Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppsett av Exped Orion i sterk vind


Tutto

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg ett Exped Orion 3 extreme for en stund siden er er stor fornøyd med teltet i seg selv. Men sliter litt med oppsettet ift andre telt jeg har brukt.

 

Satt opp teltet ved foten av Gaustatoppen i går kveld og det blåste relativt bra, ifølge værmeldingen skulle det være oppimot 10/ms.  Slet veldig med å få opp teltet. Hvordan gjør dere som har dette teltet det i sterk vind? Hvilke side mot vinden og hvilke pluggfester festes før stengene tres i?

Jeg er vandt til å plugge fotenden av tunneltelt før stengene tres i. Men på Orion fikk jeg ikke helt taket på det. Angret litt på at jeg ikke valgte Allak det jeg sto og strevde.

Teltet sto meget bra når det først kom opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke helt funnet løsningen på dette med å sette opp dette teltet i sterk vind. Har ikke brukt å sette i pluggene først, men syns det allikevel går ganske OK, men må være nøye med å holde det. Kan ikke sammenlignes med tunnelltelt sånn sett.

Tror det er et poeng at den lange stangen som tres til slutt kommer helt ned i bakken og settes langs med vindretningen. Om man får vinden fra andre kanter er ikke teltet så stabilt, og mitt flatet ut en gang i kraftig fallvind. Så vidt jeg husker er det andre farger på de bardunene som skal settes motvinds - men kan jo hende jeg husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke har jeg det teltet du sikter til, men har et som har tilsvarende konstruksjon. Dog har jeg aldri satt opp det i svært mye vind. 

Men! Rutinen jeg har er å tre i de to like stengene først, halvveis. Da kan den enden av teltet være bardunert i bakken. Deretter setter jeg i tverstangen og legger den ned mot vinden. Spenner så opp de to like stengene og reiser teltet. I sterk vind vil jeg nok festet en eller to av bardunene også, og ikke bare i bakken. 

Men, ikke noe tvil om at det er mere "bal" med kuppelt enn tunnelt i slik vær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har orion UL3p og har satt det opp på Stadt (Kråkenes fyr) i kuling. Det som funket da var å sette i pluggene først (fest de ekstremt godt) og slå teltet opp med kortsiden mot vinden. Har satt det opp mange steder med mye vind og det går så lenge du setter i pluggene først, men ja, allak er mye enklere å sette opp i vind. 

*Og nei, jeg sov ikke der i kuling, men jeg har tidligere hatt et telt der jeg sleit med å sette det opp i vind, så siden broren min bor der, benyttet jeg sjansen da jeg hadde et nytt orion telt, for å øve meg på oppsett i litt ruskete forhold. Det har gitt pote i ettertid. 

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Hammer sin prosedyre. Jeg satte opp Orion problemfritt i vind på yttersia av Lofoten (riktignok ikke kuling). Derimot holdt det på å gå galt da jeg tok det ned. Hjernen min var ute på egenhånd, så jeg tok løs bunnpluggene og bardunene før jeg tok ut stengene....  . Det er sannelig et godt vindfang i et oppslått telt, og jeg tviler på at Usain Bolt hadde holdt følge med meg der jeg løp etter det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.