Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til kjøp av sykkel for tur og hverdag


Rompetroll

Anbefalte innlegg

Har planlagt en 1-2 uker lang sykkeltur langs helgelandskysten om et par uker, men innså først i dag at min 9 år gamle 18" Merida blir litt vel liten og tung å sykle med. Derfor er jeg på utkikk etter en ny sykkel. Sykkelen skal også brukes i Trondheim til generell transport til/fra skole og jobb. Skal hovedsaklig bli brukt på vanlig vei, så jeg trenger nok ikke en terrengsykkel.

  • Budsjett: helst rundt 6-7000kr.
  • Størrelse: jeg er 192cm høy, og har funnet ut at jeg burde ha i alle fall en 20" ramme, helst 22".
  • Eneste kravet jeg har til sykkelen er at det må være mulig å ha feste til sykkelvogn.

 

Er åpen for å kjøpe brukt, fra outlet eller lignende.

Det skal sies at jeg ikke kan noe særlig mye om sykkel derfor er jeg ute etter tips til både sykkeltype, merke, pris og spesifikke modeller, alle tips settes stor pris på :) 

 

Noen modeller jeg har funnet på nett:

Kross Seto Hybridsykkel

 

Merida Crossway Urban 100 Hybridsykkel

 

 

Metrix Speed Disc 20, hybridsykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte ny sykkel i sommer, og prøvde noen forskjellige i flere butikker. Det som overrasket meg var hvor stor forskjell det var i ergonomi mellom forskjellige merker/typer sykkel, selv med samme størrelse. Noen sykler passet meg dårlig (selv om de var satt opp til meg, 187 høy), men sittestillingen ble ikke helt riktig. Den jeg endte opp med kjente jeg med én gang at den passet meg perfekt, og etter en del mil viser det seg at det stemmer fortsatt. Så mitt råd er at du bør oppsøke en kompetent sykkelbutikk og få hjelp til å finne riktig sykkel. Fortell at du skal på langtur med bagasje, da skal en god forhandler kunne hjelpe deg med å finne en passende sykkel til slikt bruk. Å dra på langtur med en sykkel som ikke gir en komfortabel sittestilling kan være irriterende og plagsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det @Bjørn J sier om å prøve sykkel. Like viktig som å prøve sko/sekk/klær etc. Uten egen erfaring er det også fornuftig å få hjelp av kompetent betjening. Det er fort gjort å ende opp med noe som kan virke greit i butikken, men faller igjennom etter noe bruk.

Når det gjelder syklene du har linket til ville jeg personlig gått for Merida Urban om den ellers passet meg. Det er først og fremst pga av utveksling. Riktignok er det uklart om kranken er 48/36/26 eller 40/32/22.  Men bakkene er lettere (lettest med 22) med disse utvekslinger enn utvekslingen på de 2 andre du viser til. Det er også 11-34 bak, mot 11-32 på de 2 andre. ( Alivio bakskifter er også en gjennomprøvd og god skifter. Om sykkelvogna skal bære barn, eller bagasje spiller ingen rolle, det blir det tungt uansett. Både Trondheim og Helgeland har sin andel av bakker.

Om du er lei av å tygge grus, eller få møkkete klær er skjermer praktisk og på tur er det lettvindt med støtte. Begge deler er montert på denne sykkelen. Det er også fester for bagsjebrett om du vil bruke vesker istedet for, eller i tillegg til vogn.

Men altså, dra ut og prøv forskjellige sykler, det er det lureste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Jeg var en tur innom XXL tidligere i dag og prøvde noen sykler. De hadde få modeller inne i min størrelse (XL), men jeg fant 1 (kanskje 2) som passet:

 

White SC Comp FF 20

 

Ghost Square Speedline Apex 8,8

  • Pris: 5000
  • https://prisguiden.no/produkt/ghost-square-speedline-apex-8-8-371055
  • OBS! De hadde kun denne i størrelse L. XL er 62cm og L er 57cm, altså en liten forskjell i høyde, men har det mye å si for komfort? Jeg sjekket med et par kalkulatorer på nett og fant ut at jeg burde ha en rammestørrelse på 60cm. 
  • Likte kvaliteten på denne bedre enn den nevnt ovenfor (til 500kr mindre også!)

 

Kom også over denne på nett, prisen var veldig vennlig med pengboken, men usikker på om 8 gir blir for lite? Likte at man fikk service med på kjøpet hos XXL, noe som jeg ikke får hvis jeg handler på nett.

X-Zite Citybike 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du holder til i Trondheim så ligger det 2 vidt forskjellige sykler på Finn du kan vurdere. Litt i overkant av budsjett, men kan kanskje kan man enes så begge blir fornøyd og du nærmer deg budsjett i første post. En nydelig Canyon Inflate og en Diamant Apex.

Kroppshøyde gir en indikasjon om størrelse, men 2 med samme høyde kan ha forskjellige i ben/rygglengde og dermed kan sykkelen oppleves som passe, eller mindre passe.

Det er også litt forskjell på geometrien i terreng -landevei -gravel etc. og dermed kan det være 20" på en type og 19" på en annen og begge kan være passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (13 timer siden):

Vist du holder til i Trondheim så ligger det 2 vidt forskjellige sykler på Finn du kan vurdere. Litt i overkant av budsjett, men kan kanskje kan man enes så begge blir fornøyd og du nærmer deg budsjett i første post. En nydelig Canyon Inflate og en Diamant Apex.

Kroppshøyde gir en indikasjon om størrelse, men 2 med samme høyde kan ha forskjellige i ben/rygglengde og dermed kan sykkelen oppleves som passe, eller mindre passe.

