Gå til innhold
  • Bli medlem

Soto brenner som tok fyr. Skjønner ikke helt hva som skjedde.


malinmej

Anbefalte innlegg

Hei! 

Lurte på om noen vil hjelpe meg med å forstå hva som skjedde her om kvelden ved teltplassen. Brukte en Soto Amicus brenner og primus gassboks. Holdt på å skru på brenneren på gassboksen når den plutselig sto i full fyr. Soto-brenneren har en selv-antenningsknapp (liten rød som må trykkes inn relativt hardt for å få en gnist). Denne knappen ble ikke trykket på. Flammene sto høyt og jeg slapp instinktivt boks og brenner fra meg slik at den ble liggendes på bakken å brenne (kunne ikke holde). Heldigvis vått på bakken og omkring, og vi hadde et vått håndkle i nærheten som ble brukt for å slukke. Men hvorfor skjedde dette? Noen som har erfaring med slik soto-brenner? Eller kan forstå hvordan den kunne ta fyr uten å ha gnist? Hørte at gassboksen lekket litt i det jeg skrudde på brenneren, men det er vel helt vanlig. Og så - poff! Er dette vanlig??

Endret av malinmej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan ha vært statisk elektrisitet, f.eks. på grunn av klær som gnisser mot hverandre. Den lille gasslekkasjen som kommer når du skrur boksen i brenneren kan da ha blitt antent. Men det er utrolig sjelden slikt skjer, og du har hatt maksimal uflaks.
Det er et tilfelle fra USA som visstnok skal være sant: En person fyller bensin på bilen, lar psitolen stå i og fylle mens han setter seg inn i bilen en liten stund, går ut og skal ta ut pistolen, og bensindampen tar fyr. Mest sannsynlig fordi klærne gnisset mot setet i bilen og opparbeidet seg elektrisk ladning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (23 minutter siden):

Det kan ha vært statisk elektrisitet, f.eks. på grunn av klær som gnisser mot hverandre. Den lille gasslekkasjen som kommer når du skrur boksen i brenneren kan da ha blitt antent. Men det er utrolig sjelden slikt skjer, og du har hatt maksimal uflaks.
Det er et tilfelle fra USA som visstnok skal være sant: En person fyller bensin på bilen, lar psitolen stå i og fylle mens han setter seg inn i bilen en liten stund, går ut og skal ta ut pistolen, og bensindampen tar fyr. Mest sannsynlig fordi klærne gnisset mot setet i bilen og opparbeidet seg elektrisk ladning.

Det var også min første tanke, men det kan da umulig vær nok gass der til at det fremdeles brenner når den har landet på bakken, og må slukkes? Kan brenneren ha kommet i kontakt med en brennbar væske som tar lengre tid å brenne opp, men kanskje antent av statisk el.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (7 minutter siden):

Det var også min første tanke, men det kan da umulig vær nok gass der til at det fremdeles brenner når den har landet på bakken, og må slukkes? Kan brenneren ha kommet i kontakt med en brennbar væske som tar lengre tid å brenne opp, men kanskje antent av statisk el.?

muligens du ikke fikk strammet boksen nok, evt at o-ringen tok kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (2 timer siden):

Det er et tilfelle fra USA som visstnok skal være sant: En person fyller bensin på bilen, lar psitolen stå i og fylle mens han setter seg inn i bilen en liten stund, går ut og skal ta ut pistolen, og bensindampen tar fyr. Mest sannsynlig fordi klærne gnisset mot setet i bilen og opparbeidet seg elektrisk ladning.

Det er til og med på film:
https://www.youtube.com/watch?v=FPKen4QwY7I

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (7 minutter siden):

Det er til og med på film:

Dæsken, den der så jeg ikke komme. Sikkert statisk elektrisitet. Kan det være derfor pumpelåsene ble borte en gang på 70-80-tallet. Det var jo mulig å sette pumpa i før og låse hendelen på samme måte her i Norge også, men nå finnes det vel ikke sånne lenger. Hvis man må holde i pumpa hele tiden er det liten fare for gnist fra statisk elektrisitet.

Det er ikke helt ukjent at bensinen kan ta fyr når man fyller opp tanken på en MC, men da tror jeg det først og fremst skyldes at man søler utenfor og det renner ned på motor og eksosrør som er veldig varme. Mulig det til og med kan antenne bensingass. Jeg sitter derfor aldri på sykkelen når jeg fyller opp, og jeg pleier alltid å holde papirhåndklær rundt tankåpningen som skal ta opp eventuelt søl hvis det spruter over. Bensin er ikke heldig å få på lakken heller, så det er ikke bare for å hindre brann.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Skogens Stønn said:

Dæsken, den der så jeg ikke komme. Sikkert statisk elektrisitet. Kan det være derfor pumpelåsene ble borte en gang på 70-80-tallet. Det var jo mulig å sette pumpa i før og låse hendelen på samme måte her i Norge også, men nå finnes det vel ikke sånne lenger.

