Gå til innhold
  • Bli medlem

Alaska på tvers - 57 dager i villmarka


Anbefalte innlegg

Annonse
evensverdrup skrev (1 time siden):

Hei!

I fjor krysset jeg og kona Alaska på tvers, fra Kaktovik i nordøst til Unalakleet i sørvest. 1800km på 57 dager - hvor ca halvparten av tiden var i packraft og resten på beina. Dette var bryllupsreisen vår, så da fikk vi stresstestet ekteskapet også ;) Nå har vi akkurat sluppet første episode i en serie av 4 episoder om turen på Youtube. Tenker at det er noen som kan sette pris på sånt her ;)

Håper dere finner filmen interessant. Skulle du brenne inne med noen spørsmål, så fyr løs! 

 

 

 

 

Dette ser moro ut, gleder meg til å se! Tidenes bryllupsreise :D Kan jeg spørre hvilket kamera dere har brukt? Jeg skal begynne å produsere litt videoinnhold selv (dog noe litt annet enn det segmentet her) og trenger et kamera som funker ute i naturen, gjerne i litt dårlig lys også så jeg kan filme blåtimen foran bålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Klart du kan spørre ;) Vi benyttet følgende videokamerautstyr:

  • Sony hxr-nx80 med røde røde ntg4+ shotgun-mikrofon samt Saramonic trådløse mygger
  • Gopro Hero7 Black
  • DJI Spark drone

Sony kamera er selvfølgelig litt i største laget og drasse med på tur, men hvis du først ser etter et semiproft håndholdt kamera, så kan jeg gå god for denne. Spark dronen ble valgt fordi den kan lades med solcellepanel (de større dronene krever sterkere ladestrøm). Gopro gir mange muligheter til actionklipp. 

Hvis du ser etter kamera for filming i skumring / dårlig lys, så blir det fort kostbart dessverre. Jeg er ingen kameraekspert, men ville faktisk vurdert Canon sitt nye speilløse R6 hvis du vil kombinere foto/video. Den har temmelig imponerende spesifikasjoner og med riktig objektiv bør den være utmerket til å fange bålkosen. Dessverre blir det fort dyrt 😕  Ellers lages det imponerende mye bra med enkle GoPro kameraer. 8ern har fikset litt problemer med lyd og blitt veldig bra på videostabilisering, så det er et meget bra budsjettalternativ - og vil være en et supert supplement senere dersom du skulle gå til innkjøp av et mer avansert håndholdt kamera. Ellers vil jeg påpeke at godt innhold og god story telling er viktigere enn bildekvalitet, så kanskje du kommer langt med noe ganske enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, evensverdrup said:

Ellers vil jeg påpeke at godt innhold og god story telling er viktigere enn bildekvalitet, så kanskje du kommer langt med noe ganske enkelt?

Jepp, dette kan ikke gjentas for ofte. Altfor mange tror de automatisk får gode bilder/filmer bare utstyret er dyrt :-). Big mistake!!
Det er ikke mange 12-minutters youtube-filmer jeg ser i sin helhet, men her gjorde jeg det. Godt jobba, dere har tydeligvis tenkt en del både under opptakene og under redigeringen. Skal jeg pirke på noe synes jeg de emosjonelle delene (da hun var syk bl.a.) ble bittelitt for lange, men bevares, jeg gleder meg til fortsettelsen.

Og ekteskapet tålte turen?? 😃

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (31 minutter siden):

Det er ikke mange 12-minutters youtube-filmer jeg ser i sin helhet, men her gjorde jeg det. Godt jobba, dere har tydeligvis tenkt en del både under opptakene og under redigeringen. Skal jeg pirke på noe synes jeg de emosjonelle delene (da hun var syk bl.a.) ble bittelitt for lange, men bevares, jeg gleder meg til fortsettelsen.

Takk! Setter pris på tilbakemeldingen. Ja, ser at jeg kunne klippet litt kraftigere der. Generelt har vi gjort oss en erfaring på at vi ofte prater litt forlenge når kamera først ruller, og at budskapet fordeles slik at det ikke blir lett å klippe bort nonsense-prat i mellom. Så det er en liten lession learned for fremtidige prosjekter.