Det er også litt forskjell på geometrien i terreng -landevei -gravel etc. og dermed kan det være 20" på en type og 19" på en annen og begge kan være passe.

Takk for tipsene til brukt sykkel! Jeg bor i Trondheim, men er hjemme nordover nå i sommer. Den canyon inflate så veldig bra ut, men jeg hadde egentlig tenkt meg et flatt styre. Jeg kan vel bytte styret, men da må jeg både kjøpe nytt styre, girspaker og bremsespaker, vet ikke helt hva dette koster totalt. Jeg har sett en del på finn, men problemet er å finne en sykkel som er i min størrelse. De aller fleste sykler er i størrelse M/L. Jeg kan alltids vente og se om noe kommer på bruktmarkedet, men er redd for at det kan bli utsolgt i butikkene.

Når det kommer til pris og kvalitet, er det betydelig forskjell på kvalitet til en sykkel til f.eks. 5-6.000 i forhold til en til 9-10.000?

Et annen ting; er det nok med 11 gir for mitt bruk? Eller trenger jeg 24 gir som på SC Comp FF 20? Jeg kan ikke så mye om girforhold og hvordan det er konfiguert på ulike sykler. Vurderer å kjøpe Ghost Square Speedline Apex 8,8 som de har inne i L på XXL. 

Link til denne: https://www.rei.com/product/127108/ghost-square-speedline-88-bike-2018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha med bagasjen på sykkel, eller sykkelvogn?
Dette vil sette noen betingelser for hvilken sykkel du kan velge.

Med 3 klinger på kranken, feks 3x8, så bør du ikke bruke alle 24 girene. Du bør unngå største bak i kombinasjon med største foran, da kjedet vil stresses pga parallell forskyvning.
I dag kommer flere sykler gjerne med en eller to klinger på kranken, og 11-12 på navet. Da kan det hende at du vil bytte til en litt mindre klinge foran, for å lettere utveksling når sykkel er lastet med utstyr/sykkelvogn.

Som andre har nevnt så bør du oppsøke en (sykkel)butikk som kan hjelpe deg med å velge riktig sykkel og tilpasse den til riktig sittestilling for deg. Dette kan være å bytte styre og eller styrefremspring, sete.

Har du vurdert om det er mulig å leie en sykkel for 2-ukers turen?
Da kan du vurdere hverdagsykkelen etter litt andre premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (35 minutter siden):

Skal du ha med bagasjen på sykkel, eller sykkelvogn?
Dette vil sette noen betingelser for hvilken sykkel du kan velge.

Med 3 klinger på kranken, feks 3x8, så bør du ikke bruke alle 24 girene. Du bør unngå største bak i kombinasjon med største foran, da kjedet vil stresses pga parallell forskyvning.
I dag kommer flere sykler gjerne med en eller to klinger på kranken, og 11-12 på navet. Da kan det hende at du vil bytte til en litt mindre klinge foran, for å lettere utveksling når sykkel er lastet med utstyr/sykkelvogn.

Som andre har nevnt så bør du oppsøke en (sykkel)butikk som kan hjelpe deg med å velge riktig sykkel og tilpasse den til riktig sittestilling for deg. Dette kan være å bytte styre og eller styrefremspring, sete.

Har du vurdert om det er mulig å leie en sykkel for 2-ukers turen?
Da kan du vurdere hverdagsykkelen etter litt andre premisser.

Jeg har en sykkelvogn liggende som jeg tenker å bruke på turen. Har ikke planlagt å ha noe bagasje på selve sykkelen. 

Det er kun to butikker som selger sykler her i Mo i Rana; Intersport var helt utsolgt og hadde ingen sykler for meg på lager. XXL var også ganske utsolgt, men hadde en aktuell sykkel (SC Comp FF 20 og muligens Ghost Square Speedline Apex 8). Hvis jeg ikke finner noe bedre på finn eller i annen nettbutikk så faller vel valget på en av disse på XXL :)

Har undersøkt leie av sykkel litt, men har ikke funnet noen aktører i nærområdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 3 drev foran og 8 bak har du nok girene du trenger. Det vil alltid være noen av kombinasjonene som overlapper så det er ikke 24 reelle gir. Selv har jeg en gammel DBS offroad med 3x8 og den har jeg brukt på mange sykkelturer tidligere.  Den har jeg nå børstet støv av og tatt i bruk på Bikepackingturer nå i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1x11 er helt ok, men med henger bak? Ifølge speksa er det 44 tenner foran og 11/42 bak. Dvs 11 tenner på det minste tannhjulet bak og 42 på det største. Da vil utvekslingen på letteste gir være 44/42=1,04. Skal du ha henger bak trenger du lette gir. 

Til daglig pendlebruk er 1x11 helt ok.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (2 timer siden):

1x11 er helt ok, men med henger bak? Ifølge speksa er det 44 tenner foran og 11/42 bak. Dvs 11 tenner på det minste tannhjulet bak og 42 på det største. Da vil utvekslingen på letteste gir være 44/42=1,04. Skal du ha henger bak trenger du lette gir. 

Til daglig pendlebruk er 1x11 helt ok.  

Ble innkjøp av en White SC Comp FF 20 fra XXL siden jeg ble litt bekymret for at det skulle bli utsolgt for denne modellen i størrelse XL. Har vært stor etterspørsel på sykkel de siste månedene i Norge. 

Har så vist fått prøvd den, men den virker som en god sykkel til prisen. Testet den også kjapt med sykkelvogn, og var ingen problem med de lave girene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny sykkel og håper du får mange fine turer med den. Hadde vært hyggelig om du kunne skrive noen ord her på forumet om du får tatt Helgelandsturen. 

Lykke til med sykkelen og god tur👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.