Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkeltur - sykkelvesker og bagasjebrett V.S sykkelvogn


Rompetroll

Anbefalte innlegg

I forbindelse med en lengre sykkeltur om et par uker, tok jeg meg en overnattingstur for å teste utstyret, finne ut hva jeg trenger og hva som egentlig ikke er nødvendig. Jeg fant fort ut at sykkelvognen med alt utstyret ble ganske tungt å sykle med, spesielt i brattere bakker. Dagen etterpå da jeg skulle sykle tilbake igjen, merket jeg at det var litt lettere å sykle (kanskje jeg ble vant med vekten bakpå), men fremdeles ganske tungt i bakkene. La også merke til at han jeg syklet med raste ifra meg i nedoverbakkene (det skal sies at han har både lettere utstyr og muligens en sykkel som triller bedre).

Jeg sitter derfor og vurderer om jeg skal prøve å plassere alt utstyret i sykkelvesker og på bagasjebrett. Vil anta at et par sykkelvesker og ett (kanskje to?) bagasjebrett ikke veier all verden, derfor kan jeg spare mange kilo ved å droppe sykkelvognen. Teltet er desidert det tyngste og største av utstyret (utenom sykkelvognen selvfølgelig). Det er ikke optimalt (lav takhøyde, tungt og stort), men jeg fikk det gratis! Vet ikke helt om jeg kan rettferdiggjøre innkjøp av nytt telt til 3-6.000 for å spare 1-2kg og mindre pakkestørrelse. Tanken er å plassere teltet i en vanntett pose bakpå sykkelen oppå et bagasjebrett, som da vil antagelig stikke ut 15-20cm bak. Soveposen tar også litt plass. Hvis denne ikke passer i en sykkelveske blir alternativet å plassere denne frampå på et bagasjebrett i en vanntett pose.

Høres dette ut som en løsning som kan fungere med tanke på stablitet når jeg sykler? Jeg har sett litt på lettere sykkelvogner, men disse koster en del. Utstyret mitt er ikke 100% egnet for "bikepacking", men jeg kan heller sykle med litt tyngre bagasje enn å måtte kjøpe utstyr for flere tusen for å spare et par kilo. 

 

Utstyret mitt i dag er som følger:

  • Hybridsykkel (White SC Comp FF 20 fra XXL)
  • Eldre sykkelvogn fra Biltema (har ikke veid denne, men antar at den veier oppmot 13-15kg). Er ganske lik denne: 27-1889_xl_1.jpg
  • Helsport Turtagrø 3 camp (ca. 3.5kg, usikker på målene sammenpakket, men er rundt 20x60cm).
  • Enkelt stormkjøkken:
  • images?q=tbn:ANd9GcT91jTMNYOB0yOjmz_-2NV
  • Hagløfs sovepose 190cm. Fant ikke fram modell og pakkestørrelse i farten, men ser akkurat slik ut som på dette bildet: ccdf715e60f1484c23550f2390b709ee.jpeg?im
  • Planlegger å kjøpe nytt liggunderlag, men har ikke bestemt for hvilken type ennå. Derfor har jeg inkludert denne i utstyrslisten.
  • Diverse annet (klær, mat osv).

 

Alle tips settes pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter deg helt i å droppe vogna. En ting er at den veier noen kilo, men det er i tillegg 2 hjul til som genererer rullemotstand. Turen blir garantert lettere uten vogna.

Du bør greie deg med bagasjebrett bak med veske på hver side og telt/sovepose oppå brettet. Syns du det stikker ut for mye bak kan du legge dette på tvers av brettet. Da ligger det an mot ikke bare brettet, men også veskene på hver side og blir veldig stabilt. 

Har syklet mange turer i mange år med et slikt oppsett og plusser du på med en styrebag for kamera/lommebok/verdisaker er du godt skodd for langtur.  

Nå har jeg i senere tid også anskaffet bagger og lowrider for gaffel foran (for tursykkelen) uten at det har resultert i annet enn mer vekt.

Visst du ikke allerede har stormkjøkkenet så fins lettere og mindre plasskrevende alternativer som du kan vurdere. Men, selvfølgelig litt avhengig av hva du tenker å tilberede og hva som er praktisk i forhold til kjøkkenet du satser på.

Jeg har en Youtube-kanal (saktetur) og der kan du se eksempel på både gammelt og nytt oppsett på mine sykkelturer. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (19 timer siden):

Støtter deg helt i å droppe vogna. En ting er at den veier noen kilo, men det er i tillegg 2 hjul til som genererer rullemotstand. Turen blir garantert lettere uten vogna.