Bjørn J skrev (31 minutter siden):

Og ekteskapet tålte turen?? 😃

Å jada! Tror er det er få som har grått og bannet like mye som kona på en bryllupsreise, men likevel strålende fornøyd med hele turen. Ekteskapet blir vel bare sterkere av å dele slike opplevelser? ...tror jeg! ;) 

tonymakkaroni skrev (27 minutter siden):

Veldig bra film, på alle måter 😊 Håper du gir heads up på neste episodene

Takk skal du ha! Jeg poster gjerne neste episode i denne tråden også, så don't you worry. Skulle du ønske å følge alle fremtidige ekspedisjoner, så finnes det en "subscribe"-knapp på Youtube ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

evensverdrup skrev (1 time siden):

et supert supplement senere dersom du skulle gå til innkjøp av et mer avansert håndholdt kamera. Ellers vil jeg påpeke at godt innhold og god story telling er viktigere enn bildekvalitet, så kanskje du kommer langt med noe ganske enkelt?

Hehe ja, men skal du filme i dårlig lys så må du nok punge ut. Det hjelper ikke å være god storyteller hvis det du filmer ender med å bli kornete og uklart😉

Takk for tipsene, spennende å se. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sovjetunionen said:

Det hjelper ikke å være god storyteller hvis det du filmer ender med å bli kornete og uklart😉.

Å joda. Det er mye verre å fortelle historien på en dårlig måte med sylskarpe og klare bilder :-)

Husk også at lyden er akkurat like viktig som bildene!

Endret av Bjørn J
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (3 minutter siden):

Å joda. Det er mye verre å fortelle historien på en dårlig måte med sylskarpe og klare bilder :-)

Stol på meg vennen min, jeg har allerede fortalt en god histore med kornete bilder, alternativet er å foretrekke😅. Men siden du er så ivrig på det: neste gang jeg lager video skal jeg lage en kornete versjon som du kan kose deg med ❤️

Synes uansett vi sporer av her, dette var både en knallbra video og et morsomt konsept. Gleder meg til fortsettelsen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Sovjetunionen said:

Stol på meg vennen min, jeg har allerede fortalt en god histore med kornete bilder, alternativet er å foretrekke😅.

 

En kort kommentar "vennen min": Det er forskjell på å fortelle en historie på en god måte, og en god historie. Sistnevnte kan ødelegges ved å fortelle den på en dårlig måte. Uansett hvor bra den tekniske kvaliteten er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (3 timer siden):

Stol på meg vennen min, jeg har allerede fortalt en god histore med kornete bilder, alternativet er å foretrekke😅. Men siden du er så ivrig på det: neste gang jeg lager video skal jeg lage en kornete versjon som du kan kose deg med ❤️

Synes uansett vi sporer av her, dette var både en knallbra video og et morsomt konsept. Gleder meg til fortsettelsen! 

 

Bjørn J skrev (2 timer siden):

En kort kommentar "vennen min": Det er forskjell på å fortelle en historie på en god måte, og en god historie. Sistnevnte kan ødelegges ved å fortelle den på en dårlig måte. Uansett hvor bra den tekniske kvaliteten er.

Hva skjedde her nå?! 😄😂

Uansett, til trådstarter: Gleder meg til å se filmene dine, høres ut som en drømmetur 👌😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med utrolig gjennomført tur. Gleder meg til å se dette. 

Når det gjelder lengde tror jeg ikke det er noen fasit, men er vel helt uenig i at 12minutter er lenge. Monsen hadde flere hundre timer med rådata når han dro til Canada, mens det bare ble tatt med noen få timer. Jeg syns den serien kunne vært dobbelt så lang. 

