Gå til innhold
  • Bli medlem

Identifisere ukjent brenner


djem

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått en brenner som jeg ikke vet noe som helst om. Den ligner på Optimus 111, men er mindre og mangler pumpe.

Jeg antar at dette er en bensin-brenner, men tenker at det er smart å spørre først for å unngå brannskader.

Jeg har lagt ved bilde av brennere ved siden av en Optimus 111T. Er det noen her som kjenner igjen brenneren? 

18BCECA2-0584-436C-B9A2-12BAE60F23D8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En Optimus 8/8R eller en klone. Kasse har variert gjennom årene hos Optimus men så vidt jeg vet var det nikkel tank på de tidligere års produksjoner og messing senere. Rattet har og variert men ting passer om hverandre og kan være byttet. Dog hadde de preg i lokk med logo og modell. Så klart kan kasse være skifter senere. Men det er noe her som peker i retning at det er klone. De russiske klonene var ofte i grå farge og hadde nikkel tank. Diameter på sirkel på flammespredee ee og litt mindre enn typisk Optimus sine. Uansett er det en bensinbrenner. Har en 8R selv og bruker den mye på dagstur når det er kjølig. Det er ikke pumpe på de innebygget så trykk skjer ved at tanken varmes opp under forvarming. Jeg bruker en Trangia fuelflaske til min som er fin både for å fylle på tanken og for å ha bensin på brenneren for å forvarme. Trykk og effekt øker under bruk. Anbefales vel og ikke ha for store kjeler og panner på den da tank blir vel varm. I motsetning til 111T du har så har den lavere effekt og det er en såkalt bråkebrenner i den.

Ta en titt på rattet på den å se om det er preget med kyrilliske bokstaver. På optimus sine er det vel gravert med Clean og Close hvitmalt.

Finnes vel også kloner fra Taiwan bl.a.

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å være en klone fra Russland/Sovjetunionen. Primus Touristy, PT-1 eller PT-2 mener jeg de kalles. Ganske lik Optimus 8, men forstår delene ikke lar seg bytte mellom de. Bensinbrenner som bygger trykket selv. Praktisk brenner du har der da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er så enkel og grei å bruke så jeg brukte en slik når min sønn skulle lære å bruke primus på tur med 8. klasse.    Lærerne var litt skeptiske til at han "kunne" bruke den :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.