Gå til innhold
  • Bli medlem

litt hjelp til fjelltur med 70-åring


varmtvann

Anbefalte innlegg

Min mor vil på tur til helgen, og jeg lurte på om noen har tips til et sted over tregrensa der det er fint å sette opp telt ikke så langt fra parkeringsplass uten å gå veldig mange høydemetre med sekk? Maks 3 timers kjøretur fra Drammen. Hun er relativt sprek og har vært på tur i telt før, men vi bør unngå mange høydemetere med tung sekk/ lange gåturer før vi kan sette opp camp (hun nekter å la meg bære hennes ting...). Fikk tips om Imingfjell som et alternativ. Tar gjerne flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er to forslag, Parkere ved Fagerheim Fjellstugu og gå bortover på stien langs Krækkja. Etter ca 1 km kommer du til en liten odde, det er der Krækkjaungen slutter der kan du telte, eller dere kan dra til Halne Fjellstugu overnatte der og så ta båten inn Halne fjorden og så finne en teltplass ved enden av fjorden. Da blir det jo en bedre opplevelse med båttur og det hele. Fagerheim ligge på høyre side ca 15 - 20 min. etter Haugastøl. Fortsetter du videre på RV 7 kommer du til Halne. God tur.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Fredrik skrev (2 minutter siden):

Her er to forslag, Parkere ved Fagerheim Fjellstugu og gå bortover på stien langs Krækkja. Etter ca 1 km kommer du til en liten odde, det er der Krækkjaungen slutter der kan du telte, eller dere kan dra til Halne Fjellstugu overnatte der og så ta båten inn Halne fjorden og så finne en teltplass ved enden av fjorden. Da blir det jo en bedre opplevelse med båttur og det hele. Fagerheim ligge på høyre side ca 15 - 20 min. etter Haugastøl. Fortsetter du videre på RV 7 kommer du til Halne. God tur.

Takk! 1 km høres ut som en veldig fin avstand for henne 😊 

Hun vil dessverre ikke overnatte noe sted da hun er redd for COVID 19-smitte... og jeg tror båttur utgår av samme grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så langt unna Imingfjell har du Kallhovdfjorden og Mårvatn. Her kan du kjøre langt innover fjellet og finne fine steder å telte. Fordelen med å ha bilen med helt opp på fjellet er at dere kan kjøre litt rundt og kikke. Langs veien sørover fra Kalhovd turisthytte i retning Rjukan er det mange fine plasser. Haraldsjå, Store Nivstjønn er for eksempel fine. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (6 timer siden):

Ikke så langt unna Imingfjell har du Kallhovdfjorden og Mårvatn. Her kan du kjøre langt innover fjellet og finne fine steder å telte. Fordelen med å ha bilen med helt opp på fjellet er at dere kan kjøre litt rundt og kikke. Langs veien sørover fra Kalhovd turisthytte i retning Rjukan er det mange fine plasser. Haraldsjå, Store Nivstjønn er for eksempel fine. 

Supert, takk! Jeg sjekker det ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok tipset til @Lompa og campa langs Kalhovdfjorden. Det fungerte veldig bra for dette formålet, for vi kunne slå opp camp like ved bilen og det satte modern pris på! Dro hjem en dag tidlig da værmeldinga slo om fra oppholdsvær til mye regn, men tror hun uansett fikk en fin tur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.