Gå til innhold
  • Bli medlem

Latex - hvilken lim?


Terka

Anbefalte innlegg

Siden padleforumet.com er tilnærmet dødt så prøver jeg her først.

Etter noen sesonger med duct tape så er det på tide å bytte ut ankelmansjetten (latex) på padlebuksa og få en varig reparasjon. 😄

Hvilken lim er best, og hva er bra nok?

Funker "Casio kontaktlim" eller bør man bruke f.eks. Gear Aud Black Witch lim, annet?

20200721_203919.thumb.jpg.39f1eb743dfc38377de13d1bec335a72.jpg

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dykkeforumene er også så godt som døde, men fant noen gamle linker som ledet meg til dette:

West systems anbefaler aquasure blandet med en akselerator i sin veiledning, mens Fue anbefaler en annen tokomponenet-lim.(de selger også aquasure). Sansynligvis ikke stor forskjell på de to løsningene. (Fue anbefaler forresten ikke utynnet aquasure, forde den lett klumper seg, men akseleratoren som reduserer herdetiden vil også fungere som tynner)

https://www.westsystem.no/a/291/hvordan-bytte-mansjett-og-latex-sokker-paa-toerrdrakt?gclid=EAIaIQobChMIs6KL_KPg6gIVSRV7Ch0ZpQCaEAAYASAAEgJbhPD_BwE

https://fue.no/dykkerutstyr/vedlikehold/lim/sitech-2-komponent-pu-lim.html

 

Endret av Eksilbergenseren
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (7 timer siden):

Takk begge to! Bestilte aquasure og ankelmansjett i går kveld, men ikke herder. Får se hvordan det går 😊

Aquasure fungerer, både med og uten cotol. Fordelen med å blande med cotol er at det blir mer tyntflytende og lettere å påføre. Men blander du i for mye går det ut over styrken 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu, da skal buksa reddes. Takk for innspill!

20200726_231005.thumb.jpg.ee89b116373089fbb0527d3991f293dc.jpg

Semi-dry toppen har jeg erkjent lever på overtid så den blir kassert og erstattet med ny. 😅

20200726_152123.thumb.jpg.f93873682a3383b0182de137c7379187.jpg

Merkelig nok så er den 20 år gamle tørrtoppen 100% både i latex mansjetter og ellers. Muligend fordi den har vært mest utsatt for ferskvann (elv) og mindre saltvann/sjø. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker 2-komponent lim til mansjetter og glidelåser på tørrdrakter. Mye sterkere og mer varig enn Aquasure. (Spesielt på glidelåser!)

Med 2 komponent lim kan man la lim tørke på drakten og mansjetten, plassere de riktig med flasken i armen og bakepapir mellom. Når alt er på rett plass trekker man ut bakepapiret og presser sammen. Perfekt resultat, og ikke en dråpe med griseri :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

jeg bruker 2-komponent lim til mansjetter og glidelåser på tørrdrakter. Mye sterkere og mer varig enn Aquasure. (Spesielt på glidelåser!)

Funker det så funker det. Om ikke holder så kjøper jeg antagelig en ny og så får jeg fikse det igjn og denne buksa havne backup. Har alltid med tape på lengre turer om liminga skulle rivne :)Har tørrdrakt og Long John også som kan brukes, men dette er eneste padlebukse jeg har. Er jo fleksibelt med topp og bukse innimellom. :P 

tubbs skrev (47 minutter siden):

Jeg bruker Aquasure når jeg skjøter kondomene mine.
Aldri hatt lekasje :) 

Holder det ikke med bare Aquuasure da @tubbs🙄

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (22 minutter siden):

Er jo fleksibelt med topp og bukse innimellom. :P 

Jakke med lufting i halsen er ett must på denne tiden! Tørrdrakten smelter jeg i 😅

I dag padlet jeg med t-skjorte i fjorden. Jeg hadde med en lett regnjakke som er stor nok til å dra på over vesten om være skulle slå om. Funker veldig bra det 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrdrakt hovedsaklig til "vinterpadling", topp og bukse til overgangstid,  og  t-skjorte og shorts under spruttrekk (eller topp/bukse ut fra gitt tur og vurdering) når det er sommertemperatur i vann og luft. Allt avhenger selvsagt forholdene og risikovurdering, men etter å ha vært igjennom en liten storm på vestlandet i kajakk for en del år siden så endret risikovilligheten min seg litt. 😜

Longh John er i hovedsak kun brukt mens jeg har mye tid i sjøen ved siden av de små rakkerne når de herjer/leker/øver. 😂 (Eller planlegger å være mye i vannet selv.)

image.png.ca804272304ef4b392288b44cf0e8785.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 minutter siden):

Har du spruttrekk som går over hodet da eller? 😂

Mangler kanskje et komma der 🤔 

Men t-skjorta på innsiden av spruttrekket ihvertfall, og vest over spruttrekket 😄

Er nok en vanesak, men det skal være grisevarmt før jeg padler uten spruttrekk. (Observerer mange ila sommeren som padler med "åpen" cockpit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har som dykker byttet MANGE mansjetter, slag (krager/halse) av latex og glidelåser på Viking Tørrdrakter -opprinnelig norsk produserte i Stavanger, senere solgt til finske Nokia. Og andre tørrdrakter.

For at det skal sitte pent uten folder er det viktig å spile ermet/halsen litt ut med "noe". I ermet kan en konisk flaske av passe størrelse duge. I halsen brukte jeg ofte en liten garnblåse av passe størrelse. Men vi hadde også noen spesialfremstillet tre- og plastkonuser. Vi limte altid med noe så enkelt som "Solution". Det samme som til å lappe sykkelslanger med. Egentlig er det bare naturgummi oppløst i bensin. Omhyggelig liming med rensning og matt-sliping av gummiflatene holdt normalt like lenge som mansjetten/halsen.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (5 timer siden):

Hei

Jeg har som dykker byttet MANGE mansjetter, slag (krager/halse) av latex og glidelåser på Viking Tørrdrakter -opprinnelig norsk produserte i Stavanger, senere solgt til finske Nokia. Og andre tørrdrakter.

For at det skal sitte pent uten folder er det viktig å spile ermet/halsen litt ut med "noe". I ermet kan en konisk flaske av passe størrelse duge. I halsen brukte jeg ofte en liten garnblåse av passe størrelse. Men vi hadde også noen spesialfremstillet tre- og plastkonuser. Vi limte altid med noe så enkelt som "Solution". Det samme som til å lappe sykkelslanger med. Egentlig er det bare naturgummi oppløst i bensin. Omhyggelig liming med rensning og matt-sliping av gummiflatene holdt normalt like lenge som mansjetten/halsen.

Elgen

Vikingdraktene var tidligere laget av gummi da :) 

I halsen har jeg pleid å ha en sirkelformet plate som jeg vrenger drakten over, og ett sykkelstrikk rundt drakten for å holde den på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri opplevd at limet har holdt kortere enn mansjetten. Men det kan vel være at draktføtter holder lenger, som ikke blir like utsatt for solkrem og denslags dritt som tærer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.