Gå til innhold
  • Bli medlem

Har allemannsretten gått til hodet på folk?


Heriks

Anbefalte innlegg

I lys av denne kronikken på NRK: Fjols til fjells tenkte jeg det kunne være interessant å diskutere denne påstanden litt. At allemannsretten har gått til hodet på folk altså. Har den det?

Selv er jeg veldig glad vi har allemannsretten, og den må vi verne om, men det forutsetter jo at folk kan oppføre seg. Jeg må jo si meg enig i at inntrykket er at endel er vesentlig bedre oppdatert på rettene sine, enn pliktene. Vi har jo sett utallige eksempler på at folk tar seg til rette, forsøpler etc. både på andre folks eiendom og i verneområdene våre. Hva skyldes dette, og hva kan gjøres for å endre slike dårlige holdninger? Joda, informasjon, informasjon og mer informasjon må selvfølgelig til, men man skulle jo tro at det for de fleste var opplagt at man lukker grinder man må åpne for å gå gjennom og at søpla ikke forsvinner av seg selv ..  

Så har allemannsretten gått til hodet på folk og tror folk at allemannsretten er uangripelig slik at man bare kan ture frem som man vil? 
Det påstås noen ganger at allemannsretten er under press ved at det innføres begrensninger av ulik art, men er det egentlig vår egen skyld?      

  • Liker 6
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Heriks skrev (11 minutter siden):

Så har allemannsretten gått til hodet på folk og tror folk at allemannsretten er uangripelig slik at man bare kan ture frem som man vil? 

Dette blir jo bare synsing fra min side, men jeg mistenker at det er litt ulike grupperinger innenfor den generelle gruppa som turer frem, der et skille kanskje kan trekkes mellom de som gir f... og de som er veldig uvitende. Men det kommer jo an på hva det dreier seg om. Å ikke legge igjen søppel er en no brainer. Jeg ser regelmessig hundeposer og tomme ølbokser i nærskogen og jeg vet ikke hvor folk tror disse tingene tar veien....

Når det gjelder andre aspekter av allemannsretten, som forskjellen på innmark og utmark, 150-meters-regelen og nettopp pliktene som står formulert der, så tror jeg mange rett og slett aldri har lest/sett informasjonen og heller ikke oppsøker den selv om de skal ut i naturen. Og jeg tror ikke nødvendigvis en som har tilbrakt mesteparten av livet sitt i et bysentrum skjønner av seg selv hvorfor den grinda må lukkes...Og akkurat det vet jeg egentlig ikke hvordan man best kan angripe, siden det finnes veldig mye informasjon der ute og utfordringen er vel heller at folk generelt har alt for mye informasjon å forholde seg til i disse tider og da blir det vanskelig å nå fram. Dette er ikke ment som en "unnskyldning" for dårlig oppførsel, mer en observasjon basert på den type rapporter og innlegg som du har lenket til. 

Ellers tror jeg mange fremdeles tenker at vi har helt ubegrenset med natur i Norge å ta av, og at det (i hvert fall ubevisst) medvirker til en skjødesløshet hos noen. 

Heriks skrev (17 minutter siden):

Det påstås noen ganger at allemannsretten er under press ved at det innføres begrensninger av ulik art, men er det egentlig vår egen skyld?   

Det ser jo sånn ut i en del av rapportene fra mange turistdestinasjoner rundt omkring i Norge. Jeg skjønner jo at noen av de kommunene ønsker å sette begrensninger, dersom andre tiltak som skilting eller lokal informasjon ikke har noe særlig effekt. 

Når det er sagt, så synes jeg innlegget Fjolls til fjells var litt unyansert, og det er jo ofte ekstremtilfellene som blåses opp i slike kronikker. Jeg synes det hadde vært interessant å ha litt mer objektiv kunnskap om hvor stort problemet er, og hvor. Jeg vil jo tippe at det varierer veldig geografisk, og skulle gjerne visst mer om andelen "fjols" i lys av hvor mange som faktisk bruker naturen i Norge. 

@Heriks hvordan er det hos deg lokalt/i ditt nærområde?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (14 minutter siden):

@Heriks hvordan er det hos deg lokalt/i ditt nærområde?

Tja, akkurat nå bor jeg i et relativt kjedelig terreng og såpass grisgrendt til at det er lite ansamling av turfolk akkurat rundt meg. Men litt søppel finner man jo her og der, og respekt for dyrkamark er litt varierende. Men alt i alt så tenker jeg ikke at mitt nærområde har de største utfordringene med at folk tar seg til rette, og slik er det nok mange (de fleste) steder. Så er det noen steder som har adskillig større utfordringer, og det er selvfølgelig knyttet opp mot popularitet, jo flere folk jo større utfordringer naturlig nok. Og folk trives jo i flokk (av en eller annen merkelig grunn) så alle skal jo til samme sted. Mulig vi smitter hverandre med dårlige holdninger der, "her er det jo så mye søppel fra før ..." også ender det med at det blir begrensninger da. 

