Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia triangle


Bjellesau

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg for ikke så lenge siden et trangia triangel. Dette er et lite stativ som skal passe til både trangia spritbrenner og gassbrenner. Den består av 3 tynne metallplater som en setter sammen + en festebrakett. 

IMG_20200601_082905.thumb.jpg.fd4955d0de58c9af91d4be52bdb9e8c6.jpg

Når jeg testet triangelet med gassbrenner opplevde jeg et uønsket spenn i platene da jeg skulle legge ledningen til brenneren i posisjon under triangelet:

IMG_20200719_141939.thumb.jpg.590ba2b2cb5972270ad922b7cdfa1e1d.jpg

Det førte til at hele festebraketten løsnet og triangelet raste sammen. Jeg prøvde meg frem mange ganger, og måtte være veldig forsiktig for at det samme ikke skulle skje igjen. 

Er det noen andre triangel brukere her på forumet som har samme erfaring? 

Jeg følte meg ikke komfortabel med å bruke dette, så jeg lagde meg en ny festebrakett i ståltråd. 

IMG_20200719_142727.thumb.jpg.b8bb043ceb793f17d7f622c196c4d115.jpg

Her vil hjørnene stikke ut av hullene på sidene av triangelet og holde det på plass:

IMG_20200719_135052.thumb.jpg.175f99641cc560cdadef3b3cbe090175.jpg

Dette har fungert ypperlig i praksis. 

IMG_20200719_135225.thumb.jpg.f80e518b2103f742e583571bf4c265b3.jpg

Og som en bonus så sparer jeg noen gram:

IMG_20200719_134808.thumb.jpg.77faea7df4ad92a89fae3fb020665efb.jpg

IMG_20200719_134826.thumb.jpg.e407764418db581e209500a43f29fa89.jpg

Eller er det noe jeg har oversett med hensyn til originalen? 

Endret av Bjellesau
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevde det samme som deg ved bruk av gassbrenneren i pinsen, men ikke at "hele" Triangelet raste sammen akkurat. Kun at den ene av de tre innfestinger i stålringen ikke går helt inn i hakket, fordi gassledningen legger seg i spenn mot kanten der den går ut fra Triangelet, slik du har merket med orange sirkel. (Bruker gassbrenneren fra Magasinet.no)

Løsningen er enkel:
Liten justering: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/sager/filer-5-stk-2000034848
Stor justering: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/sakser/platesakser/platesaks-2000042335 evt baufil om man har.

Edit: Fant fram min nå og fikset den:IMG_0704.thumb.jpg.8312d9a062fb5b1bd2bcdbb473c7026d.jpg

IMG_0703.thumb.jpg.d767347db310d67576d7035a7b14d741.jpg


Har blitt veldig glad i mitt Trangia Triangle, spesielt med rødspritbrenneren og tar heller med dette på dagsturer, enn gassboks og liten toppmontert gassbrenner :) 001.jpg.1d5aa40bc71fa41ae67238b92650bb81.jpg

004.jpg.fd996c81bec265fbff370bab43705347.jpg

IMG_0397.jpg.acbbb97bed2390fb80df628c4c5f6555.jpg

IMG_0646.jpg.5b8f4e2828396319733a71327e9c93e0.jpg

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (2 timer siden):

Fin løsning, Kristian. Og bra håndtverk. Litt stålull til slutt også? 

Var igrunn det enkleste og bare åpne opp slik. Kuttet rett opp på hver side med baufil og knakk av biten med tang. Tok finpussen og gradene med fil og pusset over med veldig fint slipepapir som siste finish:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (1 time siden):

Var igrunn det enkleste og bare åpne opp slik. Kuttet rett opp på hver side med baufil og knakk av biten med tang. Tok finpussen og gradene med fil og pusset over med veldig fint slipepapir som siste finish:)

Jeg gjorde det samme for å få brenneren fra Go Systems til å passe i triangelet. Denne brenneren kan kjøres i liquid mode med boksen opp ned, noe jeg synes er en veldig stor fordel. Men den har et litt lenger stivt rør og med en annen vinkel enn Trangia sin. Løsningen var å gjøre utsparringen midt i ene siden av trianglet litt bredere.