Det som er viktig er kanskje klippingen, for lange scener kan bli langtekkelig, selv om filmen bare varer 10minutter. Her kan man nok lære litt av klippingen til de profesjonelle. 3-8 sekunder scener er ganske vanlig, lengre blir langtekkelig. Men det avhenger av hva man tar med. Fange av fisk eller et vanskelig parti som skal krysses er jo interessant å se selv om det tar lengre tid, filming av bjørn likeså. Samme med tent talk! Men, det bør fortsatt ikke ta alt for lang tid. Jeg ser noen som bruker 5minutter på å vise bilde av samme bjørnen, det blir litt kjedelig. (men jeg kan jo hoppe over de scenene så er kanskje bedre å ta det med så kan de som liker slikt velge hva de vil gjøre). Monsen filmer vel ca. 1minutt av samme dyr. (klippingen mener jeg)

Det andre jeg syns er viktig er at det bør være en god miks av teltliv, bål og kaffekos, generell camping, fisking og naturbilder. Da får man mange flere dimensjoner og variasjoner i filmen. 

 

Uansett, gleder meg til å se dette!

Endret av Friluftsnoob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Jeg hadde blitt skilt ved forslaget, med mindre det er 5-stjerners hotell, dusj og ferdigmiddag ved hver camp 😂 Jeg tenker å se dette i kveld. Imponert over turen uansett!

 

Ang. lengde, jeg synes folk er blitt for opphengte i at youtubefilmer skal være så korte for tiden, jeg liker litt lengde på filmene :) 

 

Når det gjelder tenkniske dupeditter og kamera, har jeg sett mye bra materiale på youtube, og lest i kommentarfeltet at alt var filmet med en iPhone! 👍 Og når det gjelder dårlig lys, kan man  fikse det med litt kunstig lys (hodelykt, lumecube etc).

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (19 minutter siden):

Når det gjelder tenkniske dupeditter og kamera, har jeg sett mye bra materiale på youtube, og lest i kommentarfeltet at alt var filmet med en iPhone! 👍 Og når det gjelder dårlig lys, kan man  fikse det med litt kunstig lys (hodelykt, lumecube etc).

Bare sånn så det er klart: Dere må gjerne diskutere dette med videoutstyr og lavt lys, det er jo en interessant problemstilling, men bare så det er tydelig så var ikke dette et spørsmål fra min side som jeg gjerne ville ha svar på. Jeg ville bare vite hva slags utstyr som ble brukt i filmen, av interesse (og helst ikke diskutere mer enn det). 

  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, borgern said:

Synes ikke det gjør noe om klipp er lange, kommer an på innhold.

Enig, ofte kan lange tagninger være en effektiv fortellerteknikk. Det er laget flere spillefilmer i én tagning. En av de siste var Erik Poppes film om Utøya. 90 minutter uten klipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at det diskuteres endel filmtekniske ting her. Tar veldig gjerne konkrete tilbakemeldinger på filmene jeg har lagt ut. Dette er den første klippingen jeg har gjort, så det er uten tvil forbedringspotensiale ;) men hey - det gjelder å ta lærdom av hva som funker og hva som ikke funker. Så både positive og negativ (les: konstruktiv) kritikk tas mot med takk.

Selv erger jeg meg over at vi ikke fikk mange av de store øyeblikkene på minnekortet. Fokuset var rett og slett ikke nok på filmingen. Når man går iskald, sliten og teller skritt for skritt, så er det ikke alltid man har giv til å ta av sekken på 50 kilo for å hente ut et kamera. Så har gjort meg flere refleksjoner rundt hva jeg vil gjøre annerledes på neste ekspedisjon med kamera. Mye går på storytelling og fange de riktige øyeblikkene.

For de som følger med videre, så kan jeg avsløre at uflaksen ikke er over for kona - og det kommer noen klipp av bjørn etterhvert også ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Ang. lengde, jeg synes folk er blitt for opphengte i at youtubefilmer skal være så korte for tiden, jeg liker litt lengde på filmene :) 

Har sett samme tendenser da det har vært et tema på Facebook-gruppen "Friluftsliv Norge" ang varighet på turfilmer. Virker for meg som folk ikke har tid til å sette seg ned å nyte lengere gode videoer, men de skal ses kjapt på vei til jobb, mellom alt "maset" hjemme eller lign. Jeg vil slappe av og se film i ro og tar meg tid til det når det er god kvalitet.

