Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Urberg Guyline Set 4pcs Green


Anbefalte innlegg

https://www.fjellsport.no/urberg-guyline-set-4pcs-green.html?q=bardun

Kjøpte disse og bytta ut snorene på Hennesy Hex Fly.  Jeg tror jeg skjønner sånn delvis hvordan strammerne funker, for jeg fikk spent opp tarpen, med plugger... men syntes ikke det blir stramt nok, og sånn som jeg gjør det, er det litt for lett å løse opp. 

Aldri brukt bardunstrammere før. 

For fortsatt ikke lastet opp bilder, så jeg har noen bilder av mitt "oppsett" her: https://drive.google.com/drive/folders/1G3X6XiQWCxhLiQDvAEvuJUKl9rfrVDI2?usp=sharing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du laster opp et bilde så må du klikke på "+" oppe i venstre hjørne for å sette det/de inn i tekstboksen. Det er en ganske fiffig funksjon om du skal skrive lengre tråder med flere bilder, da kan du laste opp alle bildene først og så skrive teksten og legge til bildene etter hvert som du kommer til det punktet i teksten der bildet skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gikk det jo greit, må ha rota litt og oversett dett. Flaut. 

Får som sagt spent opp tarpen, både rundt plugg og rundt ett tre... men når jeg tar den rundt pluggen, og opp igjen, og hekter på, så får jeg ikke låst den løse enden av bardunen. 

Tok litt ulike bilder, fra ulike sider og barduner. 

Er det kurante strammere

DSCN2802.JPG

DSCN2803.JPG

DSCN2806.JPG

DSCN2807.JPG

DSCN2808.JPG

DSCN2811.JPG

DSCN2813.JPG

DSCN2814.JPG

DSCN2815.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er vel den "løse" enden knytt fast i strammeren, eller bardunen har en knute i enden som stopper i hullet. Ser jo ut til at det kan bli vel lange barduner for akkurat det oppsettet du har rigget her. Alternativer er f.eks å korte inn bardunen på festepunktet på tarpen med en "quick release" knute, eller tilsvarende på bardunstrammeren. Ville forsøkt på noe slikt og ikke korte inn bardunen med å kappe, for da kommer du garantert i en situasjon senere der den blir for kort :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (13 timer siden):

Vanligvis er vel den "løse" enden knytt fast i strammeren, eller bardunen har en knute i enden som stopper i hullet. Ser jo ut til at det kan bli vel lange barduner for akkurat det oppsettet du har rigget her. Alternativer er f.eks å korte inn bardunen på festepunktet på tarpen med en "quick release" knute, eller tilsvarende på bardunstrammeren. Ville forsøkt på noe slikt og ikke korte inn bardunen med å kappe, for da kommer du garantert i en situasjon senere der den blir for kort :)

Takk for tips der. Men hvordan hekter jeg starmmern inn på bardunen som går ned fra tarpen? Jeg innbiller meg at at det hadde vært lettere med starmmere som hadde hull, og ikke hakk. 

For tampen i enden må låses/hektes fast på måte. (jeg merker jeg er skikkelig blond her)

Vurderer å kjøpe nye strammere, som har rene hull, ikke hakk. 

 

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (1 time siden):

Takk for tips der. Men hvordan hekter jeg starmmern inn på bardunen som går ned fra tarpen? Jeg innbiller meg at at det hadde vært lettere med starmmere som hadde hull, og ikke hakk. 

Jeg tror det skal være likegyldig om det er hull eller hakk. Har du vurdert å bøye låsen slik at den kniper mer?

Jeg tror det skal være omtrent slik. Man vurdere selv om man ønsker å kappe eller bare lage en knute..

image.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (1 time siden):

Jeg tror det skal være likegyldig om det er hull eller hakk. Har du vurdert å bøye låsen slik at den kniper mer?

Jeg tror det skal være omtrent slik. Man vurdere selv om man ønsker å kappe eller bare lage en knute..

image.png

 

Så da var jeg ikke så langt unna. Jeg har gjorde som du henviser til, men syntes det var litt for lett å slakke. Prøver å korte litt ned neste gang jeg "tarper"... tenker uansett å kjøpe andre strammere. 

 

Takker for hjelp :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (1 time siden):

Takk for tips der. Men hvordan hekter jeg starmmern inn på bardunen som går ned fra tarpen? Jeg innbiller meg at at det hadde vært lettere med starmmere som hadde hull, og ikke hakk. 

For tampen i enden må låses/hektes fast på måte. (jeg merker jeg er skikkelig blond her)

Vurderer å kjøpe nye strammere, som har rene hull, ikke hakk. 

 

 

Hvis du vurderer nye strammere så kan jeg anbefale disse, såfremt det ikke er absolutt nødvendig at de tar minst mulig plass og veier minst mulig. De er enkle å justere selv når fingerne er kalde og mindre samarbeidsvillige. På mitt tarpsystem så har jeg en slik bardunkrok som du finner på samme siden i enden av bardunen, og strammeren knytt fast i den andre. Denne strammeren er ikke mer egnet enn dine til å korte inn bardunen, bare så det er klart, de fungerer på samme prinsipp. Grunnen til at jeg har en slik krok i enden er todelt, den ene tarpen min (Helsport LY) har bardunløkker som festepunkter så der går krokene rett på, mens den andre har webbing løkker som er for store til å passe i kroken, så der tar jeg kroken gjennom løkken og tilbake i bardunen.

Hvis jeg må korte inn bardunen, mine er ca. 3.5m lange, så trer jeg kroken gjennom løkken i tarpen og lager første knutenløkken av en "trucker's hitch", som er quick release, et stykke ned på bardunen og fester kroken i den. Med dette oppsettet har jeg barduner med strammemulighet på ca. mellom 3.3m og 1.3m. Skal jeg ha det kortere enn det så bruker jeg ikke strammeren men knyter en justerbar knute som også er quick release Adjustable guyline hitch). 