Akkurat de grindene som ikke lukkes burde vel være mulig å løse, så det er kanskje ikke det problemet som bør dras frem som den største utfordringen. Hvis ikke det fungerer med et stort skilt "dyr på beite, lukk grinda" så finnes det endel gode patenter både på selvlukkende grinder og klatreløsninger. Men krever jo litt for å få det på plass og burde jo egentlig være unødvendig ..  verre er det kanskje med null respekt for båndtvang og denne leie tendensen til å hive aluminiumsbokser rundt om. 

Kronikken er selvfølgelig satt på spissen, men at det er utfordring mange steder er jeg ikke i tvil om.       

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (3 timer siden):

Så har allemannsretten gått til hodet på folk og tror folk at allemannsretten er uangripelig slik at man bare kan ture frem som man vil?

Den manglende ansvarsfølelsen (som de fleste kan rammes av) blir nok mer synlig jo flere folk det er i, eller som ferdes i, det utsatte området.... se ellers:  allmenningens+tragedie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (4 timer siden):

I lys av denne kronikken på NRK: Fjols til fjells tenkte jeg det kunne være interessant å diskutere denne påstanden litt.  

Også verdt et blikk, en replikk til den kronikken: www.nrk.no/ytring/furie-til-fjells-1.15096331
Ikke enig alt hun skriver, men verdt å lese. Hun beskylder rettmessig kronikkforfatteren for å gi et karikert bilde av virkelighet, men gjør vel litt av det samme selv når hun langt på vei beskriver hyttefolket som en velsignelse for avfolkningstruede bygder uten å problematisere medaljens bakside, som feks:  [...] meninger/2020/06/10/Strandsona-skal-tilhøre-fellesskapet-22044092.ece .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbug skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke egentlig dette har noe med allemannsretten å gjøre, men heller manglende oppdragelse og folkeskikk hos en betydelig del av befolkningen. 

Enig med den. Noe mangelfull kunnskap om retter og plikter i forbindelse med allemannsretten, samt enkelte med mangelfull oppdragelse. Det er tross alt mye søppel langs veiene og i byene også. Når du legger til desperasjonen til folk som i nøden innser at de ikke har planlagt hvor de skal gjøre nummer 2, så får du dagens situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre endel som har kunnskap om regler, men mangler vilje til å følge reglene. Da hjelper det lite med skilt. Holdningen er at alt er til for MEG og ikke har egenverdi. 

Så lenge min hund får løpe fritt og ha det fint så må hareunger, rådyrkalver og lam passe seg selv. 

Jeg vil kose meg med bål øverst i lia innunder et gammelt lafta hus på setervollen og eieren bor jo hele 100 m unna på vollen. Argumentet at gamle tørre trehus kan ta fyr resulterte i bare mye kjeft før disse 2 voksne menneskene slukte bålet. 

De fleste har gode holdninger. Gode holdninger og kunnskap om hvorfor reglene er slik og konsekvenser for dyr og natur om vi ikke følger reglene, må læres på skolen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karita skrev (1 time siden):

 

De fleste har gode holdninger. Gode holdninger og kunnskap om hvorfor reglene er slik og konsekvenser for dyr og natur om vi ikke følger reglene, må læres på skolen. 

Jeg tror opplæring på barneskolene er tingen. Få det inn med morsmelka hva vi kan og ikke kan gjøre ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (36 minutter siden):

Jeg tror opplæring på barneskolene er tingen. Få det inn med morsmelka hva vi kan og ikke kan gjøre ute. 

Desverre så tror jeg barn av dagens voksne som har holdningen @Karita nevner ikke vil ha nevneverdig effekt av opplæring i dette på barneskolen. Mye av "verdiene" vi innehar får vi fra familie og venner/omgangskrets. (Selvsagt epler som falleer langt fra stammen.) Det er ikke skolens oppgave å gi barna gode holdninger, det kommer hjemmefra. Skolene kan dog være en fin arena å sette fokus på dette på samme måte som miljøvern/forbruk har vært fokus i barneskolene siste år.

Karita skrev (1 time siden):

Holdningen er at alt er til for MEG og ikke har egenverdi. 

Utfordringen er å nå inn til de som har den selvsentrerte holdningen OG har funnet ut at naturen er en ypperlig lekeplass.