Jeg liker best de som lager gode lengere filmer fra turene sine uten å dele det opp i episoder, jeg følger flere på Youtube som har videoer på opp mot 1 time, men da med godt innhold, filming og lyd hele veien fra turer på opp mot en uke. Er ikke så begeistret for filmer som kan minne om en film-trailer med masse høydepunkter redigert sammen i raske klipp. Men nå har jeg blitt ganske kresen på Youtubefilmer ang kvalitet og innhold. Er veldig glad i de som filmer i 4K.. ganske herlig å sitte å se disse filmene da, 2,5 meter fra et 65" tv, skikkelig kinofølelse :D 
På noen kanaler som deler opp turene sine i episoder, så venter jeg ofte til alle er ute, så jeg kan se alle etter hverandre. Akkurat nå venter jeg på at Friluftsamatørene skal slippe siste episode av 5 fra sin siste tur i Femundsmarka. Da kan jeg endelig rigge meg til i sofan og nyte turen! :D 

Som eksempel, så kan man jo se på Erik Normark, en liten dagstur der blir fort 10-15 minutter. Helt perfekt, og hadde neppe blitt det samme om han hadde klippet det sammen som en 2-3 minutters video. Da forsvinner nok mye av roen han får fram i sine filmer.

Og ang filmen tråden handler om, så har jeg forløpig bare sett første episode og dette lover bra. Eneste jeg ville gjort noe anerledes med, var musikk og prating. Enten kutte musikken når det prates, eller dempe den såpass at tale kommer tydelig fram. Syntes det blir fort støyete når begge to legges over hverandre med samme volum (Selv om det er tekstet).
Gleder meg til å se resten! :) 

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Fantastisk at dere gjennomførte en sånn ekspedisjon!

Uten at jeg har noe greie på film så synes jeg hvertfall ikke at episodene burde vært noe kortere. Dette var en lang ekspedisjon, og du skal være mer enn litt god om du greier å klippe det ned enda mer og fortsatt får formidlet at det var nettopp en lang ekspedisjon.

Jeg synes det kunne vært interessant å ha med litt om forberedelser og logistikk i forkant (hadde ikke trengt å vare så mange sekundene). Det kunne også fungert som en liten introduksjon.

Min opplevelse av sånne 3-8 sekunders klipp som ble nevnt er at det kan bli for heseblesende. Flott i en actionfilm, men for en reiseskildring som dette vil jeg ha ned pulsen og få tid til å bli med.

evensverdrup skrev (14 timer siden):

Selv erger jeg meg over at vi ikke fikk mange av de store øyeblikkene på minnekortet. Fokuset var rett og slett ikke nok på filmingen.

Jo, man må filme om det skal bli en film av det, jeg skjønner det, men det går også litt på om man filmer en tur man går eller om man går en tur for å filme den. Det er ikke alltid så lett å kombinere den ultimate naturopplevelsen og samtidig dokumentere den. Selv er jeg glad i å ta bilder, men noen av de mest intense safariopplevelsene har jeg ikke bilder av rett og slett fordi jeg ville få dem med meg "førstehånds", altså ikke gjennom søkeren. Og noen opplevelser er så intense at jeg glemmer at jeg har et kamera, eller ikke tør bruke det 😊

Executive summary: Bra jobba!

Endret av Blindgjenger
trykkleif
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (9 timer siden):

Har sett samme tendenser da det har vært et tema på Facebook-gruppen "Friluftsliv Norge" ang varighet på turfilmer. Virker for meg som folk ikke har tid til å sette seg ned å nyte lengere gode videoer, men de skal ses kjapt på vei til jobb, mellom alt "maset" hjemme eller lign. Jeg vil slappe av og se film i ro og tar meg tid til det når det er god kvalitet.

