Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av lette fjellsko til dagsturer i fjellterreng


Kattugla

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg nye fjellsko. De bør ha bred lest, være lette og ha god ankelstøtte. Til bruk på dagsturer i tørt fjellterreng med en del steinur (Trollheimen).

Hva kan anbefales? Har noen erfaring med La Sportiva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kattugla skrev (På 10.7.2020 den 23.34):

De bør ha bred lest, være lette og ha god ankelstøtte.

Jeg antar du mener ‘ankelbeskyttelse’?

Jeg vil anbefale å ta en titt på Altra Lone Peak Mid. 
Hoka har også noen ‘Mid’ modeller med ankelbeskyttelse, men de er ofte veldig smale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (5 minutter siden):

Jeg antar du mener ‘ankelbeskyttelse’?
Hoka har også noen ‘Mid’ modeller med ankelbeskyttelse, men de er ofte veldig smale. 

Jeg har Hoka Sky Kaha, opplever de som bredere i fremfoten og større i størrelsen enn Salomon (Quest 4D 2). Hoka har jeg i 44 2/3 og Salomon i 45 2/3.

Jeg bruker Hoka'ene i lettere terreng, dempingen og "behageligheten" å gå med er finfin. I røffere terreng, dvs mer steinete/ur gir sålen for lite "feel" med underlaget og den kjennes for myk til dette. Slitestyrken er nok heller ikke på nivå med Salomon skoene som er vesentlig mer "heavy duty". Savner ikke mer demping i Salomon skoene, de er behagelig å gå langt med. Hoka skoene ble kjøpt inn for å være en mellomting mellom terrengløpesko og Salomon støvlene siden de har høyere skaft enn terrengskoene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (På 12.7.2020 den 12.13):

Jeg har Hoka Sky Kaha, opplever de som bredere i fremfoten og større i størrelsen enn Salomon

Mulig den nye Gtx-utgaven er bredere enn eVent-utgaven jeg prøvde, den var omtrent like smal som Salomon. 
Altra Lone Peak Mid er betydelig bredere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.