Du bør greie deg med bagasjebrett bak med veske på hver side og telt/sovepose oppå brettet. Syns du det stikker ut for mye bak kan du legge dette på tvers av brettet. Da ligger det an mot ikke bare brettet, men også veskene på hver side og blir veldig stabilt. 

Har syklet mange turer i mange år med et slikt oppsett og plusser du på med en styrebag for kamera/lommebok/verdisaker er du godt skodd for langtur.  

Nå har jeg i senere tid også anskaffet bagger og lowrider for gaffel foran (for tursykkelen) uten at det har resultert i annet enn mer vekt.

Visst du ikke allerede har stormkjøkkenet så fins lettere og mindre plasskrevende alternativer som du kan vurdere. Men, selvfølgelig litt avhengig av hva du tenker å tilberede og hva som er praktisk i forhold til kjøkkenet du satser på.

Jeg har en Youtube-kanal (saktetur) og der kan du se eksempel på både gammelt og nytt oppsett på mine sykkelturer. 

 

Tror jeg skal prøve å droppe sykkelvognen.

Hvordan er det å plassere mesteparten av bagasjen bakpå sykkelen? Blir ikke sykkelen veldig baktung uten noe motvekt foran? 

Har vurdert å bytte til en mindre og enklere gassbrenner, men den jeg allerede har er relativt liten og lett så har ikke noe stort problem med denne. 

Prøver dessuten å gjøre denne turen ganske billig; er ikke sikkert at jeg kommer til å dra på så mange sykleturer i nær fremtid. Turen er heller for å teste det ut og vil derfor ikke bruke så mye penger på utstyr hvis det ikke er noe for meg. 

Det leder meg videre til sykkelveskene. Er sykkelveskene fra jula eller biltema noe verdt å kjøpe? Jeg er ganske avhengig av at de er vanntette hvis det kommer en skur hvis jeg ikke vil ligge i våte klær og sovepose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Rompetroll said:

Tror jeg skal prøve å droppe sykkelvognen.

Hvordan er det å plassere mesteparten av bagasjen bakpå sykkelen? Blir ikke sykkelen veldig baktung uten noe motvekt foran?

Husk at tung last over hjulet øker riskoen for brudd/skade på eiker, og også større sjans for punktering. Hjul og dekk varierer mye i kvalitet, og White er så vidt jeg har skjønt ganske rimelige sykler.
Jeg skjønner at du ikke vil drasse på ei så tung sykkelvogn. Det ideélle har kanskje vært ei etthjuls vogn av typen Topeak, men det høres ut som du har vurdert det og funnet det for dyrt. Skjønner det, hvis ikke lange sykkelturer er noe du kommer til å satse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare testet sykle med vesker et par ganger. Det blir jo mer vekt bak, og det spørs hvor mye du drar med def. Min steilet veldig lett, jeg er ganske tung også. Får litt følelse at forhjul flyter litt oppå terrenget. Det jeg gjorde en gang var å stroppe fast teltet i styret, det hjalp en del. Skaffet en styreveske etter der. Men ikke godt å ha for mye vekt der heller. Siste gangen jeg brukte sykkel hadde en liten sekk på ryggen for å fordele vekt litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rompetroll skrev (2 timer siden):

Tror jeg skal prøve å droppe sykkelvognen.

Hvordan er det å plassere mesteparten av bagasjen bakpå sykkelen? Blir ikke sykkelen veldig baktung uten noe motvekt foran? 

Har vurdert å bytte til en mindre og enklere gassbrenner, men den jeg allerede har er relativt liten og lett så har ikke noe stort problem med denne. 

Prøver dessuten å gjøre denne turen ganske billig; er ikke sikkert at jeg kommer til å dra på så mange sykleturer i nær fremtid. Turen er heller for å teste det ut og vil derfor ikke bruke så mye penger på utstyr hvis det ikke er noe for meg. 

Det leder meg videre til sykkelveskene. Er sykkelveskene fra jula eller biltema noe verdt å kjøpe? Jeg er ganske avhengig av at de er vanntette hvis det kommer en skur hvis jeg ikke vil ligge i våte klær og sovepose. 

Mye vekt over bakhjulet stresser eikene og kan resultere i brudd om du er uheldig. Hjulet på din sykkel har 32 eiker, noe som bør gå bra om vekta ikke blir for høy. 