 

IMG_5318.jpeg

Endret av TerjeH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (På 20.7.2020 den 0.31):

Da er det nok samme brenner vi har, de ser hvertfall helt identiske ut.
Har du bilde fra en annen vinkel der utsparingen vises?

Her. Gjort i ei fart med ei tang og ei fil :)

IMG_0076.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (1 time siden):

Ser vi da har helt samme biter, bare valgt forskjellige utgangspunkt for hvordan brenneren skal stå i Triangelet :) 

Du modifiserte den nok slik jeg i ettertid så at jeg burde gjort det :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
larbrevi skrev (1 time siden):

Bittelitt utenfor emnet, men er det noen av dere som har brukt Triangel sammen med Spritbrenner med winter attachment? Altså blir den dyp nok?

Nå har ikke jeg den delen, men har jo Triangle og spritbrenneren, og måler jeg fra nederste hakket der Winter attachment festes og ned til flaten når Triangle står flatt, så er det ca 23mm. Så om du finner høyden på denne, så finner du kanskje svaret der. Men blir den litt for høy, så er vel ikke det noen krise, man kan jo alltids lage noe Triangle kan stå litt høyere på kanskje..

____________________________________________________________________________________________________________

Og som en liten funfact ang Triangle, så er det jo lett å se at den er svensk, da den har "tre kronor" :D
(Noe jeg aner er et bevisst design fra Trangia, og ingen tilfeldighet...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Jeg lurer faktisk på om Winter attachment bygger på ganske nøyaktig 23mm, så det tyder jo på at det kanskje er tenkt på, selv om det blir close. Saken er egentlig også at jeg ikke ønsker å bygge Triangle høyere, da jeg ofte bruker dette i forteltet og jeg merker at diverse "påbygg" gjør ofte ting litt ustabilt, avhengig av grunnen det står på så klart. Og man trenger jo ikke pushe det for langt med sprit i teltet osv.

Forøvrig blitt veldig glad i winter attachment. Den fungerer veldig bra når det ned mot 0 og kaldere, men om man bruker den så gjelder det å være litt rask med å stable den på plass etter å ha tent på. Jeg har ofte brukt spritbrenneren oppe i en solo stove titan, men den blir for lav når man putter på winter attachment.

Nå virker det jo uansett som om Triangle er helt umulig å få tak i. Jeg ser Trangia melder om en ny i 2021

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

larbrevi skrev (1 time siden):

Jeg lurer faktisk på om Winter attachment bygger på ganske nøyaktig 23mm, så det tyder jo på at det kanskje er tenkt på, selv om det blir close

På denne siden skriver de høyde på 30mm.
https://www.ferrehogar.es/epages/eb2406.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/eb2406/Products/021010

Og i denne videoen sier han at det passer i en tredjeparts-holder(Westwind stand), men ikke i Triangle:
https://youtu.be/QQMYrH1r_NQ?t=215

Så er jo spm, MÅ man ha den helt ned til det hakket nederst på spritbrenneren...?! Har min tvil...funker sikkert en halv cm opp også.
Men er jo andre triks der ute for å forvarme, ser Erik Normark bare hiver hele fyrstikken oppi når han skal tenne spritbrenneren i Triangle om vinteren i mange minus. Jeg gjør det samme når jeg tenner min. Men har ikke testet i minusgrader enda, så skal bli artig å teste litt mer nå i vinter.
Andre ruller sammen litt toalettpapir og tenner på som en veke. Noen forvarmer ved å legge litt filt med rødsprit på et blikklokk under rødspritbrenneren osv..

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det beste bildet vedlagt, men den blir ca 23 mm dypere.