 

Helt enig! Det er så deilig (særlig i de sure årstidene), der man setter seg ned, jekker en øl og ser episode etter episode av noe hvor man lar tankene vandre mot neste ekspedisjon! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

evensverdrup skrev (15 timer siden):

Selv erger jeg meg over at vi ikke fikk mange av de store øyeblikkene på minnekortet. Fokuset var rett og slett ikke nok på filmingen. Når man går iskald, sliten og teller skritt for skritt, så er det ikke alltid man har giv til å ta av sekken på 50 kilo for å hente ut et kamera. Så har gjort meg flere refleksjoner rundt hva jeg vil gjøre annerledes på neste ekspedisjon med kamera. Mye går på storytelling og fange de riktige øyeblikkene.

Som andre her har påpekt kommer jo det an på hva som er viktigst for deg. Jeg har selv gått motsatt vei - nå sikrer jeg meg først og fremst den personlige opplevelsen av det som skjer, og hvis situasjonen varer lenge nok til det så drar jeg frem kamera og får begge deler. I de tilfeller man bare rekker en av delene har jeg landet på at det viktigste for meg er å få tatt opplevelsen skikkelig inn – et filmklipp kan ikke erstatte det fullt ut uansett hvor mange ganger jeg ser det.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode refleksjoner her. Selv tenker jeg at det ikke trenger å være enten eller. I løpet av lange ekspedisjoner, i dette tilfellet 57 dager, så er det uansett begrenset hvor mye kameratid det blir. Batterier skal lades med solceller, og 10-15 timer av døgnet går til å forflytte seg. Likevel tror jeg at jeg med enkle grep kan bygge en enda bedre historie rundt turen neste gang. Jeg kan også ha løsninger som gjør at jeg får filmet de mest intense bjørnemøtene eller kan skru på et lett tilgjengelig gopro kamera før en "plutselig situasjon" er over. Tur for meg vil alltid handle om frihet og mestring, ikke filmproduksjon, men jeg vil likevel strekke meg etter å gjøre de riktige tingene når jeg først drasser på kamerautstyr.

Endret av evensverdrup
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, evensverdrup said:

 Når man går iskald, sliten og teller skritt for skritt, så er det ikke alltid man har giv til å ta av sekken på 50 kilo for å hente ut et kamera.

Det skjønner jeg! Men hva med å ha  mobiltelefonen lett tilgjengelig i brystlommen?  De nyere modellene har god videokvalitet, og noen har anstendig telezoom også. Det burde fungere fint for de øyeblikkene som kommer brått på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

evensverdrup skrev (48 minutter siden):

Mange gode refleksjoner her. Selv tenker jeg at det ikke trenger å være enten eller. I løpet av lange ekspedisjoner, i dette tilfellet 57 dager, så er det uansett begrenset hvor mye kameratid det blir. Batterier skal lades med solceller, og 10-15 timer av døgnet går til å forflytte seg. Likevel tror jeg at jeg med enkle grep kan bygge en enda bedre historie rundt turen neste gang. Jeg kan også ha løsninger som gjør at jeg får filmet de mest intense bjørnemøtene eller kan skru på et lett tilgjengelig gopro kamera før en "plutselig situasjon" er over. Tur for meg vil alltid handle om frihet og mestring, ikke filmproduksjon, men jeg vil likevel strekke meg etter å gjøre de riktige tingene når jeg først drasser på kamerautstyr.

Til syvende og sist er man på tur for seg selv! :) Så får det bli en bonus om man får snekret sammen noe man kan dele med andre. 

Vi stikker på packraftingtur til Ungava i juli neste år med skyhøye ambisjoner om å lage den neste store filmen i  8K BBC-Kvalitet, men det kommer jo selvsagt bare til å bli søppel siden vi blir oppslukt i øyeblikkene :D

Det være sagt så digget jeg de to episodene dere har laget! Ufattelig vakker natur, og en helrå ekspedisjon! Mektig imponert over det dere gjennomførte, og selv når man ser det er beintøft (skjærte tenner når du skulle over den kollen med sekk og pulk. Det så blytungt ut!), så er mentaliteten der den skal være! Knallbra jobbet!  

Endret av Anders Holt
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.