De som bare er ubetenksomme, eller "ikke vet bedre" vil nok etterhvert lære at det med allemannsretten også følger en plikt/ansvar  Selvsagt hjelper det å aktivt informere da ikke alle søker informasjon. Både igjennom barneskole og i kanaler som når voksne.

Hovedutfordringen tror jeg er at flere og flere virker å ha nevnte selvsentrerte holdning, både i naturen og ellers i samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbug skrev (10 timer siden):

Jeg tror ikke egentlig dette har noe med allemannsretten å gjøre, men heller manglende oppdragelse og folkeskikk hos en betydelig del av befolkningen. 

Det har å gjøre med begge deler. En diskusjon om alle ting som går galt når folk kan ferdes fritt, vil fort ende i forslag om å legge inn begrensninger av ulik art. Det berør såldes allemannsretten. Men oppdragelse og opplysning er selvsagt viktig for å fremme en ansvarsfølelse som gjør at man selv velger ikke å forvolde skade som kan true natur, dyr og landskap og dermed også den retten vi alle nyter godt av å ha. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (22 timer siden):

Jeg tror opplæring på barneskolene er tingen.

Friluftsliv med dertil sporløs ferdsel er tydelig vektlagt i kroppsøvingsfagets læreplan. Hvorvidt den planen blir fulgt kan diskuteres. Samtidig holder det ikke å lære noe på skolen om foreldrene gjør stikk motsatt. Det må dras samme vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allemannsretten og forsøpling har ikke så mye med hverandre å gjøre. Forsøpling skal ikke forekomme, det gjelder ikke bare der man har ferdselsrett på andres eiendom.

Folk forsøpler i byen, gatene, på sjøen, i naturen og på egen tomt. Noen oppfører seg også som idioter på de samme stedene. Den viktigste delen av allemannsretten omhandler ferdselsretten på andres eiendom.

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Marianne Reusch er dr, jus på allemannsretten og drev en hjemmeside til 2018 med tolkninger og FAQ om dette. Siden eksistere stadig, men blir ikke opdateret, men har stadig svar på mange spørsmål. Hun understreker i mange tilfelle pliktene i forbindelse med allemannsretten.

Såfremt det ellers er korrekt som refereret i pressen både fra siste år og i år, så skjer telting sågar på kirkegårde på steder som Lofoten. Det er selvfølgelig hensides (også internasjonal) folkeskikk, Samme å bruke hager som do. Der ville jeg ganske aktivt kaste folk ut. På innmark finnes andre metoder: "Pass på sint okse går løs."- skilt. Hyppig møkkaspredning (ingen vil vel telte der.)  I særlig provoserende tilfeller kjøre møkka sprederen inn mellom teltene. Løse geiter - de pleier å kunne spise telte og barduner i løpet av 20 minutter. 😉 "Svigeronkels" geiter spiste håndverkernes tegninger til en kaksehytte i Hemsedal foruten å trippe rundt i det nystøpte betongdekke en gang de slapp ut.

Elgen

  • Takk 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er flere årsaker.

Samfunnet blir mer og mer egosentrisk, det gjelder nesten alle deler av samfunnet. Vi bor nærmere hverandre, samtidig blir det flere hytter og mindre plass for almennheten. Man kan jo prøve å komme nærme vannene, de er som regel fylt opp av hytter. Da blir det til at noen telter nærme.

Hytteiere på sin side står mer på sin rett og viser mindre vellvillighet ovenfor de som ønsker å telte.

Private skilt settes opp overalt, de ønsker helst å jage folk bort. Dette kan gjøre at folk gir mer F i hva de sier.

Det må legges mer til rette for allemannsretten. Staten må kjøpe tilbake skogen (ikke selge den slik de gjør), og der hvor folk har tatt seg til rette med å sette opp skilt, bygge vei og uthus må det kreves at dette rives.

Det må også stoppes å bygge overalt i fjellene, det gis dispenasjoner over en lav sko (om dette er korrupte politikere i bygdesamfunn eller uvitenhet vet jeg ikke, men stadig mindre områder blir tilgjengelig.

Hvis ikke dette snur snart finnes det ikke noen steder hvor man kan campe, hyttene er overalt, all skog tilhører de rike som kjøper opp alt de kan få tak i, og nordmenn flest lurer på hva som skjedde.

