Trollhetta Tunnel 1 er kanskje et du burde ha med på listen din. Av alle teltene du har til vurdering er det nok Ringstind SL 1 som er det desidert letteste å sette opp. Jeg ville ikke kjøpt telt hvor innerteltet i stor grad består av myggnetting hvor du må sette opp innerteltet først, regner det så blir det vått inne i teltet før du får på ytter duken.. Kjøper du norsk eller svensk er du trygg.

51163796_RSL1.2.thumb.JPG.ac6b42d9affdb2f45aef652d78e606d9.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store fordelen med Unna er romfølelsen inne i teltet. I forhold til f.eks. Ringstind er forskjellen kolossal. For meg er det et viktig poeng, jeg liker ikke at teltet føles klaustrofobisk. Men kanskje du og mange andre ikke bryr seg så mye om det. På litt lengre turer kan man risikere å bli liggende værfast, eller man vil ha en hviledag hvis det er vind og regn. Da er den ekstra plassen inne gull verdt.
Men man har forskjellige behov, og derfor er det så vanskelig å be om kjøpshjelp fra andre. Mitt forslag er Unna, andre mener Ringstind er det beste. Og begge har rett :-)
Du må lese deg opp på de forskjellige alternativene, og veie for og i mot. Du må kompromisse uansett, du finner aldri det perfekte teltet for akkurat deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Per Fredrik said:

 Kjøper du norsk eller svensk er du trygg.

51163796_RSL1.2.thumb.JPG.ac6b42d9affdb2f45aef652d78e606d9.JPG

Eller amerikansk, engelsk eller sveitsisk, for eksempel. Det er ikke bare nordmenn og svensker som kan designe telt. Men andre lands produsenter kan ha andre løsninger enn de typiske skandinaviske, uten at de for den del er dårligere. Det finnes mange spennende og innovative teltløsninger utenfor Skandinavia. Smak og behag, og behovene er forskjellige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget ditt, men Helsport, Hilleberg og Fjellreven er designet for den skandinaviske fjell heimen. Teltene som jeg kaller "amerikansk design" med myggnetting i store deler av innertelt og hvor du setter opp dette først ,passer dårlig hos oss. Det er kalde telt og skikkelig villa gjennomtrekk sammenlignet med telt hvor duken går helt ned til bakke. Som en skrev her for en tid siden. Det blåste nesten like mye inne i teltet som utenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er full gjennomtrekk eller ikke kommer nok an på konstruksjon i de teltene. Det jeg har har mye mesh i innertelt men det har duk et stykke opp på alle sider slik at det ikke trekker direkte på meg. Det går og å stramme duk ned mot bakken. I endene kommer den ikke helt ned men på forteltene er den helt ned i bakken. Mitt har også en høy ventil, sikkert derfor der har mulighet for å strammes ned. Jeg har ekstra bunnduk til mitt så jeg kan sette der opp med yttertelr først, evt også droppe innertelt i insektfri sesong. Den bunnduken sparer også bunn i innertelt for slitasje.

Men jeg har og sett noe slik telt som bare har mesh i innertelt, der er klart at det trekker når det er vind. Mange av de lufter også kun under duk, noe jeg ikke valgte. Fordel med slik er lite kondens. Mitt er og lyst i farge så det blir ikke så varmt om morgenen.  Jeg har dog flere telt hvis vær tilsier det men plukker BA teltet på nesten alle turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristine Sørheim skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for fabelaktig respons! Ble fristet av innspillet om kuppel, men fikk et knalltilbud på Akto og det ser ut til å passe behovene mine så bra at jeg slo til. Gleder meg skikkelig til å teste! 

Håper du blir like fornøyd som jeg har vært 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.