Gå til innhold
  • Bli medlem

Våte fjellstøvler gir utslett


Terje WJ

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på to helgeturer i det siste, begge har vært ganske våte og jeg har gått med våte fjellstøvler nesten hele tiden. Problemet er at jeg har fått utslett på føttene, og det bare opp til sokkehøyde, så det har avgjørende noe med de alt annet enn tørre støvlene å gjøre. Jeg har tenkt at noe av det følgende vil kunne bøte på problemet:

- lufte føttene godt om kvelden

- skylle føttene med vann ofte, kanskje hver dag

- bytte til rene sokker oftere

- kjøpe nye sokker (de gamle har kanskje lagret gammel svette, som ikke går an å vaske vekk...?)

Men hva med kremer, salver, o.l. for å forebygge? Noen tips?

Jeg vet ikke med dere, men mine støvler lukter noe helt forjæ... Kjøpte dem i fjor høst, Scarpa Ladakh (med gore-tex). Har brukt dem en 70 - 80 dager. Noen løsninger?

Vil sette stor pris på innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg vet ikke med dere, men mine støvler lukter noe helt forjæ... Kjøpte dem i fjor høst, Scarpa Ladakh (med gore-tex). Har brukt dem en 70 - 80 dager. Noen løsninger?

Vil sette stor pris på innspill.

Du kan få kjøpt kullfibersåler i skobutikker. Jeg har ikke prøvd det i fjellsko, men det hjelper godt i vanlige sko.

Når det gjelder ditt første problem jeg tror tiltakene du har ramset opp er de beste. Skyll opp sokkene på kvelden, og prøv å tørke dem i løpet av natta. Kremer stenger visstnok for lufttilførselen, og en del jeg har snakket med anbefaler ikke dette. Fotpudder kan kanskje være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd utslett på anklane eg og til tider. Tipper det "bare" er irritert hud, utan at eg har for mykje peiling på dette.

Til Norge på langs turen kjøpte eg med meg ein fotsalve: Gerlachs Gehwol Footcream (Kjøpte den på Samarit)

Litt informasjon på denne sida: http://www.lukab.com/proddetail.asp?prod=GE206127

Den fungerte utruleg bra! Den syntes å hjelpe mot det meste, hadde omtrent ingen problem med verken utslett eller gnagsår på heile turen, kanskje delvis takka denne? (utanom gnagsår då eg gjekk på asfalt, men det er ikkje til å unngå..)

Føtene "føltes" også genrelt bedre etter ei slik overhaling innimellom.

Så eg er igrunnen einig i det meste som står i produktomtalen (og det er ikkje så ofte):

Gerlach's Footcream prevents aching feet, sores, blisters, soreness and chfing. It has an anti-inflammatory effect, prevents athlete's foot, and brings the activity of the perpiratory glands to a normal level. The cream eliminates foot odour and other side effects of excessive foot perspiration. Gehwol Footcream strengthens the skin and makes it resistant. Protects amputation stumps, and hands during strong strain. In addition, the foot cream offers protection against cold feet and frostbite. Gerlach's Footcream is known since 1882 and is constantly adjustable on the proven basis to the current scientific knowledge. Gerlach's Gehwol Footcream had been successfully used a million times over to treat overstrained feet,

75ml

På sjølve tuba står det også følgande: "Protects tired feet and skin on which high demand are made."

:mrgreen:

Edit: Samarit er ein lokal butikk i Sandnes. Selges sikkert i helekostbutikker eller apotek også (evt tilsvarande produkter)

post-5-133474440318_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje.

Jeg pleier å bruke 2 par sokker. Et par tynne fukttransporterende av syntetisk materiale innerst og et par tykke ullsokker ovenpå. Slik tror jeg at jeg holder føttene relativt tørre. Har aldri hatt problemer med utslett.

Ellers tror jeg det er viktig å vaske føttene når du slår opp telt og etterpå ta på et par tørre sokker. La de brukte sokkene tørke over natten. Tynne innersøkker tørker veldig raskt, også etter en vask i elva. Jeg har sluttet å vaske de tykke ullsokkene på korte turer. De trenger 2-3 dager til å tørke. Jeg bruker dem i 3-4 dager i strek og tar med flere par.

Ang. Gewohlkremen: den holder kanskje fotlukt borte, men den lukter ganske sterkt av seg selv. Men kremen er behagelig etter en dagstur. Jeg bruker den av og til ved ankomst, ikke om morgenen.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nesten samme sokkekombinasjon selv, men yttersokken er av type teknisk ull (altså omtrent 50 prosent ull og resten syntetisk). Merket er forøvrig Bridgedale på begge parene. Veldig fornøyd.

Grunnen til at jeg blir våt er at jeg går over bekker, elver, eller også under veldig våte værforhold. Ingen kan holde seg tørr hvis forholdene over tid vil det anderledes.

2-3 dager er lenge å tørke sokker, et kjent triks er å legge dem inntil kroppen eller ta dem på utenpå et tørt par når du kryper ned i soveposen.

Angående kremen, uansett hvordan den lukter er den sikkert som den skjønneste duft i forhold til mine fjellstøvlers odør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Min erfaring er: Skift til tørt minst en gang om dagen (om man går seg våt) i verste fall, bruk plastposer utenpå sokkene (eller gjerne imellom sokkene) men våt over lengre tid er dårlig sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er: Skift til tørt minst en gang om dagen (om man går seg våt) i verste fall, bruk plastposer utenpå sokkene

(eller gjerne imellom sokkene) men våt over lengre tid er dårlig sort.

Etter min erfaring er plastposer NOGO, det er å be om å få fotsopp.

Å Frottere føttene med et håndkle er å anbefale. Helst ett par ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

Ved utslett anbefaler jeg at du prøver anrdre typer sokker. Jeg har selv dårlig erfaring med sokker med mye kunstfiber. Spesielt på vinteren. Har brukt mange modeller Bridgdale, ikke fornøyd. Prøv en teknisk sokk som har ull inn mot huden. Bør være mer enn 70% ull i hele sokken. Smartwool sokkene i Trekking og Hiking serien er knallbra. Holder seg luftige og varme selv om det blir vått og klamt. Ren ullfrote mot huden og mer kunstfiber i yttermateriale for passform og slitestyrke.

Min siste nødløsning før jeg kaserer støvlene i forhold til lukt er å fylle de med varmt vann og klor/såpe. Lar det stå ett par timer skyller godt og tørker de på varmekablene i gulvet. Tar knekken på lukta. Med G.tex går det ikke så hardt ut over læret. Smør læret godt inn etterpå. Helst en voks, eks Nikwax. Ikke tørk støvler på sterk varme og ikke smør de for ofte. Kan få lære til å svelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AG: Jeg kjøpte Bridgedale... Men jeg skal kjøpe et par sokker til, så jeg skal ta deg på ordet og gå for Smartwool. Jeg har også stusset på det lave ullinnholdet i de tykkeste sokkene fra Bridgedale (47% tror jeg).

Og ja, jeg tror jeg skal forsøke klor og såpe, lukta har nemlig vist seg å være gjenstridig... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.