Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer - Mammut Protect Down Bag -18C?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har per dags dato soveposen Mountain Hardwear Lamina Sleeping Bag -9°C, men etter en 4 dagers tur på Hardangervidden sist uke våknet jeg flere netter av at jeg frøs (selv med en STS Sleepliner Reactor Extreme lakenpose). Har derfor bestemt meg for å kjøpe en varmere sovepose i dun og synes Mammut Protect Down Bag -18C ser veldig bra ut og til en ok pris. Er det noen som har erfaringer med denne? Evt. har noen andre varme soveposer i dun å anbefale til en på 183 cm for ca. samme pris? :-) 

Endret av Rikke Simonsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker et Exped Synmat UL LW 7. Det har en R verdi på 3,3 og skal tåle ned til -4, så jeg tror ikke det er her problemet ligger.

Den syntestiske soveposen fra Mountain Hardware er bare 186 (selv er jeg 183 så dette har kanskje vært litt knapt) og bestilte den nye i lengde 200 cm. HAr nå mottat soveposen fra Mammutt og den virker veldig lovende! Skal prøve den ute ila uken, men vil tro at komboen dun og bedre plass vil hjelpe mye :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikke Simonsen skrev (1 time siden):

Jeg bruker et Exped Synmat UL LW 7. Det har en R verdi på 3,3 og skal tåle ned til -4, så jeg tror ikke det er her problemet ligger.

Den syntestiske soveposen fra Mountain Hardware er bare 186 (selv er jeg 183 så dette har kanskje vært litt knapt) og bestilte den nye i lengde 200 cm. HAr nå mottat soveposen fra Mammutt og den virker veldig lovende! Skal prøve den ute ila uken, men vil tro at komboen dun og bedre plass vil hjelpe mye :-)

Hvor kaldt har det vært på nattestid?

Det første som slår meg er at liggeunderlaget kan være flaskehalsen i oppsettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg at både liggeunderlag og sovepose kan ha vært litt i grenseland, i og med at temperaturen var såpass nær de oppgitte temperaturgrensene. Personlig ville jeg nok ha prøvd et skumunderlag under synmaten før jeg investerte i en dyr sovepose, men har man først tenkt å sove ute i kaldt vær får man jo bruk for en skikkelig varm sovepose uansett. Krysser fingrene for at du blir fornøyd med nye soveposen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mye eller lite luft i underlaget? 

Om du gjør som meg, har lite luft, for å ha en "myk og komfortabel seng" . Så reduseres isolasjonsevne betraktelig. Jeg har bestandig et zlite sol opp på underlaget mitt. Har brukt samme underlag som deg noen år før jeg gikk over til annen produsent. Opplevde enkelte netter som "småkjølig" uten zlite eller bamse, og de var rundt 0 grader. Men med lite luft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ha all luft i når jeg sover i telt og "mykt" underlag hvis jeg ligger i hengekøye. Da har jeg prøvd den nye soveosen ute for første gang og angrer ikke! Det var såpass varmt (7 grader på det laveste) at jeg ikke fikk testet om liggeunderlaget har noe å si, men soveposen er jeg veldig fornøyd med!  Veldig fint løsning at man kan ta armene ut på siden.

@Hammer Ser at Z lite sol bare har en R verdi på 2, hjelper dette nok ifht. kulden sammen med Exped? Og hvilket underlag gikk du over til? Er veldig fornlyd med Exped UL da det tar så liten plass.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For underlag skal det visstnok gå an å summere R-verdiene når man legger de oppå hverandre. Med de to underlagene er du da på en grense rundt 18-20 minus, samme som dunposen. En kar jeg følger på YouTube mener man får best isolasjon med skumunderlaget oppå det oppblåsbare, så kan være en idé å prøve både over og under 👍

Lars monsen, naturehike og ulike nettbutikker har også kopier av zlite underlagene. De fås til rundt 400kr og har ca samme R verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikke Simonsen skrev (10 timer siden):

Pleier å ha all luft i når jeg sover i telt og "mykt" underlag hvis jeg ligger i hengekøye. Da har jeg prøvd den nye soveosen ute for første gang og angrer ikke! Det var såpass varmt (7 grader på det laveste) at jeg ikke fikk testet om liggeunderlaget har noe å si, men soveposen er jeg veldig fornøyd med!  Veldig fint løsning at man kan ta armene ut på siden.

@Hammer Ser at Z lite sol bare har en R verdi på 2, hjelper dette nok ifht. kulden sammen med Exped? Og hvilket underlag gikk du over til? Er veldig fornlyd med Exped UL da det tar så liten plass.

 

 

Mer enn nok for sommer iallfall. Hatt noen vår skiturer også med det oppsettet. Godt å varmt. 

Kjøpte sts etherlight xt insulated. Det er tykkere, litt lettere og litt mindre. Samt integrert pumpebag i pakkeposen. Bruker downmat 9lw på vinteren. Da ligger det bamse underst og z lite på toppen i beddingen. Da er jeg godt dekt om underlaget punkterer også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Rikke Simonsen skrev (På 24.7.2020 den 13.50):

Pleier å ha all luft i når jeg sover i telt og "mykt" underlag hvis jeg ligger i hengekøye. Da har jeg prøvd den nye soveosen ute for første gang og angrer ikke! Det var såpass varmt (7 grader på det laveste) at jeg ikke fikk testet om liggeunderlaget har noe å si, men soveposen er jeg veldig fornøyd med!  Veldig fint løsning at man kan ta armene ut på siden. 

Fortsatt fornøyd med posen? Vil du si at glidelås midt på er bedre i f.eks hengekøye? Er den noe bredere enn andre typiske poser, isåfall er krage/lukkinga god nok rundt hals/hodet synes du? Vurderer riktignok -10 posen da har god vinterpose fra før men de er sikkert så like at du kan si noe som hjelper meg å ta avgjørelsen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.