Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker tips til relativt lett telt til jakt/fiske


eiriktv

Anbefalte innlegg

Hei, sitter (igjen) og vurderer om jeg skal supplere med nytt telt til jakt og fisketurer. Hovedsakelig bruk vil være bruk i fjell, under 3 sesonger. Sesongavslutning for telt på høyfjell blir reinsjakta, hvor det innimellom blir endel vind, og ikke uvanlig snø/sludd på kveldene, gjerne en kombinasjon av disse. Har de siste årene brukt et RT 1-2 SL, modifisert med flere pluggfester. Det har akkurat plass til meg og hunden, men ikke mer. Det er et greit telt, men synes takhøyde er lav, og om man blir tvunget til opphold i telt pga vær så er eneste alternativ å ligge på siden, noe som over tid er litt plagsomt.  Ellers jakter jeg bevegelig og bryter leir hver morgen, og slår opp teltet på ettermiddagen når det er på tide å roe ned for kvelden. Det gjør at jeg som regel finner teltplasser som ligger noen lunde i ly for gjeldende vind, og har hittil ikke plagdes veldig med dette på RT, selv om jeg av og til opplever at det fyker inn endel snø mellom ytter og inner telt.  Jeg har noen enkle krav:

-Grei plass til 1mann (185cm) og en middels hund. Evt mann og en unge, og evt en hund, eller 2. Hunder kan alltids danderes rundt om dersom barn er med så det er ikke største utfordring.

--Max 2kg. Ønsker egentlig så lett telt som mulig, men man må kanskje kompromisse, men hunden bærer kløv og kan avlaste her.  Ønsket om lett utstyr handler først og fremst om å øke lastekapasitet på retur med evt kjøttbør..

-Min 95cm takhøyde. RT har 90cm og med xtherm i bånn blir man krum i ryggen- eller blaut i skallen... Å ha plass til å sitte noenlunde komfortabelt oppreist er en stor fordel. Spesielt til senhøst bruk med mye innetid...

-Lett å sette opp. Det er stort sett steinete, og RT er klønete sånn sett, selv om ekstra pluggfester hjalp mye.  En kompis har locus khufu  - fint telt, men krever at han får shotgun på teltplass da slike telt er rimelig avhengig av at man kan plugge på riktig sted.

Er egentlig OK fornøyd med RT til sitt bruk, men det er og blir litt klønete. Lett og fint, og tar lite plass, men knotete å spenne skikkelig opp.  Har fjellheimen 3camp fra før, digger plassen og høyden, men det er tungt, og det blir nesten litt ensomt å sove i såpass stort telt alene :P  Ser at RT 2 har mer plass, men da er man vektmessig i et terreng der det finnes andre alternativ. Det jeg har kikka litt på er Hilleberg niak, fjellheimen SL2, o.l. man burde sikkert også inkludert anjan og flere i vurderingen. Har også sett litt på trolltind. Fint telt, men da jeg såvidt prøvde det hos helsport virka det overhengende at fotenden ville ta borti duk og bli blaut.  Som sagt synes jeg niak virker fint, dersom vekt stemmer, men er litt skeptisk til om det vil fyke mye snø mellom ytter og inner. Egentlig ikke noe stort problem sånn sett, men uheldig for kondens. Også litt usikker ift om design gir mye løft om ikke kanten står i le. En annen ulempe er det blir i overkant luftig om man dropper innertelt på kortere stunt turer.

Er ikke snakk om ekstrem bruk da jeg ikke reiser i fjellet om det er meldt vedvarende drittvær, men man bør tåle det som kastes på en når en er ute.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at du bør vurdere Hilleberg Unna. Meget romslig for én pluss ei middels bikkje. Én person og et barn går også greit, men skal du ha 2 hunder i tillegg begynner det å bli trangt.
Unna er lett å sette opp, og trenger få plugger så det kan stå på steder med dårlig pluggfeste. Det er et robust og gjennomtenkt telt. Mange reagerer på at det nesten ikke har fortelt, men det er fordi de ikke har prøvd det. Søk på Unna her på forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Unna ser veldig bra ut. Litt tungt, men ser ut til å ha bra nok ventilasjon til at man kan droppe innertelt i ok vær. Da er det heller ikke noe mas med å koke morraskaffe uten å gå ut av posen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Per Fredrik i og for seg, men med vekt rundt 1.4-1.5 kg begynner nærme seg bedre konstruksjoner  - som f.eks niak, og enkelte lette tunelltelt som nok komfortmessig er overlegne. I tillegg er det fortsatt like knotete å sette opp, krever enda mer plass osv.. Men absolutt fordel av høyde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niak kan være en god løsning, men jeg valgte det bort på grunn av ventilasjonssystemet. Blåser det så tar vinden tak inn under bunnduken og løfter opp denne. Da kryper kulde inn. Han som lager de knall fine videoene under navnet Friluftsamatørene bruker Niak og virker fornøyd med det. Jeg kjøpte Helsport trolltind isteden. Bruker det i skauen da det ofte blir litt knotete å sette opp Ringstind SL der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Humbug, enig til vinterbruk, men er ikke aktuelt med vinterbruk til dette teltet - med mindre en kjøper Unna da.. Men i høfjellet er det ofte noen minusgrader, og muligheter for delvis snø fra slutten av august.  

Er ventilasjon på unna bra nok til at man kan unngå den værste kondensen ved bruk uten innertelt? Da kommer man ned i ca 1,5kg som er akseptabelt, og ikke veldig mye tyngre enn det jeg har. Niak klokker inn på 1,7kg  og noe særlig mer enn det er jeg lite lysten på å dra med på reinsjakta. Det blir nok trim uansett og kliving i ur, så man trenger ikke lesse på mer enn nødvendig for trenings skyld. Men det er jo kjipt å få regnvær inni teltet om det blåser litt og..

@Per Fredrik ser poenget ditt, og er noe av det jeg er "redd " for med niak. Samtidig er veldig mange andre kuppeltelt lagd med det ventilasjonssystemet, også for 4s bruk så det funker sikkert.  

Ellers ser RS SL ut sånn når været drar seg til, før ekstra pluggfester riktignok. https://imgund.com/media/1637959979770574468

Større hund er kanskje det enkleste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eiriktv skrev (56 minutter siden):

@Humbug, enig til vinterbruk, men er ikke aktuelt med vinterbruk til dette teltet - med mindre en kjøper Unna da.. Men i høfjellet er det ofte noen minusgrader, og muligheter for delvis snø fra slutten av august.  

Er ventilasjon på unna bra nok til at man kan unngå den værste kondensen ved bruk uten innertelt? Da kommer man ned i ca 1,5kg som er akseptabelt, og ikke veldig mye tyngre enn det jeg har. Niak klokker inn på 1,7kg  og noe særlig mer enn det er jeg lite lysten på å dra med på reinsjakta. Det blir nok trim uansett og kliving i ur, så man trenger ikke lesse på mer enn nødvendig for trenings skyld. Men det er jo kjipt å få regnvær inni teltet om det blåser litt og.. :P

Til det bruket vil Niak fungere helt strøkent. Det kan være lurt, hvis Hilleberg ikke allerede har endret det i produksjon, å feste en tøybit over nedre del av nettingdøra for å gjøre det lunere i innerteltet på de sureste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.