Her ser du min gamle terrengsykkel med styreveske + 2 vesker bak + telt, sovepose og pressenning på brettet. Sykkelen veier 16,5 kilo + bagasje 21,5 kg + meg på ca 80 kg.

26" x 2" hjul med 36 eiker.

1445342508_Skjermbilde2020-07-20kl_20_27_29.thumb.png.fc3bf0ebcda90219ebc964722e717ed9.png

Samme oppsett, men annen sykkel. Denne sykkelen veier 13,4 og bagasje veier 21,6 + meg på ca 80kg.

Hjul 700 x 32c med 36 eiker.

1329148515_Skjermbilde2020-07-20kl_20_29_46.thumb.png.74c612c5b24c6d35e2e5a367fbb9cfe4.png

Veskene du ser her er fra BikePack og koster ca 300,- pr stk. De er ikke tette, men har innsydd regntrekk skjult bak glidelås i bunnen. Gjelder også styreveska. Ved regn trenger fuktighet likevel inn fra baksiden som vender inn mot dekket. Med disse bagene tredde jeg en søppelsekk ned i veska og pakket bagasjen forsiktig nedi. Gikk greit helt til det ble hull i søppelsekken. Veska er imidlertid ikke større enn at en litt stor bære/plastpose gjør samme nytten. Jeg liker disse veskene bedre enn Ortliebveskene som jeg også har, og har derfor impregnert de med hjemmelaget guffe og nå er de tette.

Og ja, sykkelen blir litt baktung med alt over bakhjulet, men det merkes mest i bratte grusbakker hvor du går og dytter sykkelen. Forhjulet sklir da litt fra deg i grusen om du ikke dytter bevist framover. På asfalt merkes det ikke.

Liten gassbrenner er greit.( Bildet ditt viste et Stormkjøkken som er ganske stort og tungt)

Sykkelveskene fra Biltema er bra. Ikke samme kvalitet som Ortlieb, men adskillig billigere og helt vanntette. Husk at det er høyre og venstre vesker. Koster 339,- pr stk. Styreveska derfra er ikke vanntett, men har regntrekk. Husk at du får festebrakett til veska som passer diameteren på styret ditt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt fornøyd med sykkelvesker. Er på tur nå og har vesker både foran og bak. Langt liggeunderlag, telt og sovepose har jeg i en vanntett sekk på bagasjebrettet. Det stikker litt ut bak, men ikke mye. Mat, alt for omfattende kokeutstyr og reparasjonssaker går foran, klær og diverse unødvendige luksusartikler (som lenestol, bøker, ol) går bak. Styreveska er genial for kameraer, mobil, lommebøker, sjokolade og alt annet som er greit å ha lett tilgjengelig eller som du vil ta med deg når du forlater sykkelen. Jeg sykler 60-100 km om dagen og koser meg på tur selv om jeg egentlig ikke er noen stor syklist. Tipper totalvekt på bagasjen er rundt 20 kg inkl veskene.

20200708_130301.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i 2stk billige og store sykkelvesker fra biltema på finn.

27-189_xl_2.jpg

Disse er 23L, altså 46L til sammen. Ryggsekken jeg vanligvis bruker på andre turer er 46L derfor tror jeg det blir god plass med disse. De blir hengende bak på et bagasjebrett. Jeg må teste ut med bagasjen bakpå, men tror kanskje at jeg må skaffe meg et bagasjebrett eller sykkelvesker foran for å balansere vekten. Mulig jeg må skaffe meg en styreveske også etter flere anbefalinger. Har derimot litt problemer med å finne bagasjebrett som passer til min sykkel. Hvordan fester dere sykkelvesker foran?

Ble også innkjøp av bedre og mer kompakt liggeunderlag som jeg fikk billig fra outnorth . Jeg fant også ut at etter flere timer sykling er det utrolig godt å sitte seg ned i en god stol, derfor kjøpte jeg også en Helinox Chair One som blir med på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Tubus Tara Lowrider som jeg kjøpte på hektapaatur.no for veskene foran. Den fungerer meget godt og veskene får et lavt tyngdepunkt. Jeg synes sykkelen har en fin balanse med vesker både foran og bak, men jeg har ikke egentlig testet det med bare vesker bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordele vekt er viktig! Vil anbefale deg en handlebar/styreveske som du klipser til styre å har enten telt eller sovepose i denne(den som veier mest av de) for å kompansere vekt. Bruk f.eks Sea to Summit ultra sil pack bag til sovepose eventuelt. På toppen av bagasje brettet har du da telt/sovepose, da har du 46L til disp i sideveskene, holder ikke det har du for mye unødvendig med deg rett å slett. 46L plus volum av telt og sovepose tilsvarer fort en 70L+ sekk noe som burde holde lenge. Husk det er mulig å få vasket tøy vis du tar ei natt på en campingplass i ny å ned. En rammebag på en 5-6L til å de tyngste småtinga som powerbank å andre duppeditter, lommebok,pumpe,,vind/regnjakke og tilgang til ting du trenger kjapt er også å anbefale! 
God tur 👍

