Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med ytterduk - Fjellheimen x-trem 3 camp


masturbatomaximus

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte meg for noen år siden et Fjellheimen x-trem 3 camp. Er i grunn svært svært fornøyd med det og bruker det også flittig på sommeren til tross for at det blir en 2-3 kilo med «dødvekt».

Mitt eneste problem er at jeg ikke evner å få avstand mellom ytter- og innerduk innerst i teltet. I finvær og på kortere turer spiller det liten rolle, men vinterstid og i fuktig vær så er det full fuktfest inne ved fotenden. 

Ser at på nyere modeller er takhøyden i enden hevet en god del - usikker på om dette er korreksjon av problemet?
 

Uansett: Er det noen som har vært borti denne utfordringen og eventuelt har en løsning?

 

7B741D5E-548F-4A61-B77E-49EA14E036BB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har du någon bild från baksidan

Jag har själv det mindre himalaya 2 och står i inst broschyr att ej spänna lina i mitten på kortsidan lika hårt som de yttre

Jag har ej anv mitt på tur men satt upp i hård vind minst 10 ms och spände ej så mycket i mitten kollade ej mellanrummet men skulle märkt om ytter och inner duk varit nära då jag var inne i innertältet och tog många bilder bl på sido ventilerna som sitter långt bak i innertältet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jag såg på en bild från tillv att det är relativt kort avstånd mellan dukar i plan ritningen och kanske kan en lösning vara en extra fäste på mitten av ytterduken  ev med lösa klämmor som  finns och att sätta extra tyg mellan klämman och yttertältväven som skydd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. I sterk vind er det faktisk helt uproblematisk, da luftingen blir så god at all fukt fordufter. Fikk testa det i 17 m/s i fjor høst, fullbardunert. Mye bevegelse og bråk, men tålte det helt fint.


Her ser du hvordan innerteltet presses mot ytterteltet.

Bilde: 

D4704743-35F0-4DD2-95BE-92779C52CCC3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok ser ut som tillräckligt med stormlinor och då endast konstruktions fel med för kort avstånd från början

Har du använt tältet utan innertält på sommaren med något markskydd och myggnät över sovsäck

kan i mitt tält spara ca 500gr.

Hadde ett Helsport glittertind sl 2p men 15d ytterduk var inget för mig ev köpa pro variant eller annat litet tält med minst 20d väv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

masturbatomaximus skrev (8 timer siden):

Uansett: Er det noen som har vært borti denne utfordringen og eventuelt har en løsning?

 

7B741D5E-548F-4A61-B77E-49EA14E036BB.jpeg

Vi hadde samme problem med samme telt, spesielt på vinteren (litt av årsaken kan ligge i dårlig trakketeknikk der ytterteltet kommer litt lavere enn innerteltet.) Vi løste det det med å bytte til Spitsbergen x-trem 3camp. Vi vurderte å oppgradere til nyere versjon av Fjellheimen, men kom fram til at vi var så luta lei det skrånende innerteltet at den ekstra vekten var verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd samme problem i light-varianten av teltet. Som det det nevnes tidligere i tråden er det viktig at midtre pluggfeste ikke er festet for stramt. Kraften bør gå langs sømmene ned til de to pluggfestene som sitter der. Finner du den perfekte vinkelen får du en del ekstra cm mellom inner- og yttertelt. Da er de også mulig å heve det midterste festet med f.eks en pinne/bardun for bedre lufting.  Problemet med kondens er jo størst i rolig vær. Minner også om at det bør være forteltet som står inn vinden i ruskevær, men det visste du sikkert allerede. Fjellheimen er gode telt, men litt for kilne på oppsettet etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif J skrev (1 time siden):

Jeg har opplevd samme problem i light-varianten av teltet. Som det det nevnes tidligere i tråden er det viktig at midtre pluggfeste ikke er festet for stramt. Kraften bør gå langs sømmene ned til de to pluggfestene som sitter der. Finner du den perfekte vinkelen får du en del ekstra cm mellom inner- og yttertelt. Da er de også mulig å heve det midterste festet med f.eks en pinne/bardun for bedre lufting.  Problemet med kondens er jo størst i rolig vær. Minner også om at det bør være forteltet som står inn vinden i ruskevær, men det visste du sikkert allerede. Fjellheimen er gode telt, men litt for kilne på oppsettet etter min smak.

Hei, Leif

Takk for tips!

Ångående det å stille fortelt mot vinden har jeg faktisk gjort det stikk motsatt så lenge jeg har hatt dette teltet her.

Rett og slett pga at jeg opplever at det da står mer aerodynamisk med laveste ende mot vind. De gangene vinden har snudd og jeg får vinden inn mot forteltet mener jeg at teltet rykker og gynger noe mer, men godt mulig det bare er på grunn av slurvete bardunering på antatt leside... I skikkelig regnvær ser jeg dog poenget med tanke på vanninndriv gjennom ventiler etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Leif J skrev (På 12.7.2020 den 22.48):

Minner også om at det bør være forteltet som står inn vinden i ruskevær, men det visste du sikkert allerede. Fjellheimen er gode telt, men litt for kilne på oppsettet etter min smak.

Har aldri satt forteltet mot vinden i ruskevær på mine tunelltelt (fjellreven). Da vil man jo få mer vind og snøfokk inn i teltet når man åpner, og i roligere vær er noe av hensikten at CO fra matlaging skal trekke vekk fra innerteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg setter opp Nammatj GT med forteltet opp mot vinden i sin "Hvordan sette opp Hilleberg telt i sterk vind"-video https://www.youtube.com/watch?v=3eFAyKMz314   @Marius Engelsen er inne på de negative sidene med dette, en positiv side er at ytterteltet ikke blir trykket ned på innerteltet ved sterk vind bakfra (ref forrige versjon av Fjellheimen).

image.png.0cc025474f4789bcc15446f7cc5b0c5d.png

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.