Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av vinterbrenner


Oksen

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å kjøpe en bensinbrenner til bruk om vinteren til å fyre i telt, lage mat og til snøsmelting. Jeg har behov for å kunne koke / steke på lav varme uten at maten svir seg fast i midten. Ellers er støy er kriterium slik at det må være en whisperlite eller brenner med silencer. Jeg har lest mye og kommet fram til følgende short list:

Optimus polaris eller nova med berniedawg. Vanskelig å finne forskjellen mellom disse og hvorfor den ene er oppgitt til 4200w og den andre til 2850w når forskjell tilsynelatende ber at sistnevnte ikke kan fyre med gass. På YouTube finnes det en video som viser at nova har raskere koketid i en sammenligning. Leser også at nova får kritikk for konsentrert flamme. Gjelder dette også polaris? Finner få åpenbare ulemper med Polaris bortsett fra at det blir dyrt når man må bestille silencer utenom.

Msr whisperlite ser veldig flott ut med bred og fin flamme, lite støy og til tider veldig billig. Under halve prisen av Optimus med silencer. Ser dog den kritiseres for evnen til å koke på svak varme.

Msr dragonfly. Skal visstnok være god på flammekontroll og anbefales av mange. Vet ikke hvor konsentrert flammen er på denne og hvordan den er til min skisserte bruk.

Hva ville dere ha valgt til nevnte bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dragonfly med silencer. Har hatt kombien i vel 6 år, aldri hatt noen problemer med den. Svært god flammejustering, god nok effekt for vinterbruk, og driftsikker. Har ingen erfaring med de andre alternativene.

Endret av Arntrooney
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.