Her er min sykkel rigget for tur, har ca 40L til disp å det holder for meg, ja jeg kjører minimalistisk og lettvektsutstyr med en basisvekt på 7 kilo plus mat.vekt fremme er ca 1,6 kilo på telt og sovepose. Helt fremme i den sorte bagen har jeg en 4 pose med real turmat.

 

FA9A41B0-65BE-43AE-A05B-E08BBFD45EC8.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Stenseth skrev (4 timer siden):

Fordele vekt er viktig! Vil anbefale deg en handlebar/styreveske som du klipser til styre å har enten telt eller sovepose i denne(den som veier mest av de) for å kompansere vekt. Bruk f.eks Sea to Summit ultra sil pack bag til sovepose eventuelt. På toppen av bagasje brettet har du da telt/sovepose, da har du 46L til disp i sideveskene, holder ikke det har du for mye unødvendig med deg rett å slett. 46L plus volum av telt og sovepose tilsvarer fort en 70L+ sekk noe som burde holde lenge. Husk det er mulig å få vasket tøy vis du tar ei natt på en campingplass i ny å ned. En rammebag på en 5-6L til å de tyngste småtinga som powerbank å andre duppeditter, lommebok,pumpe,,vind/regnjakke og tilgang til ting du trenger kjapt er også å anbefale! 
God tur 👍

Her er min sykkel rigget for tur, har ca 40L til disp å det holder for meg, ja jeg kjører minimalistisk og lettvektsutstyr med en basisvekt på 7 kilo plus mat.vekt fremme er ca 1,6 kilo på telt og sovepose. Helt fremme i den sorte bagen har jeg en 4 pose med real turmat.

 

FA9A41B0-65BE-43AE-A05B-E08BBFD45EC8.jpeg

Takk for tipset! Hadde jeg hatt litt mer penger å svi av hadde det nok blitt litt lettere og mer kompalt utstyr, og dermed mindre vesker. Jeg får nok god plass som du sier 😁

Tenker å plassere yttertelt og innertelt i mindre pakkposer slik at jeg kanskje får plass til dette i en 10L styreveske, i tillegg til kamera, snacks og diverse. 

Må nesten bare vente til sykkelveskene kommer i posten også får jeg prøve å pakke alt jeg skal ha med meg. Har ikke veid alt, men tror jeg blir å lande på 11-13kg. Det blir uansett en stor vektreduksjon å bli kvitt sykkelvogna, som veier sikkert like mye som all bagasjen. 

Har du bare stroppet fast teltet og soveposen i styret? Hvordan er det å sykle med dette? Det blir ikke ustabilt eller løst underveis? 

Endret av Rompetroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rompetroll skrev (1 time siden):

Takk for tipset! Hadde jeg hatt litt mer penger å svi av hadde det nok blitt litt lettere og mer kompalt utstyr, og dermed mindre vesker. Jeg får nok god plass som du sier 😁

Tenker å plassere yttertelt og innertelt i mindre pakkposer slik at jeg kanskje får plass til dette i en 10L styreveske, i tillegg til kamera, snacks og diverse. 

Må nesten bare vente til sykkelveskene kommer i posten også får jeg prøve å pakke alt jeg skal ha med meg. Har ikke veid alt, men tror jeg blir å lande på 11-13kg. Det blir uansett en stor vektreduksjon å bli kvitt sykkelvogna, som veier sikkert like mye som all bagasjen. 

Har du bare stroppet fast teltet og soveposen i styret? Hvordan er det å sykle med dette? Det blir ikke ustabilt eller løst underveis? 

Det er en styreveske du kobler til styre som bygger litt ut så du ikke får bremseveiere i klem. Styreveska rulles så rundt telt/sovepose. Nei, telt sovepose veier så lite at det ikke er noen problemer for meg, men jeg sykler stort sett på asfalt å gode grusveier å da kortest mulig distanse på grus av den grunn av at ramma tar maks 30mm dekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.