Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruke 2 poser vinters tid


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med å bruke to poser som har "lav" rating for å oppnå høyere komforttemp?

Jeg har en pose som er en 3 sesongers pose, med ekstremtemp minus 15. Dun og veldig lett og denne posen er megabra. Tenker halv-veis på å kjøpe en pose til for å oppnå ønsket temp rating på minus 25. Altså kjøpe en dun sommerpose og bruke som innerpose ved ekstremkulde.

Jeg har en Tyin Arctic også, som jeg vet holder grensene, men synes den er for tung og ikke minst stor. Hører det er flere som nå anbefaler å kombinere to poser for økt fleksibilitet og på toppen kan man jo ha en fleece innerpose om det blir for kaldt.

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To soveposar skulle fungere bra det, både Helsport og Bergans har slike løysingar. Imidlertid trur eg at eg heller ville kjøpt ein tynn kunstfiberpose til å ha utanpå dunposen for å beskytte duna betre, og ikkje satse på to dunposar...

SRS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er det lurt å bruke en sånn Jerven fjellduk som ytre sovepose, forskjellige modeller er på markedet, uten (men her blir det masse kondens) eller med mer (200 gr/m²) eller mindre (80 gr/m²) vattering - nesten uten kondens. Ellers brukes den som nødbivakk, gapahuk, .. eller hva som helst.

se på https://jerven.secure.flexiweb.no/page/4430/

Detlef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mange kombinasjoner. Men aldri to soveposer. De aller kaldeste nettene ut har jeg brukt både fleece "pysepose" , en grevling overtrekkspose og en jervenduk til slutt. Jervenduken har jeg bare bredt over meg , ikke laget pose av den.

En overtrekkspose vil øke komforten ett par grader. Og sammen med fleece posen skal det være kaldt for at en skal fryse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar. Jervenduk vil jeg ikke kjøpe men den overtrekksposen til Ajungilak var ikke dum! Tar gjerne i mot flere erfaringer når det gjelder bruk av 2 poser. Om man skulle ha behov for å holde vann flytende og tørke støvler må jo dette også være en svært god kombinasjon - altså ha dette i mellom dunposen og ytterposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd en slik Bergans sommerpose inni en Ajungilak kompakt 3-sesongs. Jeg følte det ikke gidde meg allverden. ble litt trangt om du skjønner. Men det ble seff varmere. Men va så mye stress og kav.

Måten jeg gjør det på no er at jeg har en sovepose. Og den bruker jeg hele året. Regulerer bare hva jeg har på meg inni soveposen. Og muligens drar jeg jervenduken utenpå om det blir styggkaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.