Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus, igjenn


Mammut

Anbefalte innlegg

Lurer på to ting ang Hiker 111C og 4t-miljøbensin.

1. På dysa til primusen står det "M" eller "W"? er dette den som skal brukes på besin?

2. Når jeg tenker bensin så tenker jeg eksplosjon. Og tanken til Hikeren blir jo utrolig varm

Mvh,

Mats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

M dysa er "Multifuel" eller for alt som ikke er alkohol.

111 har overtrykksventil (påfyllingslokket)

Skulle trykket bli for stort, vil du først få en liten flamme her, så en litt større og har du ikke da fatta at den skal slukkes, har du flammekaster.

Det vil aldri si bang.

Du skal virkelig stå på for å få overtrykk.

Noen enkle forholdsregler: Ikke pump så mye som du bruker på parafin. Varmen ordner trykk.

Kasseroller bør ikke være ekstremt brede. En kasserolle som henger godt over tanken, gir varm tank.

Når du har vent deg til bensinen, og fått skuldrene ned ( ja de fleste av oss synes bensin på primus høres skummelt ut) vil du ikke tenke på å bruke anna drivstoff.

PS, fyll ikke en varm primus.

Tanking bør skje utafor teltet.

Ha ei trivelig turhelg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har aldri hatt problemer med hikeren og bensin, faktisk det eneste min vil brenne på. Var ganske skeptisk til å begynne med, men har nå gått bra. Passer på å ikke pumpe så mye trykk fordi tanken blir varm og da blir også trykket høyere. Du trenger heller ikke mye trykk med bensinen fordi den fordamper så lett.

Det du ikke bør gjøre er noe jeg, uvist av hvilken grunn, er å prøve å tørke tanken helt ved å tenne på slik at siste dampen brenner opp. dum som jeg var tenkte jeg at det var smart før jeg skulle ta den med inn på kjøkkenbordet for ettersyn.

Da får du en kraftig smell, skikkelig stikkflamme og så flyr tanken rett i veggen som en rakett.

Har ikke gjort det igjen heller og lurer på hva jeg tenkte med når jeg faktisk fant det lurt. kunne jo eksplodert hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjeelp, er jo reine Donaldmetoden.

Tanken kan derimot gjøres rein, bruk sprit (rødsprit eller kondensfjerner) og skyll tanken.

Det viktigste ettersynet på 111 er: Bruk store mengder Autosol, både på tank og boks.

Ellers er alt ok. PS skifter man grafittpakning må man gjøre ordentlig reint. Forgasserrens får selv den mest gjenstridige skitt til å løsne.

OBS tar også lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok til å bruke sprit til forvarming, flammene var litt høye med bensin synes jeg.

Men dæven, man trengte ikke mye forvarming før den brant som en vakker engel..

Finere flammer og mindre lukt med bensin. kommer nok ikke til å gå tilbake til parafin med det første.

Gleder meg til å få testet den ordentlig på jakt i helga (måtte det bli surt og kaldt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Skulle du prøve parafin igjen, så bruk tennveske.

Koster lite, finnes over alt og brenner reint

Hva?

Tennvæske? Til forvarming eller?

Jeg bruker kun parafin på min gamle 111, har og brukt lampeolje, men har mistanke om at den soter noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Så du mener tennvæske er bedre enn parafin og lampeolje på en gammel parafinprimus?

En liten digresjon. Har du ikke apparat til å ordne "trøndersk" selv, så er rødsprit billigere :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har nettopp skaffa mæ en Explorer. Har opplevd flere gang at koplingen på pumpa har "dryppert" etter frakobling,Hva kan dette komme av? Lave temperaturer. Bruker parafin. Har utført "OFF" prosedyre men det er litt trykk i tanken enda. Transporterer flaska med pumpa i. 4-takts bensin kontra den superbensinen som selges på sportsbutikker og koster mye mer hva er forskjellen?

Hjertelig Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har nettopp skaffa mæ en Explorer. Har opplevd flere gang at koplingen på pumpa har "dryppert" etter frakobling,Hva kan dette komme av? Lave temperaturer. Bruker parafin. Har utført "OFF" prosedyre men det er litt trykk i tanken enda. Transporterer flaska med pumpa i. 4-takts bensin kontra den superbensinen som selges på sportsbutikker og koster mye mer hva er forskjellen?

Hjertelig Thomas

Jeg mener hurtigkoblingen/pumpa = Nova sin.

Denne hurtigkoblingen er levert av CEJN ( http://www.cejn.se/ )

Velg Fluids coupling and nipples series 141

Her finner du alle data (tror jeg), (sjekk hva som står på koblingen) Kontakt sejn og spør om hjelp, det skulle ikke forundre meg om du fikk en ny kobling i posten.

dsk

PS Rune har alle svarene om drivstoffkvaliteter.

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har nettopp skaffa mæ en Explorer. Har opplevd flere gang at koplingen på pumpa har "dryppert" etter frakobling,Hva kan dette komme av? Lave temperaturer. Bruker parafin. Har utført "OFF" prosedyre men det er litt trykk i tanken enda. Transporterer flaska med pumpa i.

Hjertelig Thomas

Har Optimus Explorer no. 11 selv. Pumpen er den samme som Nova sin (gammel utgave, ikke den nye Nova+versjonen). Ergo har den ingen stengemulighet på pumpen når alt er koplet sammen. All åping og lukking skjer via brenneren. For å få ut trykket må brennstoff-flasken snus 180 grader. Pumpen kommer dermed i OFF-posisjon hvor drivstoffinntaket (gummislangen) på pumpen kommer fri av brennstoffet i flasken, og lufttrykket siver ut via brenneren (om denne er åpen (+posisjon på hjulet)

Når det gjelder problemet med at det fortsatt er trykk igjen i flasken, selv etter at denne prosedyren er fulgt, så kan det kanskje ha noe med at drivstoffslangen på pumpen, eller filteret helt ytterst ute på denne, er tettet til. Dermed kommer kanskje ikke trykket fullstendig ut, noe som kanskje kan forklare hvorfor det fortsatt er trykk i flasken selv når OFF-prosedyren er fulgt. I så tilfelle kan det lønne seg å rense slangen/filteret.

En annen ting kan være at du mangler filteret helt ute på slangen. Dette er festet dårlig og har lett for å falle av. Dermed trekkes mye lettere rusk inn i pumpen, inkludert drivstoff som kanskje drypper ut når du kopler i fra.

Du nevner også at dette skjer under "lave temperaturer". Er ikke fysiker, men kanskje det også kan ha noe med at lufttrykk ikke drives like effektivt ut når det er grisekaldt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.