Gå til innhold
  • Bli medlem

Knottsikker myggnetting


varmtvann

Anbefalte innlegg

Noen som vet om knottsikre myggnett av denne typen her? Kikket på STS og Lifesystem sine men forstår det slik at de ikke er knottsikre. Alternativet til Hilleberg ligger langt over budsjett og er litt overkill for meg/litt tungt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synd at Helsport sluttet å produsere myggtelt. Jeg har et slikt et og det bruker jeg sammen med tarp. Jeg har ikke hatt noe trøbbel med knott i det teltet. For å spare vekt bruker jeg 3mm Eagle-snor til montering + 4 plugger. Teltstengene blir ikke med. Det er god bredde og lengde i teltet. Jeg tror jeg kan anbefale det teltet mot knott, om du skulle komme over et som ligger til salgs.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas 70 skrev (45 minutter siden):

Synd at Helsport sluttet å produsere myggtelt. Jeg har et slikt et og det bruker jeg sammen med tarp. Jeg har ikke hatt noe trøbbel med knott i det teltet. For å spare vekt bruker jeg 3mm Eagle-snor til montering + 4 plugger. Teltstengene blir ikke med. Det er god bredde og lengde i teltet. Jeg tror jeg kan anbefale det teltet mot knott, om du skulle komme over et som ligger til salgs.  

Bra tips, jeg legger inn et finn-søk på en sånn. 

Hege P. skrev (8 minutter siden):

Jeg har nettopp handlet Frisport myggtelt. Noe slikt du ser etter? Finnes også dobbel, for to personer.

Takk, ja den typen som er finmasket nok til å være knottsikker. Jeg skal høre med dem hvor tett det er!

Endret av varmtvann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dobbel-versjonen fra før. Har ikke merket knottproblemer, men nå når du nevner det er jeg faktisk ikke sikker på hvor tett det er. Teltet er med bunn, men uten plugghemper i hjørnene. Plundrete siden jeg var alene i det. Håpløst å stramme opp med så mye ubrukt plass uten å improvisere noen fester i hjørnene. Uten ble det bare kaos med nettet hver gang jeg skulle inn eller ut med armer og bein som stadig rotet seg fast i nettet og rotet til hele greia. Med enkelversjonen regner jeg med at liggeunderlaget bidrar til å holde orden på saken. Jeg sendte en epost til Frisport og nevnte problemet, men fikk aldri svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (7 minutter siden):

Jeg har dobbel-versjonen fra før. Har ikke merket knottproblemer, men nå når du nevner det er jeg faktisk ikke sikker på hvor tett det er. Teltet er med bunn, men uten plugghemper i hjørnene. Plundrete siden jeg var alene i det. Håpløst å stramme opp med så mye ubrukt plass uten å improvisere noen fester i hjørnene. Uten ble det bare kaos med nettet hver gang jeg skulle inn eller ut med armer og bein som stadig rotet seg fast i nettet og rotet til hele greia. Med enkelversjonen regner jeg med at liggeunderlaget bidrar til å holde orden på saken. Jeg sendte en epost til Frisport og nevnte problemet, men fikk aldri svar.

Dette var nyttig informasjon. Hadde vært veldig greit med fester. Jeg fikk svar fra fjell og friluft og de sier det er knottsikkert. Fjellsport sier det samme om STS nå. Nanoutgaven til STS er fristende siden det er så lett... har 80 hull per cm². Er egentlig mest opptatt av masketetthet og så får jeg finne ut av det med å tette til nederst. Men har hørt at 80 er på grensa for knott (?). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmtvann skrev (43 minutter siden):

Nanoutgaven til STS er fristende siden det er så lett... har 80 hull per cm².

Har det også. Lett og praktisk i sekken, plundrete i bruk: Lett å henge opp og pluggfester i hjørnene. Men uten bunn. I terrenget (som neppe er en rett, nyklippet plen) er det nesten umulig å tette langs bakken. Den lille kanten nede (skjørtet) kan stappes inn under liggeunderlaget, men skal du inn eller ut etter at du har krabbet i posen må nettet løftes slik at du kan åle deg under, eller løsne en av hjørnepluggene, til stor glede for mygg og knott. Derpå følger en lengre operasjon med å legge alt til rette igjen. Helt til du snur deg i søvne og roter til på nytt. Og eventuelle maurkolonier du overså da du slo leir angriper som oftest langs bakken. Der nettet er åpent.

Håpløst for meg i alle fall, med to kjærlige buhunder som gjerne vil sove i armkroken til "mor" innenfor nettet, og som gjerne vil ut og sjekke stoda hver gang de hører noe spennende der ute i mørket..

Nei, den aller beste mygg og knott beskyttelsen er høst og vinter. ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (1 time siden):

Håpløst for meg i alle fall, med to kjærlige buhunder som gjerne vil sove i armkroken til "mor" innenfor nettet, og som gjerne vil ut og sjekke stoda hver gang de hører noe spennende der ute i mørket..

😁Ja det hørtes ikke ideelt ut. 

Veldig nyttig å høre dine erfaringer. Jeg tenker i utgangspunktet at nettet skal brukes som beskyttelse til matlaging/kaffedrikking/ avslapping o. l. på hengekøyeturer ved behov, mer enn til soving. Men jeg vil jo uansett ha behov for å tette til nederst... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettet er tross alt så lett og lettpakket at det er liten grunn til å la det ligge igjen hjemme. I verste fall kan man jo henge det opp i ei grein og trekke det over seg der man sitter. Bare pass på at det ikke tar fyr om du hygger deg med bål til matlaging. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Onetigris sitt myggtelt som opprinnelig kommer med "Fortifly" (tarp + myggtelt) oppsettet deres, men jeg har egen tarp til det. 
Her er Amazon link. Jeg er liiiiiitt usikker på om dette er samme utgaven som jeg har, men har ikke hatt knottproblem selv. 

Liker at det har 3 dører, én i hver ende og én stor på langsiden. Endene er også i stoff og ikke netting, kan da redusere vindgjennomgangen. Spesielt om det brukes med tarp over samme opphengs-lina som teltet er på (eller hva en nå enn velger å gjøre) så lager man nesten et telt i praksis, med stoff på alle sidene. Gjennomtrekk osv kan reguleres med hvordan man plasserer tarpen.

Endret av Vandrefalken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.