Youtube: Adjustable guyline hitch  --  Trucker's hitch (Ignorer stramme-delen av videoen, jeg har kroken i enden av tauet og klipser denne bare rett i løkken som han knytter på tauet, strammingen skal du jo gjøre med bardunstrammeren)

Mulig dette ble vel mye å forstå med bare tekst, jeg kan sikkert få tatt noen bilder om det er nødvendig.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (12 minutter siden):

Hvis du vurderer nye strammere så kan jeg anbefale disse, såfremt det ikke er absolutt nødvendig at de tar minst mulig plass og veier minst mulig. De er enkle å justere selv når fingerne er kalde og mindre samarbeidsvillige. På mitt tarpsystem så har jeg en slik bardunkrok som du finner på samme siden i enden av bardunen, og strammeren knytt fast i den andre. Denne strammeren er ikke mer egnet enn dine til å korte inn bardunen, bare så det er klart, de fungerer på samme prinsipp. Grunnen til at jeg har en slik krok i enden er todelt, den ene tarpen min (Helsport LY) har bardunløkker som festepunkter så der går krokene rett på, mens den andre har webbing løkker som er for store til å passe i kroken, så der tar jeg kroken gjennom løkken og tilbake i bardunen.

Hvis jeg må korte inn bardunen, mine er ca. 3.5m lange, så trer jeg kroken gjennom løkken i tarpen og lager første knutenløkken av en "trucker's hitch", som er quick release, et stykke ned på bardunen og fester kroken i den. Med dette oppsettet har jeg barduner med strammemulighet på ca. mellom 3.3m og 1.3m. Skal jeg ha det kortere enn det så bruker jeg ikke strammeren men knyter en justerbar knute som også er quick release Adjustable guyline hitch). 

Youtube: Adjustable guyline hitch  --  Trucker's hitch (Ignorer stramme-delen av videoen, jeg har kroken i enden av tauet og klipser denne bare rett i løkken som han knytter på tauet, strammingen skal du jo gjøre med bardunstrammeren)

Mulig dette ble vel mye å forstå med bare tekst, jeg kan sikkert få tatt noen bilder om det er nødvendig.

 

Da fikk jeg litt mer å tenke på/sette meg inn i. 

Takker :-) 

Gjerne bilder, om det ikke er for mye bry. 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (På 16.7.2020 den 13.54):

Da fikk jeg litt mer å tenke på/sette meg inn i. 

Takker :-) 

Gjerne bilder, om det ikke er for mye bry. 

Da har jeg fått tatt noen bilder;

Dette er slik bardunene er som helhet, dette er dog en reserve/ekstra laget av de originale bardunene som fulgte med Helsport LY tarpen. Jeg har byttet ut de som henger på selve tarpen med statisk hjelpetau fra Oslo Sportslager. 3mm for ridgeline og 2mm for bardunene, men prinsippet er helt likt. Jeg har bare simulert festene, det var ikke noe poeng å pakke opp begge tarpene.

Hele bardunen:

bardun.jpg.c5a28a6d717db9bec61c04be58cf9488.jpg

Krok festet direkte i løkke, som er samme prinsipp som de som er fastmontert på LY tarpen:

krok1.jpg.2aed851b88ba33a58642a9e01912226d.jpg

Bardun gjennom webbing løkke på den andre tarpen der webbing er for tykk til å passe i kroken:

krok2.jpg.1c553dce2bc704149fa17aff12dcedec.jpg

Innkorting med første løkken på en "Truckers Hitch":

truckers_innkorting.jpg.e3d040717b84b6a25613949e2df527ae.jpg

Verdt å merke seg er at løkken som kroken nå står i vil falle sammen til den blir stoppet av kroken, det gjør den ikke når man knytter en komplett Trucker's Hitch siden man der legger belastningen tilbake fra løkken, men det har ikke noen praktisk betydning. Her blir jo strammingen nedenfor løkken med bardunstrammeren som befinner seg nedenfor bunnen av bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (19 timer siden):

Da har jeg fått tatt noen bilder;

Dette er slik bardunene er som helhet, dette er dog en reserve/ekstra laget av de originale bardunene som fulgte med Helsport LY tarpen. Jeg har byttet ut de som henger på selve tarpen med statisk hjelpetau fra Oslo Sportslager. 3mm for ridgeline og 2mm for bardunene, men prinsippet er helt likt. Jeg har bare simulert festene, det var ikke noe poeng å pakke opp begge tarpene.

Hele bardunen:

bardun.jpg.c5a28a6d717db9bec61c04be58cf9488.jpg

Krok festet direkte i løkke, som er samme prinsipp som de som er fastmontert på LY tarpen:

krok1.jpg.2aed851b88ba33a58642a9e01912226d.jpg

Bardun gjennom webbing løkke på den andre tarpen der webbing er for tykk til å passe i kroken:

krok2.jpg.1c553dce2bc704149fa17aff12dcedec.jpg

Innkorting med første løkken på en "Truckers Hitch":

truckers_innkorting.jpg.e3d040717b84b6a25613949e2df527ae.jpg

Verdt å merke seg er at løkken som kroken nå står i vil falle sammen til den blir stoppet av kroken, det gjør den ikke når man knytter en komplett Trucker's Hitch siden man der legger belastningen tilbake fra løkken, men det har ikke noen praktisk betydning. Her blir jo strammingen nedenfor løkken med bardunstrammeren som befinner seg nedenfor bunnen av bildet. 

Takker. 

Skal se igjennom alt, og trekke noen konklusjoner etterhvert :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.