Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Exped SynMat UL Winter Sleeping Pad


Anbefalte innlegg

Er det noen som har testet denne i skikkelig vintervær og kan si noe om R-verdien holder vann? Jeg har downmat 7 UL fra før og synes de generelt er litt optimistiske hva angår R-verdi hos Exped. Når jeg har sovet på snø har jeg alltid måttet ha med et ekstra underlag for at det faktisk skal hode varmen. Regner med at det samme gjelder her, jeg lurer bare på hvor mye mindre varmt det er ift downmaten. 

https://www.backcountry.com/exped-synmat-ul-winter-sleeping-pad?skid=XPD003T-RD-M&ti=U2VhcmNoIFJlc3VsdHM6ZXhwZWQ6MToyNTpleHBlZA==

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På generell basis så bruker jeg alltid dobbelt uavhengig av hva det er på vinteren med snøunderlag. Om det så er 2x bamse. 

Derfor har jeg også policyen om minst et skum + oppblåsbart på vinteren. For sikkerhetsskyld. Ingen av de jeg normalt er med på vinteren satser på ett enkelt underlag vinterstid heller. Jeg har opplevet at Syntmat 7 LW + tynt skumunderlag har funket ok selv om det er kaldere enn -20 i teltet. Men her spiller selvsagt soveposetypen inn også. Jeg har en "syntetisk monsterpose" som nok hjelper til her også...

Tror du skal kunne lese R-verdier fra samme fabrikk opp mot hverandre (med mindre det er underlag av typen som er kjent for å mangle fyll i kantene eller hvor fyllet har lett for å samle seg (du vet - det har vært noen tråder om dette og gjennomlysning av underlag))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen slike Synmat UL winter underlag fra Exped og synes egentlig de holder mål, men jeg bruker også alltid dobbelt underlag. Har ikke godt nok sammenligningsgrunnlag til å uttale meg om de er noe dårligere enn andre i forhold til R-verdien, Men har brukt dem en del ganger under -10 uten at jeg har frosset.

Har imidlertid ikke tall på hvor mange ganger jeg har lagt andre underlag i diverse handlekurver, men når jeg blir innhentet av fornuften, kommer jeg til at de fortsatt duger, og sletter dem igjen...

Det var på grunn av at jeg fikk halv pris på dem at jeg kjøpte dem i utgangspunktet. Hadde kanskje valgt noen andre om jeg skulle valgt på nytt. Men jeg liker dem innmari godt - først og fremst fordi de er gode å sove på, men også at de tar liten plass og  er lette. Har ikke greid å punge noen av de fire vi har, til tross for at de har blitt ganske mye brukt. Vil tro de har fått ca 70-80 overnattinger hver.

Driver og vurderer et nytt selv på grunn av at de jeg har har mumiefasong som ikke passer spesielt godt i Amok hengekøye som jeg også vurderer. I det  siste har jeg grublet litt på Exped Downmat Ul Winter...  R-verdi på 7 i stedet for 5. Vekten og pakkstørrelse omtrent det samme som synmat. Noen hundrelapper høyere pris... Kan leve med risikoen for at UL underlag kan gå fortere i stykker...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt downmat 9 og bamse om vinteren og det blir gjennomslag med  smeltet snø under teltet. Ikke mye men nok til at jeg tenker at dette ikke er perfekt. Synmat skal i teorien være dårligere en downmat. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine innspill fra flere som er mildt nerdete på liggeunderlag, I love it! 

Innser når jeg leser svarene at spørsmålet mitt er litt mer komplisert enn som så. Jeg bruker også alltid skumunderlag i tillegg på vinteren. Saken er imidlertid den at f eks vanlig synmat 7 fortsatt blir for kaldt. Downmat UL + ekstra liggeunderlag derimot, går brillefint vinterstid. Jeg lurer derfor litt på om winterlite vil komme i samme kategori som synmaten min, eller om den holder på vinter med et ekstra underlag. 

@Erlend Gudvangen Bjørkenghelt enig, mitt downmat begynte å lekke etter 120 netter, da fikk jeg jaggu nytt på garantien. Siden jeg er i USA nå og handler på REI så har jeg kjøpt inn litt andre merker, siden de ikke har de expedunderlagene jeg egentlig vil ha, og det er milevis fra Exped etter min mening på tross av at prislappen er den samme. Saken er at det jeg fikk på grantien er et downmat ul 9, mens jeg ville ha downmat ul 7, så det var ikke heeelt ideelt. Vuderer å selge det igjen og kjøpe dette, så derav spørsmålet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til denne Winter-modellen, men har selv Synmat UL 7M og UL 9LW. 9cm varianten er merkbart varmere enn 7cm. Har brukt denne på fleire vinterovernattinger, men ikke i sprengkulde (kaldeste -17 ute og -6 inni teltet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boggabogg skrev (47 minutter siden):

Kjenner ikke til denne Winter-modellen, men har selv Synmat UL 7M og UL 9LW. 9cm varianten er merkbart varmere enn 7cm. Har brukt denne på fleire vinterovernattinger, men ikke i sprengkulde (kaldeste -17 ute og -6 inni teltet).

Takket ja til Synmat UL Winter som erstatning til delaminert Synmat 7 UL. Tror 9 UL skiftet navn til UL Winter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (18 timer siden):

Opplever Synmat winter som varmere enn Synmat UL, men ikke signifikant varmere. Har brukt det og sovet godt i rundt femten-tjue minusgrader i kombinasjon med Bamse-underlag. 

Ok, og hvis vi da legger til at jeg ikke synes synmat vanlig (ikke UL) er særlig varm, så tror jeg vi kan konkludere med at den ikke er en verdig arvtager til downmaten UL9 :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Se på R-verdien. Den bestemmer hvor bra liggeunderlaget er. Og har hørt at 2 liggeunderlag kan man legge til verdiene av R. 

Er veldig fornøyd med ExpedDownmat HL Winter M.  R = 7 skal gi varme ned til -32. 

Brukt det sammen med Bamse i minus 25. De andre ble kalde underfra og hadde bamse + noe annet. Så det er viktig med god isolasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet en ny standardisert test på r-verdi. Exped kommer litt dårligere ut enn før, Thermarest Neoair underlagene kommer litt bedre ut enn før.

jeg har erfart at en frossen betongkai i -4 grader er mye kaldere enn å ligge på snø i -15 grader, så bakken man ligger på kan ha noe å si også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (14 minutter siden):

jeg har erfart at en frossen betongkai i -4 grader er mye kaldere enn å ligge på snø i -15 grader, så bakken man ligger på kan ha noe å si også.

Betong har en termisk konduktivitet på 1–0,3 mens snø har 0,05 - 0,25 (avhengig av hvor kompakt og våt).

Ang oppdatert R-verdi på liggeunderlag så er det en oversikt her: https://sectionhiker.com/the-new-sleeping-pad-r-value-standard-has-arrived/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.