Og jo færre steder det er mulig å campe jo mer vil debatten om allemannsretten fortsette, helt til det ikke er noe mer allemannsrett igjen. Da må vi kjøpe tillatelse for å være i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur eigentleg ikkje at allemannsretten har gått til hovudet på folk, og heller ikkje at den er særleg trua. Det blir gjort, og har blitt gjort ein del veldig bra arbeid med å trygge til dømes tilgangen til strandsonene, og det trur eg er veldig bra. Men folketalet i Noreg er på veg opp, og det tyder også at talet på idiotar blir høgare, og ein skal ikkje ha meir enn eit par idiotar ekstra før driten deira blir meir og meir synleg. Eg veit neimen ikkje kva ein skal gjere med dei som ikkje bryr seg, for eg trur det er slike som er problemet, dei som ikkje synest regelen gjeld dei, fordi nett dei er så spesielle, bikkja deira er så snill, bålet deira sprer seg ikkje osb. Ein bør kanskje vere flinkare til å snakke høgt om korleis ein skal te seg, og å shame dei som ikkje bryr seg. Eg har litt trua på sosial kontroll...

Når det gjeld grinder, så synest eg generelt sett at ein burde satse på slike som er sjølvlukkande, eller slike klatreløysingar som dei ofte har i Storbritannia, gjerne ved sida av grinda som ein då berre treng å opne når ein skal gjennom med køyretøy. Og då tenkjer eg ikkje berre på turistar, men også fordi alle bevegelege delar er sårbare, så klatreløysingar er fine ved at dei ikkje rør seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håller med det är spåren efter idioterna en ser och dom har alltid funnits tyvärr.

Var och kollade efter hjortron i dag och passerade en liten sjö, tre gamla bål platsar med en meter mellan dom. 

Tre försök innan man hitta den optimala platsen 😒 Nu är vi på mina barndoms marker i Sör Varanger.

 

 

 

20200730_092731[1].jpg

  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No må eg berre rante litt etter å ha ligge ute i nærleiken av fire unge menn som heilt klart hadde fått allemannsretten i vegen for vettet. Det byrja med skrål, rundt Ramstadsjøen i Rælingen i går kveld. Det var folk på alle oddene rundt heile vatnet, så det var veldig klart at dei ikkje var aleine. Forresten, det byrja med at dei ropte "det er vår plass" ned til meg, der eg satt og las i boka mi. Deretter kom alle skrålinga. Eller, første del av skrålinga, den gjentok seg. Deretter på med musikk. Høgt. Og altså, det var ganske klart at det var lytt, alle høyrde folk frå alle plassane. Men Østmarka er kronglete, og Ramstadsjøen fin, det er plass til mykje folk der! Så meir musikk, det blei etter kvart standard. Litt utpå kvelden var det bålfyring (kva del av "bålforbod" er det som er så jævleg vanskeleg å fatte?), før dei fire apekattane byrja å skyte med luftgevær! Ja, de las rett, dei byrja å skyte med luftgevær! "Tuller du?" spurte venninna mi då eg teksta ho, men tru meg, det hadde eg faen ikkje komme på sjølv, det er så jævla far out. Klokka 02.39 spurte eg om dei kunne dempe musikken, det gjorde dei i ti minutt. Klokka 04.20 tassa eg bort til dei og spurte om vi kunne få nokre små timar på morgonkvisten utan musikk. "Du får spørre han der, det er han som er DJ" var svaret. Men då berre nemde eg at vi hadde høyrt på dei i åtte timar, og at nokre timar stilleheit kunne vere litt fint. Men herregud for nokre apekattar! Angra litt på at eg ikkje tok dei på ordet og vekte dei til nachspiel klokka 6, det kauka dei nemleg ut over sjøen at dei skulle ha... 

Men eg låg i alle fall bra i hengekøya.

  • Liker 1
  • Trist 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingeline skrev (1 time siden):

No må eg berre rante litt etter å ha ligge ute i nærleiken av fire unge menn som heilt klart hadde fått allemannsretten i vegen for vettet. Det byrja med skrål, rundt Ramstadsjøen i Rælingen i går kveld. Det var folk på alle oddene rundt heile vatnet, så det var veldig klart at dei ikkje var aleine. Forresten, det byrja med at dei ropte "det er vår plass" ned til meg, der eg satt og las i boka mi. Deretter kom alle skrålinga. Eller, første del av skrålinga, den gjentok seg. Deretter på med musikk. Høgt. Og altså, det var ganske klart at det var lytt, alle høyrde folk frå alle plassane. Men Østmarka er kronglete, og Ramstadsjøen fin, det er plass til mykje folk der! Så meir musikk, det blei etter kvart standard. Litt utpå kvelden var det bålfyring (kva del av "bålforbod" er det som er så jævleg vanskeleg å fatte?), før dei fire apekattane byrja å skyte med luftgevær! Ja, de las rett, dei byrja å skyte med luftgevær! "Tuller du?" spurte venninna mi då eg teksta ho, men tru meg, det hadde eg faen ikkje komme på sjølv, det er så jævla far out. Klokka 02.39 spurte eg om dei kunne dempe musikken, det gjorde dei i ti minutt. Klokka 04.20 tassa eg bort til dei og spurte om vi kunne få nokre små timar på morgonkvisten utan musikk. "Du får spørre han der, det er han som er DJ" var svaret. Men då berre nemde eg at vi hadde høyrt på dei i åtte timar, og at nokre timar stilleheit kunne vere litt fint. Men herregud for nokre apekattar! Angra litt på at eg ikkje tok dei på ordet og vekte dei til nachspiel klokka 6, det kauka dei nemleg ut over sjøen at dei skulle ha... 

