Gå til innhold
  • Bli medlem

Jaktklær vs friluftklær


Olaf Andre Bakken

Anbefalte innlegg

Hei, hva er egentlig best med tanke på varme og isolasjon og best egnet mot vær og vind ? 

Siden jaktklær er som oftest mye billigere enn friluftsklær... Og da tenker jeg på skall klær/ytterste lag.

Kamo og ditt og datt for praktiske jaktgrunner er ikke det som skal diskuteres, men som ren bekledning som skal beskytte mot naturens krefter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaktklær har ofte fôr og mange har jo mykt materiale som ytterstoff for å være mer lydløse enn skallklær
beregnet for rent friluftsbruk.
Fleece, microfiber og lignende ytterstoff tørker mye saktere enn en enkel skalljakke.
Slike blir også betydlig tyngre pga mengde vann de tar til seg.
Jaktklær egner seg best når man har gode tørkemuligheter etter endt dag :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (1 time siden):


Fleece, microfiber og lignende ytterstoff tørker mye saktere enn en enkel skalljakke.
Slike blir også betydlig tyngre pga mengde vann de tar til seg.
Jaktklær egner seg best når man har gode tørkemuligheter etter endt dag :) 

Det er helt sant. Derfor har jeg konvertert til friluftsklær  på jakt på Vestlandet grunnet campingvogn med 3-4 mann i gir dårlige tørkemuligheter.  😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan få alle typer jaktklær i dag, fra billige til de dyre (eks. 10 K for en dress). Men da jaktklær bør være mer robuste og slitesterke, enn lett turbekledning, er i alle fall "skall klær", en god del tyngre enn moderne turklær. Samme med fjellstøvler, de jeg har ligger vel på ca. 2 - 2,2 kg. Hva mine jaktklær veier har jeg aldri sjekket, men gjetter på at Gore Tex dressene ligger på ca 2 kg. Jakke i vadmel, omtrent det samme og våt det dobbelte. GoreTex som er behandlet trekker lite vann, så det er lite behov for å tørke noe, enten en benytter telt, eller hytte. Jeg bare rister en av vannet på jakka og om mulig henger den opp.

Men kan ikke si at jeg har benyttet Gore Tex så mye. Har nok oftest  brukt (og bruker) impregnerte bomulls klær, eller noe i  tynn microfiber og tynt regntøy i sekken hvis det skulle bli behov. Og på dagsturer i nærområdet kan jeg gå i helt vanlige klær, som olabukse og flanell, ved behov har jeg med regn sett i sekken. For turgåing og fuglejakt har jeg benyttet tynt elastisk regntøy, lårings og lang jakke, når regnet kommer.  Det blir mer luftig (spesielt fukt fra lår og skritt), enn med vanlig regn bukse, eller skall klær. En blir mer fleksibel med sik bekledning, enn kun med Gore Tex-/skall klær.

Det er kun de som bedriver "smygjakt", som har behov for lydløse klær. Og det er det de færreste jegere som har behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf Andre Bakken skrev (2 timer siden):

….

Siden jaktklær er som oftest mye billigere enn friluftsklær... Og da tenker jeg på skall klær/ytterste lag.

….

Det blir meningsløst å sammenligne jaktdress til 2000 med skallklær til 8000. Det er som å sammenligne epler og kålrot. Sammenligner du skallklær til jakt, til 8000, så vil du se at det ikke nødvendigvis er så mye som skiller, egenskapsmessig. Selv om det vil være noe forskjell i hva som prioriteres.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiur3 skrev (3 timer siden):

Det er kun de som bedriver "smygjakt", som har behov for lydløse klær. Og det er det de færreste jegere som har behov for.

Tjaaa……
Er vel ingen direkte ulempe å ha lydløse klær selv om man skal postere under rådyr/hjortejakt ?
Å "melde fra" til alt villt ved å lage masse lyd med bråkete klær på vei inn til post gir vel ikke jakta bedre
resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tubbs skrev (1 time siden):

Er vel ingen direkte ulempe å ha lydløse klær selv om man skal postere under rådyr/hjortejakt ?

Av de 10 - 12 jakkene jeg har, så er det vel bare jakker med GoreTex, som bråker mest. Hvis ikke folk klarer å gå (eller snu på seg forsiktig) med dem, så dyr 10 - 15 meter unna, ikke blir skremt, har de vel lite på jakt å gjøre. Kjenner flere ti-tall posterings jegere og (har også sittet litt på post selv), ingen av dem bruker fleece. Men noen av dem jeg kjenner som smyger, har tidvis benyttet fleece. Jeg kan også smøget på rådyr, uten fleece og skutt dyr på 12 - 15 meter.

Men nå er det vel ikke noe som tyder på, at TS skal jakte, eller smyge på dyr.

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hvis ikke folk klarer å gå (eller snu på seg forsiktig) med dem, så dyr 10 - 15 meter unna, ikke blir skremt, har de vel lite på jakt å gjøre»

 

Ofte veldig festlig å lese dine innlegg Tiur3. 🤣

Endret av SnorreL
  • Liker 2
  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiur3 skrev (36 minutter siden):

 Kjenner flere ti-tall posterings jegere og (har også sittet litt på post selv), ingen av dem bruker fleece. Men noen av dem jeg kjenner  Jeg kan også smøget på rådyr, uten fleece og skutt dyr på 12 - 15 meter.

 

Tja, hvem har ikke skutt mange dyr på den avstanden?
Jeg var aktiv buejeger  i en del år så den biten tok jeg med meg over til hagle/riflejakta :)
Og det viste seg vel å være ganske lurt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til spørsmålet fra trådstarter (vi må ikke skremme folk fra å komme med helt relevante spørsmål..)

Norrøna har for eksempel både friluftsklær og jaktklær, og de er priset omtrent likt. Du har også rimeligere skallklær til friluftsliv, som feks fra Stormberg og andre, som nok kan sammenlignes mer med de rimeligere jaktklærne. Det koster å produsere godt designede og produserte tekstiler og gode membraner, så kvalitetstøy for både jakt og friluft er dyre. Rimeligere varianter er nok ikke like gjennomtenkte og holdbare. 

Siden dette er sesongvarer så kommer alt på tilbud før eller siden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har litt av begge deler. Har Bergans skallbukse og jakker. De er lette og greie. Så har jeg en jaktdress med Goretex fra Magasinet. Den er ikke foret men har litt tykkere og fluffy ytterstoff så den skal være støysvak.  I litt kjølig vær så synes jeg at jaktdressen føles lunere enn skalltøyet fra Bergans. Har ikke veid jaktdressen men den er nok litt tyngre og. I og med at ytterstoff der også vil ta til seg noe mer vann så vil og det øke vekt. Men det var en rimelig priset dress som er veldig god. Fikk veldig bra score på en test i Villmarksliv for noen år siden. Skal jeg på overnatting og gå kort i kjølig vær hender jeg tar den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.