Man MÅ nok ikke ha den akkurat på hakket, men jeg heller til det pga følgende; som jeg nevnte på så er dette typisk i et litt lite yttertelt, så man bør være forsiktig i utgangspunktet. Videre, om man setter den i hakket så er det fortsatt ikke god plass og det er av og til litt vanskelig å se om det faktisk har tatt fyr (altså, om den spriten du skal forvarme med har tatt fyr). Om den har tatt fyr, så skal man jo da gjerne løfte den på plass et sted, f.eks til en Triangel. Og det å da flytte på en brenner som det da er fyr på, og som er full av sprit er jo noe man bør gjøre litt kjapt, og plassere enda kjappere, uten noe mer kål.

Jeg har også testet både fyrstikk og toalettpapir og ja, det funker, men jeg syns forvarming med winter-attachment er MYE mer effektivt. Da er det nesten full fyr med gang, litt avhengig av hvor lenge du forvarmer. Selvfølgelig vil andre metoder funke som du beskriver, men dette er jo da tross alt en standard dingz som er lagt for brenneren.

Forøvrig fikk jeg svar fra Trangia kundesenter at eller deres "brenner-holdere" funker med winter-attachment :-)

IMG_2868.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tydligvis har winter attachment og spritbrenneren, så er det jo et annet mål som er lettere å gå ut i fra..:

42-43mm er høyden der spritbrenneren ligger i holderen til Triangle og ned. Så da kan du jo bare måle hva du får hos deg, litt vanskelig å se på bildet du har der. Under 42mm må det hvertfall være om den skal stå stødig og kun Triangle skal stå i bakken.
IMG_1494.jpg.cb1e89523b1e74e4cb526175f174d560.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (10 timer siden):

Som et side notat: Om du ikke fester forvarmeren i hakket som den skal, så passer den ikke lengre lett nedi hullet på vindskjermen . Nå vet ikke jeg hvor mye det er å gå på i trianglet.

Temmelig likt på Triangle og 27-serien jeg har.
Men Triangle er mindre og enklere å holde på med, så da kan man feste den på etter at spritbrenneren er i "ringen", og klarer man ikke å tenne forvarmeren da, så...ja da er det på tide å lære seg å tenke på utsiden av "boksen". Man får fint en fyrstikk inn i hullene på siden av Triangle, evt kan man gjøre slik jeg har gjort for å få plass til gasslangen, skjære et større hakk, som vist tidligere i tråden. Hullene og utskjæringen går javnt med bunnen av spritbrenneren og bør gi god nok plass. Evt så løfter man Triangle litt om man er stødig på hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Tipper det er "Erik Normark effekten" vi ser her. Mange som har sett han på youtube, og Trangia Triangel er jo noe han bruker ofte. (Men det kan også være korona effekten, hører at det er en del som har problemer med leveranser/frakt osv)

 Edit: Hos Trangia står det "Out of stock- expected during 2021"

Kristian J. Vabø skrev (På 4.11.2020 den 19.02):

...ja da er det på tide å lære seg å tenke på utsiden av "boksen".

Ikke sant, er jo mange måter å tenne og/eller forvarme en spritbrenner på. 

 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DROMEDILLA skrev (14 timer siden):

Følger ikke denne personen. Jeg oppdaget den her inne. 

Hyggelig det!

Når jeg skrev om "Erik Normark effekten" tenkte jeg ikke bare på Fjellforumister, men også at han har over 150.000 følgere på Youtube.  Det er nok er flere der ute som har latt seg inspirere til prøve Triangle tenker jeg. Altså at en rimelig plutselig økning i etterspørsel har gjort at Trangia nå ikke har på lager en vare som har vært hyllevare med forutsigbar etterspørsel i mange år.

Men som nevnt så spekulerer jeg nå. Det kan jo også være pandemien som har bidratt til  de nå har gått tom. Det jo er flere som sliter med leveransene - i alle ledd (forskjellige råvarer til produsenter, ferdigvarer til distributører, butikker osv). 

(Hmm, siden etterspørselen åpenbar er stor, kanskje legger jeg min ut på Finn nå - til en for meg hyggelig pris. ;-)  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.