Men eg låg i alle fall bra i hengekøya.

Wow! Jeg forstår ikke på hvilke måte sånne folk føler glede av å plage andre. De fortjener å treffe den rette personen, som tar den ene og banker den andre.

Vi kommer akkurat hjem fra kanotur med ungene. Området vi var i (Lindåspollene), er mye brukt av hyttefolk, turfolk og båtfolk, og jeg kjenner alltid på frykten for at det skal være andre som telter og bråker eller fester ute. Skal det være sånn? 

Heldigvis for oss var vi alene på campplassen, og fra hytten i nærheten hørtes kun en hund som bjeffet av og til. Men der har vert ganger jeg må be folk ta hensyn, midt på natten, på steder det er vanlig for barnefamilier å telte...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Wow! Jeg forstår ikke på hvilke måte sånne folk føler glede av å plage andre. De fortjener å treffe den rette personen, som tar den ene og banker den andre.

Vi kommer akkurat hjem fra kanotur med ungene. Området vi var i (Lindåspollene), er mye brukt av hyttefolk, turfolk og båtfolk, og jeg kjenner alltid på frykten for at det skal være andre som telter og bråker eller fester ute. Skal det være sånn? 

Heldigvis for oss var vi alene på campplassen, og fra hytten i nærheten hørtes kun en hund som bjeffet av og til. Men der har vert ganger jeg må be folk ta hensyn, midt på natten, på steder det er vanlig for barnefamilier å telte...

Eg lufta det litt for husbonden, og han foreslo at det er ein måte å hevde dominans på, "har du meir rett på stille enn eg har på å høyre på musikken min", liksom. Og eg får litt kjensla av at dei dreg til skaus for å unngå krava frå sivilisasjonen: om dette var naboene mine, ville dei fått politiet på døra. Men kan ein eigentleg ringe 112 når fem ulike leirar drit i bålforbodet?? 112, liksom? Samtidig, venninna mi fekk ei utblåsing frå ein brennar i går kveld, og bakken tok faktisk fyr, ho slokka som gal, så det ER tørt nok til at det fint kan ta fyr. Og luftgevær?? I fylla? Det er ein klar telefon til politiet. I skauen er det litt annsleis, og eg frykta for at dei skulle bli artige i løpet av natta om eg klaga på dei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingeline skrev (12 minutter siden):

Samtidig, venninna mi fekk ei utblåsing frå ein brennar i går kveld, og bakken tok faktisk fyr, ho slokka som gal, så det ER tørt nok til at det fint kan ta fyr.

Du sitter ikke nå og viser til at andre bryter forbudet mot åpen ild, samtidig som du gjorde det selv? Det var bare venninna di, sant? For når hun slokket som en gal var det jo ikke åpenbart at det ikke kunne bli brann der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingeline skrev (1 time siden):

eg frykta for at dei skulle bli artige i løpet av natta om eg klaga på dei. 

Oh, ja! Det er ikke en god følelse. Man vet aldri hva folk kan finne på, særlig i fylla.

 

Ang. brenner er det ikke noe forbud mot det nå. Så viktig å plassere den ett trygt sted. Vi plasserte den oppi en godt benyttet bålgrue i går kveld :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (58 minutter siden):

Du sitter ikke nå og viser til at andre bryter forbudet mot åpen ild, samtidig som du gjorde det selv? Det var bare venninna di, sant? For når hun slokket som en gal var det jo ikke åpenbart at det ikke kunne bli brann der?

Hæ? Nei, det var som sagt ein brennar som slo seg vrang. Men eg var ikkje der, vi var ikkje på same stad, så eg har ikkje andre detaljar enn det. Det er lov med primus sjølv om det ikkje er lov med bål, det er jo litt ulike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.