Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny GPS - Trenger jeg topokart i tillegg til forhåndsinnstallert kart?


Anbefalte innlegg

Det har åpnet seg en mulighet for å gå til anskaffelse av en ny GPS da den jeg bruker til navigasjon er blitt så tilårskommen at den er moden for utskiftning. 

Siden jeg også har en Garmin Inreach mini, tenker jeg at det kan passe med en Garmin 66st siden denne kan kobles til minien og fjernstyre denne.

Men jeg skulle gjerne hatt noen tips fra kloke hoder i frohold til kart... Denne kommer jo med forhåndsinnstallert topokart, men jeg synes det er vanskelig å finne noe info om hva slags kart det er snakk om?

Burde man f.eks kjøpt noe som dette i tillegg, eller er det bortkastede penger i forhold til topokartet som er forhåndsinnstallert?

Eller kommer man like langt, eller lenger, med kart fra frikart eller kartmannen?

Jeg har topokart i 1:20.000 for nærområdene/Oslo fra før, og vil tro jeg fortsatt kan bruke dette, selv om de begynner å bli en del år gamle... 

Kan leve med at topokartene ellers enn østlandet er litt dårligere kvalitet på, siden det kun er nå når jeg skal på ferie at jeg har behov for dem, men bør uansett være bedre enn earthmate som man kan bruke med inreachen?

Edit: Ser at det forhåndsinnstallerte kartet ikke viser høydekonturer og kan ikke brukes til å navigere til en adresse. Det første er jo et klart minus... Har ikke noe behov for å navigere til adresser med denne... 

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes de medfølgende kartene er dårlige og har kjøpt fra kartmannen. Det fungerer veldig bra og for min del helt klart verdt de få hundrelappene jeg måtte gi for dem. Om du kan bruke de du allerede har kommer vel an på formatet, er det nedlastet ja er det sånn stort minnekort (som jeg har i min hauggamle gps) nei ... 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du laster ned Garmin BaseCamp(gratis) kan du installere kart fra frikart.no og se på dem i BaseCamp før du bestemmer deg for om du trenger noe bedre. Det samme gjelder det gratiskartet for en kommune som du kan laste ned fra kartmannen. Kartene til kartmannen ser veldig pene ut, men jeg bruker kartene fra frikart.no veldig mye. De er gratis og har stor nok detaljrikdom for typisk turbruk. Garmin har kart med mye høyere detaljnivå om man vil ha det (Topo Premium, "1:20 000"), men det er dyrt, og så vidt jeg vet kan de ikke oppdateres. Jeg har noen få av disse som er noen år gamle, men bruker allikevel frikart sine kart mest fordi jeg stoler mer på stiene i disse. Garmin har også et kart som heter Topo Experience, "1:50 000", men jeg ville sett på frikart sine før jeg eventuelt kjøpte disse. Jeg synes frikart sine er bedre og inneholder mer informasjon.

Det medfølgende kartet vet jeg ingen ting om, men av det jeg kan se ved å snoke litt rundt på Internet synes jeg det ligner på Topo Experience i detaljnivå. For meg ser det ut som at (men dette er bare synsing altså) de har skiftet fra et dårligere kart som de brukte tidligere til et bedre kart nå som ser ut som en sammenslåing av det de brukte tidligere med OSM kart (blir da frikart med mer info fra Garmin?)

Dette blir egentlig en smakssak, og er også litt avhengig av om man går stiløst, spesielt i bratt/kuppert terreng eller om man mest følger veier, merkede løyper og stier. De kartene som ser penest ut synes jeg er de til kartmannen, men kart trenger ikke å se pene ut. Det viktige er detaljer og at informasjonen er oppdatert.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongen av impulsiv har selvfølgelig vært og kjøpt en Garmin 66ST allerede... Kjøpte ikke noe kart i tillegg, siden jeg vil sjekke med kartene fra frikart/kartmannen først, samt se hvordan topactive Europe kartet som fulgte med er. Holder på med å laste ned kartet nå....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 66ST i ett års tid, er på min tredje enhet nå... Topo Active kartet som følget med var ikke verdt mye synes jeg. Så gikk til innkjøp av kart fra Kartmannen.no. Men alle mine 3 enheter har hatt problem med å «sveipe» rundt på kartet i områder med mye detaljer, f.eks i byer. Da fryser hele enheten etter en stund. Dette gjelder med kart fra både frikart.no og Kartmannen.no. Garmin Premium har ikke dette problemet. 

- Den første enheten jeg hadde frøs hele tiden, ble byttet av Garmin.

- Den andre enheten jeg hadde krasjet det interne minne, Garmin byttet enheten igjen.

- Den tredje enheten jeg har nå er det umulig å kalibrere kompasset på. Uansett hvor sakte jeg gjør det. Har vel egentlig gitt opp...

 

 

Endret av Dortase
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet gps'en på et par turer, Og jeg er stort sett fornøyd med den. Den gjør det den skal, og med litt tilvenning tror jeg den skal kunne bli en god turkamerat.

Når det gjelder de topografiske kartene som fulgte med var de ikke allverdens detaljerte og ikke rutbare, så jeg bestemte meg umiddelbart for å skaffe et i tillegg, Det ble til at jeg kjøpte kart fra Garmin (Topo Norway Experience V4) samt at jeg installerte Garmin Topo Premium kartet (1:20000) for østlandet/Oslo som jeg hadde  fra før.

En av grunnene til at det ble fra Garmin var problemerne Dortase nevnte med kart fra frikart og kartmannen, men også fordi jeg liker å ha det enkelt. Med til sammen 6 GPSer fra Garmin (bilgps/turgps/inreach/pulsklokke) er det greit å bare kunne koble dem til pc og klikke på synkronisering i Garmin Express, så vil de oppdatere seg med ny programvare og evt nye kart. Det blir litt mindre "hassle" når man slipper å laste ned og flytte kartene til minne osv... 

Det gamle premiumkartet var ikke helt optimalisert for denne enheten i tettbebygde områder, da ikonene for bygninger ble alt for store og dekket større deler av skjermen, men vil tro at dette kan gjøres noe med i kartinstillingene. Men det er jo bare å slå av dette kartet, og heller bare slå det på om man har behov for det. Ute i marka fungerte det helt fint, og sammen med kartet jeg kjøpte dekkes nok de behovene jeg har ganske greit. 

Jeg fikk dessuten beskjed fra bedre halvdel om at "det er  litt typisk deg...at først bruker du flere tusen på en ny duppedings...og så skal du spare noen hundrelapper på det som gjør at den virker" :-) 

Når det gjelder enheten er det fortsatt litt å sette seg inn i, men jeg ble litt ovarasket av hvor lite GUI'en har utviklet seg fra GPSen jeg byttet fra (Garmin Quest), så selv om den er ny, og har mange nye funksjoner, så var mye kjent fra før... Hadde også forventet at den var litt kjappere, men tror ikke den er treg nok til at det skal klare å irritere meg... 

Jeg presterte å ta den med ut på tur her om dagen uten å sjekke hvor mye batteri det var i den og da fikk jeg testet hvordan det er å bruke inreachen som backup... Ikke helt ideelt å navigere etter, men backtrack fungerte helt greit for hjemveien... Nå var jeg ikke lenger inn i skogen enn at jeg ville ha funnet frem uansett, men det var en fin påminnelse på at det kan være greit å ta med seg papirkart/kompass samt et par batterier eller en powerbank når man skal på litt lengre turer..

 

 

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.