;-)

Jo, det finnes på flere stasjoner, men bare på dieselpumper. Der er det jo ikke særlig brannfare. En ansatt på stasjonen sa at en grunn til at de fjernet låsene på bensinpumper var for å hindre folk med kognitive utfordringer i å kjøre avgårde med bensinpistolen hengende i bilen. Det skjedde visst oftere enn man skulle tro.
At det fortsatt er lås på en del dieselpumper skyldes at tyngre kjøretøy gjerne fyller store mengder (og  ikke  fordi vi dieselbrukere er smartere enn bensinbrukere 😃😃)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malinmej skrev (3 timer siden):

 Flammene sto høyt og jeg slapp instinktivt boks og brenner fra meg slik at den ble liggendes på bakken å brenne (kunne ikke holde). [...] Hørte at gassboksen lekket litt i det jeg skrudde på brenneren, men det er vel helt vanlig. Og så - poff! Er dette vanlig??

Altså, når den ble liggende på bakken og brenne, så var det med brenneren påmontert? Det vil vel si at ventilen på brenneren var delvis åpen. Har hendt meg noen ganger det, at jeg har brent en boks tom for gass og da glemt å stenge ventilen på brenneren når jeg tar den av. Skvetter da litt neste gang jeg skrur brenneren på ny boks, men har heldigvis aldri erfart at det har tatt fyr på den måten du erfarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tatt brenneren tilbake til forhandleren, reklamert på den. Om det ikke er en mulighet, ville jeg ha sett om det går å fjerne piezo tenneren fra brennerhodet og heller bruke den med fyrstikker/lighter/fyrstål. Kan jo være at det er noe med tenneren som gjør at en (sideveis) bevegelse når du skrudde brenneren på gassboksen har gitt gnist. Dersom det går å fjerne den ville jeg dertil ha testet brenneren igjen med en ny gassboks, under trygge forhold....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (3 timer siden):

Det var også min første tanke, men det kan da umulig vær nok gass der til at det fremdeles brenner når den har landet på bakken, og må slukkes? Kan brenneren ha kommet i kontakt med en brennbar væske som tar lengre tid å brenne opp, men kanskje antent av statisk el.?

Jo, men altså tenneren satt jo kvar på boksen da det brant.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (31 minutter siden):

Jeg ville ha tatt brenneren tilbake til forhandleren, reklamert på den. Om det ikke er en mulighet, ville jeg ha sett om det går å fjerne piezo tenneren fra brennerhodet og heller bruke den med fyrstikker/lighter/fyrstål. Kan jo være at det er noe med tenneren som gjør at en (sideveis) bevegelse når du skrudde brenneren på gassboksen har gitt gnist. Dersom det går å fjerne den ville jeg dertil ha testet brenneren igjen med en ny gassboks, under trygge forhold....

Høres jo ut som en troverdig teori, dette. Har nok ikke kvittering kvar nei, men skummelt var det. Jeg tror jeg dropper den brenneren fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har vært uheldig og fått en gnist akkurat når brenneren var halvveis påskrud før den tettet helt til. Hvis du prøver på nytt (med en annen gassboks?) og ikke får skrudd av gassen etter at den er montert er det noe feil med brenneren eller lekkasje fra pakningen mot boksen. Hvis du derimot får skrudd den av må enten ventilen ha stått åpen eller brenneren ikke ha vært skrudd godt nok til når gassen tok fyr. At det må ha vært en gnist (eventuelt åpen flamme) til stede er det jo ingen tvil om. Gassen tenner ikke av seg selv sånn uten videre. Det har i alle fall ikke jeg vært borti.

😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 22.7.2020 den 1.43):

Mulig du har vært uheldig og fått en gnist akkurat når brenneren var halvveis påskrud før den tettet helt til. Hvis du prøver på nytt (med en annen gassboks?) og ikke får skrudd av gassen etter at den er montert er det noe feil med brenneren eller lekkasje fra pakningen mot boksen. Hvis du derimot får skrudd den av må enten ventilen ha stått åpen eller brenneren ikke ha vært skrudd godt nok til når gassen tok fyr. At det må ha vært en gnist (eventuelt åpen flamme) til stede er det jo ingen tvil om. Gassen tenner ikke av seg selv sånn uten videre. Det har i alle fall ikke jeg vært borti.

😉

 

Takk for svar! Jeg skal undersøke. I mellomtiden kjøpte jeg meg et lettere trangia enn det jeg hadde fra før. Har gassbrenner til det, og tenker det er tryggere:-). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statisk elektrisitet fra kropp til omgivelser lades ut i det man kommer i berøring (eller nær nok) ett annet potensiale. Dersom brenner og gassboks ble holdt i hendene, uten å berøre bakken eller noe slikt, vil det ikke oppstå gnist når man skrur i brenner. Gnisten vil komme i det man tar i brenner/gassboks for å plukke det opp fra bakken, og da er energien utladet.

Så det er liten sannnsynlighet for at det er statisk elektrisitet som har forårsaket dette, med mindre det har blitt bygget opp nok spenning til å lage gnist mens man fikler med brenneren og brenner/gassboks kommer i kontakt med ett annet potensiale mens man jobber.

Statisk elektrisitet kan heller ikke ha bygget seg opp i brenneren eller gassboksen, da det er materialer med god ledeevne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.